اخبار روز

مازنی: به گفت و گوی ملی صبورانه نیاز داریم/ زمانی که نشستن باهنر و عارف در کنار هم تابو بود اما…

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، در آستانه برگزاری انتخاباتی دیگر در فضای سیاسی ایران، زمزمه هایی از گفت وگو میان طیف های مختلف سیاسی به گوش می رسد، هرچند که رقابت ها عمدتاً در درون اردوگاه اصولگرایان جریان دارد. این یک حادثه بی‌سابقه است و جلسات قبلی به تقویت گفت‌وگو بین طیف‌های مختلف سیاسی کمک کرده است. موضوعی که هم مخالفانی دارد و هم موافقانی.

مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح طلب به بازتاب آنلاین گفت: مردم مایلند با یکدیگر صحبت کنند، اما در نهایت خودشان صحبت می‌کنند، بنابراین فکر نمی‌کنم این گفتگوها عملی و واقعی باشند.»

این در حالی است که احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاح طلب که روزگاری گفت و گوی ملی را راه اندازی کرده بود و چپ و راست ها را زیر یک چادر جمع کرده بود، درباره از سرگیری این مذاکرات به خبرگزاری بازتاب آنلاین گفت: اگر الان گفت وگوی ملی در جریان است. ، در شرایط فعلی برگزاری این جلسات با معتقدان به قانون اساسی فعلی منطقی نیست. در آن زمان از افرادی که این قانون اساسی را پذیرفتند خواستیم که در مورد مسائل مشترک بحث کنند. امروز، نه موضوعات مشترک و نه اعتقاد به قانون اساسی به عنوان مبنای گفتگوی ملی کافی نیست. بسیاری از کسانی که در آن زمان بر اجرای بدون سازش قانون اساسی اصرار داشتند، اکنون معتقدند که این قانون باید تغییر کند و بر برگزاری همه پرسی اصرار دارند.

وی همچنین تاکید کرد: اگر قرار است گفت و گو شود باید فضای گفت و گو برای همه کسانی که به فکر ایران، اسلام و ادیان الهی، منافع ملی هستند و وابسته به بیگانگان نیستند، ایجاد شود.

مشروح گفتگو با حجت الاسلام احمد مزنی نماینده سابق مجلس را در خبرگزاری بازتاب آنلاین می خوانید.

********************

آقای مازنی! شما یکی از پیشگامان گفتگوهای سیاسی بین طیف های مختلف سیاسی بودید و جلساتی برگزار کردید. این جلسات گفتگو به کجا رسید؟ آیا این جلسات همچنان برگزار می شود؟

گفت و گوهای ملی در سطح فزاینده متوقف نشده و دیدارها در فواصل دورتر برگزار می شود. در نتیجه فضای سیاسی و اجتماعی کشور به سمتی رفته است که نیاز به گفت وگوی صبورانه دارد و تاکید می کنم پسوند صبور برای گفت وگو باشد.

نشستن باهنر و عارف در کنار هم تابو بود اما…

همین گفت و گوی ملی صبر می خواهد، حتی صبر بیشتر. در حال حاضر در مقطعی هستیم که نسبت به سال 95 که طرح گفت و گوی ملی را در مجلس دهم پیشنهاد دادم تغییر چشمگیری داشته است. در آن زمان برای دکتر بود. عارف تابو نشستن با مهندس بهنار و این دو نفر در طرف مقابل هم بودند. واقعاً می بینید که آقای بهنر در این چند سال مواضع سیاسی خود را تغییر داده است و بازتر به مسائل نگاه می کند. آقای عارف و دیگران هم همینطور.

اگر گفت‌وگوی ملی به معنای واقعی در حال انجام است، در شرایط کنونی برگزاری این جلسات با معتقدان به قانون اساسی فعلی کافی نیست. در آن زمان از افرادی که این قانون اساسی را پذیرفتند خواستیم که در مورد مسائل مشترک بحث کنند. امروز، نه موضوعات مشترک و نه اعتقاد به قانون اساسی به عنوان مبنای گفتگوی ملی کافی نیست. بسیاری از افرادی که در آن زمان بر اجرای بدون سازش قانون اساسی تاکید داشتند، اکنون معتقدند که این قانون باید تغییر کند و بر برگزاری همه پرسی اصرار دارند.

مشکل اختلاف نظر در جبهه اصلاحات

ما در جبهه‌های مختلف می‌بینیم که فقط نام جبهه را یدک می‌کشند، در حالی که در درون این جبهه‌ها جناح‌هایی وجود دارند که تفاوت‌های اساسی با دیگر جناح‌ها دارند. مثلاً در جبهه اصلاحات آن زمان گروهی داشتیم که علیرغم همه اختلاف نظرها در مورد انتخابات و مشارکت در رأی دهندگان، در مورد کار در چارچوب قانون اساسی نظر مشترک داشتند، در حالی که امروز بسیاری از این افراد معتقد به اصلاحات در آنها هستند. از فعالیت های اجتماعی به عبارت دیگر، آنها معتقد به اصلاحات جامعه محور هستند. برخی دیگر معتقد به اصلاحات انتخابات محور هستند.

مردم از جریانات سیاسی موجود عصبانی بودند

در جبهه اصولگرایان نیز همین تغییرات رخ داد، اما از سوی دیگر مردم مسیر دیگری را در پیش گرفتند و با جریان های سیاسی موجود مبارزه کردند. من فکر نمی کنم مردم از جریان های سیاسی فراتر رفته اند، اما انتظاراتشان برآورده نشده است.

مردم انتظار داشتند که پشت هر کدام از این جریان های سیاسی باشند و بعد از انتخابات همه دست به دست هم بدهند تا مشکلات کشور را حل کنند، اما دیدند یک جریان پیروز است و جریان دیگر جریان پیروز را خنثی می کند و اجازه می دهد کار پیشرفت کند. او نمی دهد. مردم ناراحت بودند و از طرفی با خروج ترامپ از برجام فشارهای خارجی افزایش یافت و در داخل و خارج از کشور شاهد هیچ اقدام جدی برای بازگشت به برجام نبودیم و قیمت ها سر به فلک کشیده است. تحریم های مخرب به تورم و هرج و مرج اجتماعی منجر شده است.

از سوی دیگر در سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که کشور را پس از وقایع 2016، 2018 و… در وضعیت خاصی قرار داد. انتظارات، توقعات و خواسته های مردم افزایش یافته است. پس اگر قرار است گفت‌وگو شود، باید فضای گفت‌وگو برای همه کسانی که به فکر ایران، اسلام و ادیان الهی، به منافع ملی هستند و به بیگانگان وابسته نیستند، ایجاد شود. شرایط فعلی این تغییرات را نسبت به قبل به وجود آورده است.

ما به گفتگوی ملی صبورانه نیاز داریم

* آقای مازنی! یکی از انتقاداتی که به دیالوگ ها می شود این است که یا نمادین هستند یا به هدف نمی رسند. به نظر شما شرایط یک دیالوگ خوب چیست؟

خود مسیر هدف است. وقتی جامعه ما بین راه های مختلفی برای حل مشکلات قرار می گیرد که می تواند مسیر بی تفاوتی، انفعال و سکوت یا مسیر خصومت، خشونت یا نوع سوم گفتگو باشد. ما راه گفتگو را برای حل اختلافات انتخاباتی انتخاب کرده ایم که به معنای حل مشکل است. بنابراین اگر در مواقعی گفتگو نتیجه مطلوب را به همراه نداشت به این دلیل بود که کسانی که در جامعه تأثیر داشتند، گفت وگوی ملی را به معنای واقعی اجرا نکردند و ما همچنان به گفت وگوی ملی با گسترش صبورانه نیاز داریم.

جلسات گفتگوی ملی همچنان برگزار می شود

* اشاره کردید که جلسات گفتگوی ملی همچنان ادامه دارد. در این جلسات چه موضوعاتی را مطرح می کنید؟ چه کسانی در این جلسات حضور دارند؟

در این جلسات همان افرادی که اسامی آنها از قبل اعلام شده است حضور دارند. فاصله دیدارها زیاد شده و امسال جلسه ای نداشتیم. با توجه به شرایط کرونا، جلسات باید لغو می‌شد و بعد از کرونا جلسات متعددی برگزار شد که برخی از آن‌ها مشکل زمان‌بندی داشتند و در فواصل زمانی برگزار می‌شدند. ما هنوز جلسه ای برای انتخابات این دوره نداشته ایم.

* جلسه انتخاباتی برگزار می کنید؟

ما سعی می کنیم جلسه را برگزار کنیم.

به جای به حداکثر رساندن جذب، باید جذب را به حداکثر برسانیم

* آقای مازنی! اگر بخواهید جلسات گفتگوی ملی را از سر بگیرید، چه کسی را دوباره دعوت می کنید؟

کسانی که اکنون هستند، اما قطعاً همه کسانی که فعال سیاسی در سطح ملی هستند، باید بخشی از این گفتگو باشند. آنهایی که در دولت هستند، به خصوص آنهایی که در سطوح بالای حکومتی هستند و قدرت دارند، گاهی فکر می کنند که چون قدرت دارند مجبور نیستند حرف بزنند، اما پارسال کسانی صحبت می کردند که ما در مورد ملی فریاد می زدیم. گفتگو. چون در موقعیت ضعیفی بودند شرکت نکردند.

وقتی بحث قدرت پیش می آید باید دست به دست هم دهند و برای ساخت ایران به اجماع برسند. جریان های سیاسی فعال در کشور اعم از آزاد و محدود منتقدانی هستند که می توان دغدغه های آنها را بهتر شنید و در گفت و گو با آنها در جهت حل مشکلات کشور تعامل کرد. به جای قفل کردن، زندانی کردن و محدود کردن این افراد باید آنها را وارد فضای گفتگو کرد.

در کشور ما احزاب به معنای واقعی ایجاد نمی شود، اما افراد تأثیرگذار هستند. بنابراین افراد تأثیرگذار باید در جریان گفت وگو قرار گیرند. یعنی اگر قرار است انتخابات پرحجمی برگزار کنیم، اگر بخواهیم جلوی مهاجرت بی رویه نخبگان را بگیریم و برای حل مشکلات معیشتی مردم با دنیا ارتباط منطقی و منطقی داشته باشیم، باید با همه عوامل تاثیرگذار صحبت کنیم.

هنرمندانی که منتقد هستند و سال گذشته خطاب به برخی مسئولان گفتند ارزشی برای تظاهرات سکوت دو میلیونی ما قائل نیستند. پس از انجام این انتقادات و انتقادات دیگر، آنها ممنوع شدند. یعنی به جای اینکه با این هنرمندان حرف بزنیم و حرف بزنیم، هموطن هستیم و به جای جذب هر چه بیشتر، نباید تا حد امکان دفع کنیم. فرهنگیان، معلمان و بازنشستگان منتقد هستند، اما هر چند روز یک بار می بینیم که دانشگاهیان را اخراج می کنند و افرادی را استخدام می کنند که صلاحیت اساتید قبلی را ندارند. این مشکلات با گفتگو حل می شود نه عزل.

من حاضرم با هر کسی صحبت کنم، اما زنده و در رسانه ملی

* آیا حاضرید با یک شخصیت رادیکال صحبت کنید؟ اولین دیالوگ شما چه خواهد بود؟

اگر مکالمه باشد، حاضرم با هر شخصی صحبت کنم، اما به این معنا که این یک مناظره است و برای کوچک کردن صورت، دو نفر از دو جریان مختلف می آیند و هر کدام سعی می کنند دیگری را از آن مرحله حذف جدا کنند. دیالوگ یعنی شما حقیقت را از منظر خود بیان کنید و طرف مقابل نیز از منظر خود حقیقت را بیان کند.

یا با آنها موافق هستید و همگرایی وجود دارد یا در مورد دیگری اختلاف دارید و در مورد احترام به نظر مخالف اختلاف وجود دارد. این مکالمه ای نیست که خودنمایی کنید و طرفدارانتان را خوشحال کنید که برای شما کف بزنند.

من حاضرم تا زمانی که پخش زنده است با هرکسی مثل رسانه ملی صحبت کنم، اما به نظر من این کافی نیست و افراد با توانایی های مختلف باید به این دعوت برای گفت و گوی صبورانه پاسخ مثبت بدهند.

۲۷۲۷

۲۷۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا