اخبار روز

مراکز خرید در عربستان سعودی؛ راه رفتن و فرار از گرما (عکس)

«پیاده روی در مراکز خرید» یکی از اتفاقاتی است که این روزها در ریاض، پایتخت عربستان سعودی دیده می شود.

به گزارش عصر ایران خبرگزاری فرانسه به این مشکل پرداخته است. در گزارش خبرگزاری فرانسه می خوانیم:

«محمد سلطان» شهروند سعودی هر روز صبح با پیراهن و شورت ورزشی به مرکز خرید در شرق ریاض می رود، اما برای خرید نمی رود. او حدود یک ساعت از گرمای سوزان بیرون تا یک مرکز خرید با تهویه مطبوع پیاده روی می کند.

در عربستان سعودی و به طور کلی در منطقه خلیج فارس که یکی از گرم ترین مناطق روی زمین است، دوره گرما چندین ماه به طول می انجامد. این امر از بسیاری از فعالیت های خارج از منزل، به ویژه ورزش ها جلوگیری می کند.

اگرچه هنوز ساعت 9 صبح نشده است، اما دمای بیرون در اوایل اکتبر به 40 درجه سانتیگراد رسیده است. در حالی که جریان هوای سرد فضای داخلی «مرکز خرید نخیل» (مرکز خرید نخیل) را خنک می کند.

قدم زدن در مراکز خرید در عربستان سعودی – گروه RWG به رهبری “زوزانا کلاوس” استرالیایی در مراکز خرید قدم می زند و به پیاده روی می رود – عکس: AFP

مهندس “سلطان” (55 ساله) در حالی که سرعت راه رفتن خود را کم می کرد تا نفسی تازه کند و آب بنوشد، گفت: بیرون برای ورزش کردن خیلی گرم است. دویدن در باشگاه (روی تردمیل) نیز بسیار کسل کننده است.

«هوای اینجا سرد است و شما را تشنه نمی کند. هوای اینجا (در مرکز خرید) برای ورزش در تابستان و حتی در ابتدای پاییز ایده آل است.» او در کنار همسر محجبه خود به خبرگزاری فرانسه گفت.

دیگران با سرعت در اطراف آنها قدم می زدند. بسیاری از آن‌ها لباس‌های سفید سنتی (داشش) یا عبای سیاه می‌پوشیدند، اما همه کفش‌های کتانی می‌پوشیدند.

صبح زود، حتی در روزهای تعطیل، بسیاری از مراکز خرید در ریاض به مسیرهای شلوغ پیاده روی تبدیل می شوند. حتی قبل از اینکه مغازه ها و کافه ها درهای خود را باز کنند.

تنها گزینه

به محض خروج سلطان و همسرش از مرکز خرید، زوزانا کلاوس استرالیایی و اعضای گروه دویدن زنانش وارد مرکز خرید شدند تا ورزش صبحگاهی خود را آغاز کنند.

خانم کلاوس که به مدت 6 سال در ریاض زندگی کرده است، گروه RWG را در سال 2020 برای غلبه بر اثرات قرنطینه خانگی کرونا تاسیس کرد.
هم اکنون هر هفته چهار تور از مراکز خرید انجام می شود. فعالیت های گروه او به شهر جده عربستان در ساحل دریای سرخ (غرب) نیز گسترش یافته است.

قدم زدن در مراکز خرید در عربستان سعودی – گروه RWG به رهبری “زوزانا کلاوس” استرالیایی در مراکز خرید قدم می زند و به پیاده روی می رود – عکس: AFP
عربستان سعودی

کلاس با پوشیدن عبایی مشکی و گشاد، شلوار ورزشی و پیراهن بنفش، گفت که قدم زدن در مراکز خرید «تنها گزینه در عربستان سعودی به دلیل گرما است».

این استرالیایی مستقر در ریاض که بیش از 20000 دنبال کننده در اینستاگرام دارد، ادامه داد: این مرکز خرید برای زنان امن است. دارای تهویه مطبوع و فضای کنترل شده است. هیچ آلودگی، گرد و غبار و ترافیک وجود ندارد.»

همراهان او بیش از 20 زن هستند که بیشتر آنها مادر هستند. جلوی ویترین مغازه هایی که هنوز بسته هستند تمرین می کنند.

تا همین چند سال پیش چنین صحنه هایی از ورزش بانوان دیده نمی شد.
ساکنان کشور پهناور عربستان سعودی به استفاده بیش از حد از خودرو عادت دارند که پیاده روی را محدود می کند. پیاده روی در بازار که زمانی در آمریکا رایج بود، اکنون به یک ورزش عربستانی تبدیل شده است.

قدم زدن در مراکز خرید در عربستان سعودی – گروه RWG در مراکز خرید قدم می زند و به پیاده روی می رود – عکس: AFP
عربستان سعودی

بر اساس مطالعه بانک جهانی که در سال 2022 منتشر شد، از هر پنج شهروند سعودی یک نفر چاق است. بانک جهانی این موضوع را به عنوان “نگران کننده” طبقه بندی کرده بود.
برای مبارزه با این تهدید سلامتی، فدراسیون ورزش های همگانی عربستان سعودی امسال دو ماراتن برگزار کرد که در آن صدها شهروند سعودی و خارجی شرکت کردند.

مقامات سعودی همچنین اعلام کردند که ساخت «پیست ورزشی» را آغاز کرده اند. این مسیر از پایتخت (ریاض) به طول 135 کیلومتر از شرق به غرب می باشد. هدف از ساخت این مسیر ترویج پیاده روی، دوچرخه سواری و اسب سواری است.

این پروژه بلندپروازانه که برنامه ریزان آن را “ستون سبز شهر” می نامند، هنوز به سال ها کار نیاز دارد. در این طرح زمین های فوتبال سرپوشیده در کنار مسیر سبز پیش بینی شده است.

فضای باز بهتر است

در بهار، عربستان سعودی طوفان های شن شدیدی را تجربه می کند که دید مردم را مسدود می کند و باعث مشکلات تنفسی می شود. در زمستان گاهی باران های شدیدی وجود دارد.

«لیلا الرفاعی» شهروند و متخصص تغذیه 46 ساله سعودی است. او با پوشیدن ردای مشکی می گوید: با توجه به این آب و هوای ناپایدار، مراکز خرید راه حل ایده آلی برای ادامه راه رفتن در هر زمانی از روز و سال بدون توجه به آب و هوا هستند.

مادر چهار فرزند اکنون در مراکز خرید قدم می زند و هفته ای سه بار به عنوان بخشی از گروه زنان کلاوس تمرین می کند. وی ادامه داد: صبح زود بهترین زمان برای پیاده روی قبل از پرداختن به خانه و بچه ها است.

قدم زدن در مراکز خرید در عربستان سعودی – عکس: AFP

عربستان سعودی

تعداد باشگاه های بدنسازی مردان و زنان در سرتاسر عربستان سعودی دو برابر شده است، اما حق عضویت ماهانه برای کسانی که فقط می خواهند پیاده روی کنند بالاست.
تردمیل نیز برای افراد مسن، به ویژه کسانی که درد مفاصل دارند، مناسب نیست.

حسن مرعی، یک مربی لبنانی تناسب اندام در عربستان سعودی، مردم را تشویق می کند که در هوای تازه به پیاده روی بروند زیرا به نظر او این بهترین چیز است. این مرد جوان اهل ریاض می گوید که به سوزاندن سریعتر چربی و کاهش استرس کمک می کند.

اما یک زن 41 ساله اهل سوریه (بتولزندل حدید) قدم زدن در مراکز خرید را برای کسانی که تازه راه می‌روند عالی می‌بیند.

این ورزشکار حجاب مستقر در عربستان سعودی ادامه داد که این یک “تجربه غوطه‌ورتر و سرگرم‌کننده‌تر” بود زیرا به او اجازه می‌داد در حین تمرین با آخرین روند مد در فروشگاه‌های مختلف همراه شود. او افزود: “هدف بعدی این است که هر جمعه صبح به اینجا بیایم.”

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا