اخبار روز سینما

مردم معتقدند؛ سودآورترین فعالیت اقتصادی در ایران دلالی است

رئیس مرکز رصد فرهنگی کشور از انتشار گزارش ملی مشارکت مردمی و فرهنگ اقتصادی ایرانیان که بر اساس آخرین داده های پژوهشی و پیمایشی مرکز رصد فرهنگی کشور تهیه شده است، خبر داد.

بازتاب آنلاین، محمد اصغری اظهار داشت: این گزارش جامع به بررسی نگرش ایرانیان نسبت به وضعیت رفاهی جامعه، تفاهم طبقاتی، عدالت اقتصادی، کار و سرمایه گذاری، دولت و بازار، مالیات و حمایت از تولید داخلی، ثروت و تجمل می پردازد. ، سرمایه گذاری خارجی، اعتماد و امید اقتصادی مورد بحث قرار می گیرد.

وی افزود: این گزارش بر اساس آخرین داده‌های بررسی‌های ملی و نظرسنجی‌های موثق درباره مسائل اقتصادی تهیه شده و سعی شده است تصویری روشن و قابل اعتماد از وضعیت نگرش اقتصادی مردم ایران ارائه شود.

اصغری گفت: محورهای اصلی این گزارش ملی شامل مواردی چون اهمیت کار و تلاش فردی در فرهنگ عمومی، ارزش کار مولد در فرهنگ ایرانیان، کاهش سودآوری کار تولیدی در افکار عمومی و ابعاد هنجاری است. حمایت از تولید داخلی، نگرش مثبت به مالیات و نگرش منفی به روش مالیاتی، اهمیت اقتصاد دولتی برای نگرش مردم، اعتماد و مشارکت اقتصادی و در نهایت تحلیل امید اقتصادی ایرانیان.

رئیس مرکز رصد فرهنگی کشور تصریح کرد: به عنوان مثال توجه به داده های استخدامی در حوزه اقتصادی می تواند ما را از دام کلیشه ها رها کند، علیرغم وجود کلیشه هایی مانند «تنبلی ایرانیان»، «کارگزاران منشی ایرانیان». و مانند آن، اما داده ها نشان می دهد که کار و تلاش اقتصادی در فرهنگ عمومی ما ریشه دوانده است.

وی تاکید کرد: گفته می شود با کاهش ارزش تولید و نیروی کار مولد، مردم می خواهند کمتر کار کنند و درآمد بیشتری کسب کنند، اکنون با واسطه گری، سفته بازی، خرید ارز، طلا و زمین، سفته بازی و… اما داده ها. نشان می دهد که فرهنگ عمومی همچنان از کار و تلاش مولد اخلاقی حمایت می کند. در یک نظرسنجی سراسری در زمستان 1402، اکثریت مردم معتقد بودند که باید برای کسب درآمد کار کرد و تلاش کرد.

اصغری ادامه داد: اگرچه روح و هنجارهای کار تولیدی به شدت در فرهنگ عمومی جا افتاده است، اما داده های نظرسنجی نشان می دهد که تعداد زیادی از مردم معتقدند سودآورترین فعالیت اقتصادی در ایران ابتدا دلالی و سپس تجارت از طریق واردات و صادرات است. علاوه بر این، تنها به گفته 10 درصد از مردم، تولید صنعتی سودآورترین فعالیت اقتصادی در ایران است.

این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی بین نگرش و عملکرد مردم فاصله وجود دارد، تصریح کرد: مردم برای کار مولد و تلاش فردی ارزش قائل هستند، اما در عمل انگیزه برای کار مولد و مشارکت واقعی اقتصادی کم است کالاهای ایرانی و صنعت داخلی اما رفتار خرید آنها بر اساس کیفیت کالا و قدرت خرید آنها است و اگر کالای ایرانی کیفیت خوبی داشته باشد اقدام به خرید می کنند.

وی با تاکید بر اینکه نقش دولت در چنین شرایطی نقش پررنگی دارد، گفت: داده های پیمایش ملی نشان دهنده اهمیت فراوان نقش دولت در تنظیم و توسعه اقتصاد کشور در اذهان مردم است. بر اساس برخی بررسی ها، حدود 80 درصد مردم موافق دخالت دولت در امور اقتصادی هستند و دیدگاه کلی این است که دولت ها باید در ایجاد زمینه ها، نهادها و برنامه ریزی اقتصاد مشارکت داشته باشند.

وی گفت: آمارهای ملی ما نشان می دهد که بیش از دو سوم مردم معتقدند دولت باید بر قیمت کالاها و دستمزد کارگران نظارت داشته باشد و برای کمک به فقرا یارانه هدفمندی ارائه کند. همچنین بیش از نیمی از مردم معتقدند که مدیریت کارخانه ها باید در دست دولت باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور، اصغری در پایان خاطرنشان کرد: توجه به داده های فرهنگی در حوزه اقتصاد می تواند زمینه ساز اجرای منشور 1403 و توسعه بیشتر مشارکت مردم در تولید باشد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا