اخبار روز

متجب نیا: اصولگرایان نمی توانند در مجلس با هم کار کنند/ فراکسیون اقلیت می تواند در مجلس امید بدهد

به گزارش خبرگزاری مگتو، در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات شورای اسلامی یکی یکی از عوامل مهم تعیین کننده خط مشی سیاسی مجلس، رقابت مستقلین و اصلاح طلبان برای پیوستن به همکارانشان است که وارد مجلس شده اند و علیرغم این گمانه زنی برخی کارشناسان در مورد قصد این طیف برای تشکیل کمیسیون اقلیت در مجلس دوازدهم گمانه زنی می کنند. .

در همین زمینه، صبح نو با رسول متجبانیه، فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب جمهوری خواه گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید.

واکنش سیاستمداران و مردم به دور دوم انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

تعداد بیشتری از مردم در مرحله اول انتخابات شرکت می کنند، در حالی که در مرحله اول تعداد نامزدها بیشتر است، در مرحله دوم مشارکت عموما کمتر است، در حالی که در مرحله دوم تعداد نمایندگان مورد نظر از هر حوزه انتخابیه تنها دو برابر است. رقابت در دوره دوم انتخاباتی رقابتی نزدیک است و هرکس در این مرحله رای بیشتری کسب کند، حتی اگر یک رای بیشتر باشد، برنده میدان انتخاباتی است. متاسفانه میزان حضور در مرحله دوم انتخابات بسیار پایین است. در شهرهای کوچک که عوامل قومی و قبیله ای نقش دارند، انتخابات دیگر مانند گذشته موفق نیست. در مرحله دوم خیلی کم شرکت می کنند و با وجود همه تشویق ها و دعوت ها، عده ای فاقد انگیزه لازم هستند.

به خصوص که در کشور ما انگیزه ای وجود ندارد. یعنی اگر حرکتی بین دو و یک مرحله بود، هیجان بود یا امید و رضایت، امید می رفت که درصد بیشتری شرکت کنند. مشکلات اقتصادی هر روز بدتر و سخت تر می شود و وضعیت مردم بدتر می شود. بنابراین فکر می کنم در مرحله دوم مردم کمتر شرکت کنند و البته کسانی که رای بیشتری دارند انتخاب می شوند و وارد مجلس می شوند.

با توجه به ورود شخصیت هایی از طیف های مختلف سیاسی به مجلس، تشکیل اقلیت یا گروه مستقل را محتمل می دانید؟

مجلس محل بحث و گفتگو و اظهار نظر و تبادل نظر افراد و گروه هاست و اگر در آن تبادل نظر و اختلاف نباشد مجلس مرده و بی معناست و اصلاً فلسفه ای در آن نیست. اما اکثریت قاطع جناح اصولگرا وارد مجلس می شود و بعد لیستی که ترکیبی از اصلاح طلبان، مستقلین معتدل و امثالهم است ته کیسه را می لرزاند و به قول شما همه 41 نفر است. هنوز معلوم نیست چند نفر، البته شخصیت های برجسته خیلی کم هستند، وارد مجلس شده اند. اگر آقای مطهری یا مزیکیان تایید نمی شد، می شد حدس زد که دیگر تریبون مستقلین و اصلاح طلبان در مجلس وجود نداشت. به هر حال صلاحیت این آقایان با یاد رهبری تایید شد.

ممکن است صدایی از این جمعیت بلند شود، اما آن صدا بسیار کوچک و ضعیف است. به خصوص که معلوم نیست چه افرادی مجلس را رهبری خواهند کرد. اگر ملاک انتخاب هیئت رئیسه بر این اساس باشد که چه کسی بیشترین رای را آورده است، مجلس در مجموع هویت و استقلال خود را از دست می دهد. علاوه بر این نکات باید اضافه کنم که درست است که اکثریت قریب به اتفاق مجلس را تا حدودی از اصولگرایان و غیراصولگرایان اعم از اصلاح طلب، اعتدالگرا، مستقل و اقلیت بسیار محدود تشکیل می دهند، اما همین اکثریت. همچنین یک آهنگ ندارد. هر دوی آنها سلیقه های متفاوتی دارند و موضع مشترکی در برابر اصلاح طلبان و استقلالی ها دارند.

به خودی خود تفاوت های زیادی بین اصولگرایان سنتی و اصولگرایان غیرسنتی وجود دارد. گرایش های رادیکال نیز در پیش زمینه خواهند بود. در نهایت نمی توانند با هم بسازند. شاید در انتخابات به دلیل یک هدف مشترک با هم کنار آمده باشند، اما در مجلس اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، زیرا دیدگاه اصولگرایان سنتی و انقلابی کاملاً متفاوت از دیدگاه رادیکال ها است. به هر حال اصولگرایان سنتی بر رهبری و ولایت وکیل تاکید بیشتری دارند. این اختلافات در مجلس به وجود می آید و با هم روبرو می شوند و نمی توانند کنار بیایند. یک اقلیت محدود از فهرست موسوم به “صدای ملت” که ترکیبی ناهمگون از اقلیت محدود را نشان می دهد، وارد پارلمان می شود.

این گروه چه کمکی در حوزه کارآمدی مجلس دارد؟

هر چه در مجلس صداها و نظرات بیشتر باشد مجلس بانشاط و پویاتر خواهد بود. بنابراین، علاوه بر اکثریتی که در میان اختلافات وجود دارد، بخش‌های مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانند اتفاق نظر داشته باشند. هر چند صدای کوچک و ضعیف ملت در برابر جریان مخالف، در غیاب اکثریت مردم پیروز شد. اگر همین اقلیت حتی یک نفر در گالری مجلس داشته باشد، شاید بهتر از نبودن آنها باشد. از طرفی اگر 40 نفر حضور داشته باشند، می توانند بیشتر تلاش کنند.

افرادی بودند که قبل از ورود به مجلس مدعی اصلاح طلبی یا استقلالی بودن بودند، اما اکثریت مجلس را به دست آوردند و حرف های خود را فراموش کردند. من انتظار دارم دوستانی که وارد مجلس می شوند با این شرایط یک گروه مجلس تشکیل دهند و برنامه ریزی کنند. زیرا می توانند تا حدودی موثر باشند، هرچند این کار بسیار دشوار خواهد بود. این اکثریت به آنها اجازه کار نمی دهد زیرا تجربه نشان می دهد که وقتی اکثریت را دارند جلوی همه انتقادها و مخالفت ها را می گیرند. فراکسیون های اقلیت می توانند در مجلس امید ایجاد کنند.

صف بندی سیاسی اصلاح طلبان در آستانه دور دوم انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

اصلاح طلبان در مرحله اول انتخابات به چند دسته تقسیم شدند که مجموعه ای از احزاب و شخصیت های واقعی بودند که اعلام کردند کاندیدایی نداریم و شرکت نمی کنیم و در معرفی کاندیدای حضور فعال نداریم. گروه دیگر ترکیبی از سه حزب بود. روی صحنه آمدند، نامزدها را معرفی کردند و تعدادی از نامزدهایشان وارد مجلس شدند. ما به عنوان حزب جمهوری خواه منتظر بودیم تا نامزدهایمان تایید شوند تا بتوانیم اقدامی انجام دهیم، اما متاسفانه هیچ یک از نامزدهای ما در سراسر ایالت تایید نشدند. فعالیت اصلاح طلبان در مرحله دوم نیز به همین صورت است. ترکیبی که گفتم فعال نخواهد بود. شاید دلال ها و طرف های دیگر کار می کنند. باید ببینیم چقدر موفق هستند.

۲۷۲۱۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا