اخبار روز سینما

محاسبه تفاوت قیمت این محصول ایران خودرو با خریداران/ در صورت فروش گران قیمت عودت دهند.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه گزارش تخلف برخی از مونتاژکاران بزرگ در دست بررسی است، گفت: ایران خودرو موظف است دناپلاس را بر اساس قیمت شورای رقابت محاسبه و مابه التفاوت قیمت را با مردم محاسبه کند.

سپهر دادجوی توکلی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تمامی تولیدات و تعهدات خودروسازان مونتاژی باید تا تصویب 584 (27 تیرماه) با قیمت های قبلی ارائه شود، گفت: نهادهای نظارتی با حساسیت این موضوع را دنبال می کنند. و گزارش تخلفات برخی از مونتاژکاران عمده در دست بررسی است و مردم می توانند شکایات خود را در این زمینه به سازمان پشتیبانی ثبت کنند.

ادامه: در صورتی که فردی در سامانه ثبت نام کرده و مظنه دریافت کرده باشد، در این شرایط قیمت های قبلی لحاظ می شود. قبل از 17 تیر 16 قیمت اردیبهشت ماه ملاک است بنابراین افزایش قیمت به دلیل تعهدات قبلی شرکت های خودروسازی پذیرفته نمی شود. اعتراض خودروساز به این پیشنهاد گاهی مورد مناقشه است که شورای رقابت رد می کند و باید طبق قیمت های فوق فروخته شود.

طبق قانون هزینه های اضافی را به قیمت پایه اضافه کنید

مدیر روابط عمومی شورای رقابت قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت را پایه ای دانست و توضیح داد: بنابراین هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، هزینه بیمه و …. به طور کلی طبق قانون بین 13 و در برخی موارد نادر تا 16 درصد به قیمت های پایه اضافه می شود.

توکلی با اشاره به قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شده از سوی شورای رقابت گفت: قیمت های اعلام شده از سوی شورا نسبت به قیمت کارخانه ای انواع محصولات از 1 تا 30 درصد کاهش یافته است، هیچ گونه قیمت جدیدی برای خودروهای مونتاژی افزایش نیافته است. قیمت کارخانه شامل نمی شود.

وی با تاکید بر رقابتی بودن قیمت ها، تصریح کرد: اینکه قیمت ها با همین خودرو در خارج از کشور محاسبه شده درست نیست. اکثر خودروهای مونتاژ شده در گرید G تحت برچسب رقابتی شورای رقابت قرار گرفتند که با تایید شرکت‌های خودروسازی موظف به اصلاح این رویه هستند در غیر این صورت مجاز به افزایش قیمت نخواهند بود.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: اگر افزایش قیمتی وجود دارد به دلیل هزینه حمل و نقل و هزینه است. هزینه های ذکر شده در هر قطعه متفاوت است.

توکلی با تاکید بر اینکه درجه G دارای کمترین میزان رقابت است، گفت: دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با همکاری وزارت حمل و نقل این مشکل را بررسی و اعلام کرد.

قیمت دنا پلاس در دست بررسی است / تفاوت قیمت دنا پلاس با عموم محاسبه می شود

وی با اشاره به خودروی دنا پلاس گفت: ایران خودرو قیمتی را اعلام کرد که مرکز ملی رقابت آن را اشتباه مصوبه شورا تشخیص داد و به آن اعتراض کرد، قیمت در ایران خودرو تعدیل شد و این شرکت مدارک جدیدی ارائه کرد. این اسناد در سازمان حمایت در حال بررسی است و به محض بازنگری در جزئیات قیمت گذاری با توجه به تغییراتی که خودروساز در سازمان حمایت اعمال کرده است، به تصویب کارگروه خودرویی شورای رقابت و آن خواهد رسید. عوارض در شورا جمع آوری و قیمت اعلام خواهد شد.

مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت افزود: بنابراین ایران خودرو موظف است دناپلاس را به قیمت شورای رقابت محاسبه و مابه التفاوت قیمت را با مردم محاسبه کند. این خودرو با آن کد از زمان اعلام باید طبق مصوبه شورا فروخته و عرضه شده باشد. هنگام بررسی قیمت در سازمان پشتیبانی و تایید تفاوت در آپشن خودرو، عدد نهایی ملاک است. تعداد مصوب شورای رقابت ملاک است. اگر فرد خودرو را به هر قیمتی خریداری کرده باشد، قیمت مشاوره رقابتی ملاک است. خودروساز از این مشکل آگاه است و مشکلی وجود ندارد.

تصمیمات شورای رقابت فردی نیست

توکلی درباره روند بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت بیشتر توضیح داد: کارشناسان و ذینفعان به کارگروه خودرو دعوت شده اند و شنیدن حرف های ذینفعان و تولیدکنندگان دلیل بر لابی گری نیست. تصمیمات شورا شورایی است نه فردی. کارگروه شورا فقط به ارائه نظرات کارشناسی می پردازد.

ادامه: قیمت ها در 16 اردیبهشت ماه اعلام شد که براساس اطلاعات خودروسازان بوده و خودروسازان اطلاعات قبلی خود را ارائه کرده و حضور شورای رقابت را جدی نگرفته اند، پس از مواجهه با مقاومت نهادهای نظارتی، اطلاعات دقیق تری را ارائه کرده اند. با اعلام قیمت خودروهای جدید، قیمت سایر خودروها نیز بررسی و اعلام شد.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه نتایج شورا و نهادهای ذیربط، بازار خودرو را به سمت شفافیت سوق داده است، گفت: زمانی که قیمت های بازار با قیمت های کارخانه با نظارت نهادهای نظارتی واقعی شد، در حال حرکت هستیم. برای مشاهده ناپدید شدن بسیاری از متقاضیان کاذب از بازار.” و مصرف کننده واقعی باقی می ماند تعداد افرادی که برای مابه التفاوت قیمت های بازار و کارخانه ثبت نام می کنند در حال کاهش است، البته یک نقصی در این روند وجود دارد که سعی می شود اصلاح شود تا روند شفافیت بیشتری داشته باشد.

توکلی در پایان تاکید کرد: یکی از حلقه های مفقوده برای ایجاد تعادل در بازار و رقابتی شدن آن، واردات است. این موضوع مغفول مانده است و واردات باید طبق وعده های وزیر سابق صمت انجام شود. برای این منظور شورا پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهد کرد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا