نام خسرو شکیبایی هرگز از خاطره بینندگان سینما و تلویزیون پاک نخواهد شد. شیکی بای بازیگری جذاب و توانا بود. او با نقش در هم آمیخت و آن را از آن خود کرد به طوری که جدایی از نقش بسیار دشوار به نظر می رسید. رفتار او دلنشین بود و مجموعه این شرایط باعث محبوبیت او در میان بخش زیادی از مخاطبانش شد. امروز 7 فروردین تولد این هنرمند عزیز درگذشت. اگر صبور بود امروز 80 سالگی اش را جشن می گرفتیم. در این روز مهم موفقیت ها و افتخارات او و البته کارهای نسبتا ناموفق کارنامه اش را مرور می کنیم.
به گزارش بازتاب آنلاین، خسرو شکیبایی در سه دهه فعالیت خود چنان نقش های درخشانی از خود بر جای گذاشت که انتخاب بین آنها بسیار سخت است. در بخش مهمترین نقشها سعی کردهایم فقط به آثاری بپردازیم که بارها دیدهایم و جایگاه ویژهای در ذهن ما دارند.
مهم ترین نقش ها
قرن ششم | خسرو شکیبایی در سال ۱۳۶۸ پس از سالها تلاش روی صحنه تئاتر، به عنوان بازیگر نقش اول فیلم «هامون» ساخته داریوش مهرجویی انتخاب شد و نه تنها به جایگاه بزرگی دست یافت، بلکه بخش مهمی از موفقیت فیلم را تضمین کرد. داریوش مهرجویی قصد داشت با «هامون» سردرگمی نسلی را به تصویر بکشد که نمیتواند به سنتهای پیشین پایبند باشد یا تمام مظاهر مدرنیته را بپذیرد. نسلی که انقلابها و جنگها را پشت سر گذاشته و اکنون نه پشتوانه محکمی دارد و نه هدف روشنی برای آینده. نقش حمید هامون با تمام وجود صبور بود. حرکات بدن، نوع نگاه، راه رفتن، لحن گفتار، فریاد و غیره. شیبایی را در این نقش آخر کردند. یکی یکی دیگر از نقش های مهم او در دهه شصت بازی در نقش آیت الله مدرس در سریال مدرس بود. این سریال در سال 1366 تولید شد و مونولوگ بلند و معروف مدرس در مجلس با اجرای شکیبایی که در این دهه در آثار مهم دیگری چون «قطار»، «شکار» و … شرکت کرد.
دهه هفتاد | شکیبایی در دهه 70، 18 فیلم را در طول کار خود به ثبت رساند که بخش قابل توجهی از آنها آثار قابل توجهی بودند. یکی یکی از مهم ترین نقش های او در این دهه نقش رضا در فیلم «کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش بود. او در این فیلم نقش پدری را ایفا کرد که در روزهای ابتدایی حمله عراق به ایران، همسرش را از دست داد و اسیر شد. سال ها بعد، او به عنوان یک پدر به امید یافتن دخترش بازگشت و متوجه شد که او زندگی بهتری با دکتری که او را به دنیا آورده است دارد و باید او را دوست داشته باشد. شکیبایی در این فیلم به درستی تصویر یک مبارز و غم و تنهایی مردی میانسال را که تنها امیدش رسیدن به دخترش است را به مخاطبش ارائه کرد. او در فیلم سارا به کارگردانی داریوش مهرجویی نقشی بسیار متفاوت با آنچه قبلا می دانستیم بازی کرد و به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفت. شکیبایی در دهه 70 دو مجموعه تلویزیونی مهم داشت. او در ابتدای این دهه در سریال «روزی روگری» به کارگردانی امرالله احمدجو خوش درخشید و در اواسط این دهه به عنوان ستاره سینما به تلویزیون آمد و در سریال «خانه سبز» بازی کرد. او یکی او یکی از قطب های مهم سریال بود و در نقش رضا صباحی آنقدر درخشید که همچنان در ذهن مخاطبانش باقی مانده است. «یک بار برای همیشه»، «عاشقانه»، «پری» را نیز می توان به فهرست آثار برجسته شیکی بای در دهه هفتاد اضافه کرد.
هشتاد| یکی یکی از مهم ترین فیلم های خسرو شکیبایی در دهه 80 «اتوبوس شب» به کارگردانی زنده یاد کیومرث پوراحمد بود. پوراحمد از زمانی که فیلمنامه این اثر را نوشت به فکر شکیبایی بود و شکیبایی بهترین عملکرد خود را در آن نشان داد. شخصیت شکیبایی در مقابل جوانی که مهرداد صدیقیان بازی می کرد بسیار درخشان بود. رفتار خوب شکیبایی در مقابل عصبانیت و جدیت پسر، موقعیت جالبی را ایجاد کرد و تصویر جدیدی از صبر به مخاطب ارائه کرد. از دیگر آثار موفق شکیبایی در این دهه می توان به بازی او در فیلم های «گغز بی خط»، «سالاد فصل»، «ستاره بود»، «کی امیر را کشت» اشاره کرد.
آثار ناموفق
قرن ششم | خسرو شکیبایی پس از بازی در فیلم «هامون» و شهرتی که به دست آورد، گزینه های زیادی پیش روی خود داشت، اما بازی در فیلم «جستجوی جزیره» را انتخاب کرد. فیلمی به کارگردانی مهدی صباغ زاده که نه اثر قابل توجهی بود و نه نقشی که برای شیبایی در نظر گرفته شده بود، شایسته جایگاه این بازیگر آن زمان بود.
دهه هفتاد | شکیبایی در دهه هفتاد اگرچه نقش های مهمی را در کارنامه کاری خود به جا گذاشت، اما فیلم های ناموفقی نیز داشت. بازی او در فیلم دختری به نام تندر به کارگردانی حمیدرضا آشتیانی پور موفقیتی برای او به همراه نداشت. او همچنین در فیلم «درد مشترک» به کارگردانی یاسمین ملک نصر بازی کرد که با وجود فیلمنامه قابل تامل، اثری ناامیدکننده بود. یکی تبدیل به کار ضعیف صبر شد. «بلاف» و «روانی» را نیز می توان از جمله آثار شکست خورده شیکی بای در دهه 1970 به شمار آورد.
هشتاد | یکی دیگر کار شکست خورده خسرو شکیبایی بازی در فیلم «پیشنهاد 50 میلیونی» به کارگردانی مهدی صباغ زاده بود. فیلمی که ایده مهمی داشت اما از سطح ایده فراتر نمی رفت و همه از پذیرفتن نقش شیکیبایی تعجب کردند. البته آثار ضعیف و ناموفق شکیبایی در این دهه تنها به آثار مهدی صباغ زاده، «نسکافه داغ داغ»، «شرقی»، «صبحانه دو نفره»، «ازدواج صورتی»، «دایناسور» و… خلاصه نمی شود. از دیگر آثار شکست خورده در این دهه است.
افتخارات
قرن ششم | اولین افتخار بزرگ در کارنامه شکیبایی در جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم «هامون» رقم خورد. او در این فیلم برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و موفقیتش در این نقش جایگاه ویژه ای را در سینما برایش به ارمغان آورد. در این دهه او توانست جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر قدرتمند در میان کارگردانان و منتقدان سینما تثبیت کند.
دهه هفتاد | شکیبایی پس از سیمرغ «هامون» در دهه 70 یک سیمرغ را به کارنامه خود اضافه کرد. او در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «کیمیا» برنده سیمرغ شد و نامش در فهرست نامزدهای بازی در فیلم «یک بار برای همیشه» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت. او در جشنواره پانزدهم برای بازی در فیلم سایه به سایه نامزد دریافت سیمرغ شد و برای بازی در فیلم «سرزمین خورشید» نامزد دریافت تندیس از جشنواره فیلم خانه شد. شکیبایی همچنین در دهه 1970 برنده جایزه بین المللی شد و بازی او در «خواهران عجیب» برنده جایزه جشنواره پیونگ یانگ شد.
هشتاد | سیمرغ در بیست و دومین جشنواره فجر موفق شد نقش مکمل مرد «سالاد فصل» فریدون جیرانی را بر عهده بگیرد. امسال بازی او در «ابوس شب» دو جایزه برایش به ارمغان آورد. وی در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای این فیلم دیپلم افتخار و تندیس خانه سینما را دریافت کرد. وی همچنین در این دهه برای بازی در فیلم های «چه کسی امیر را کشت» و «ستاره بود» نامزد دریافت تندیس جشن خانه سینما شد.