اخبار روز

مراسم سالگرد آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی آن مرحوم

عصر ایران– به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد ارتحال مرجع فقید جهان تشیع – آیت الله العظمی حسین طباطبایی بروجردی– امشب (سه شنبه 4) اردیبهشت ماه 1403) مراسمی در مسجد اعظم قم اتفاق خواهد افتاد؛ مسجدی به یاد او و به سرپرستی نوادگان مرحوم مرجه که اکنون از برجسته ترین شخصیت های عرصه اسلامی به شمار می رود.

البته مرحوم آیت الله در سال 1340 فوت کردند، اما طبق سنت حوزه، سالگردها را بر اساس سال قمری محاسبه می کنند و به همین دلیل به آن سال 65 می گویند.

انتخاب حاج شیخ حسین انصاریان به عنوان سخنران، برجسته کردن سنت استقلال از اقتدار و حوزه ها از نهادهای قدرت نیز مهم است.

او بعد از 5 به یاد ماند

سال 63 یا 65 به این دلیل است که از آیت الله العظمی بروجردی به عنوان آخرین مرجع کامل یاد می شود و اهمیت این است که همه بر ایشان اتفاق نظر داشتند و مرجع دیگری در زمان حیات ایشان وجود داشت که چندان برجسته نبود و به آن اشاره می شد. نبود. اما پس از ایشان مراجع بسیاری مرجع شیعیان بودند و حتی در زمان امام خمینی که در رأس قدرت رسمی و نظام سیاسی قرار داشتند، مراجع زیادی وجود داشت و مرجعیت منحصراً مختص امام خمینی بود. . نبود که از شاگردان برجسته مرحوم بروجردی بود.

وی به بهانه انتشار این خبر نقل کرد سید مهدی حسینی دورود – عالم دینی – نیز به جاست که سه ویژگی و تأثیر را در سیره و فقه آیت الله اعظمی بروجردی دیده و نوشته است:

1. حوزه علمیه قم را احیا کرد و آن را به عنوان یک مؤسسه مذهبی- مردمی تأسیس کرد و پایه هایی را که مؤسس حوزه، حاج شیخ عبدالکریم پایه گذاری کرد، پایه گذاری کرد. همچنین میدان را هم از گزند تندروها و متفکران منحرف در داخل و هم از خطرات سیاست و رویدادهای بیرونی محافظت می کرد.

2. کار دیگر کادرسازی و فراهم آوردن شرایط حضور علمای برجسته در کشورهای مختلف داخل و خارج کشور و نیز تشویق سایر بزرگان به نگارش رساله های عملیه بود. به طوری که در این تاریخ پرتلاطم هیچ اثری از بی تدبیری و سلطه و آفت سیاست در روش آقای بروجردی یافت نمی شود.

3. او اطمینان داشت که اوضاع کشور و جامعه آرام است و به دلیل رابطه تعریف شده ای که با حکومت داشت، در بین مردم و در نزد حاکمان به ویژه خود شاه محبوب و قدرتمند بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا