اخبار روز

ماجرای فیلترشکن های مجانی و سودهای میلیونی مافیای فیلترینگ و جیب شهروندان


به گزارش پی ام آپ، در آستانه اولین سالگرد شروع نشتی گسترده در ایران، در حالی که بازار کلید فیلتر به گردش مالی رویایی و نجومی دست یافته است، وزیر این وزارتخانه که اولین متهم به ایجاد این بازار سیاه بزرگ است. در این کشور به کاربران هشدار داده است که از «فیلترشکن رایگان» استفاده کنند. با این اوصاف، توصیه ضمنی «خرید VPN» وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در حالی که صدای کارشناسان و نمایندگان مجلس هم از عدم برخورد با مافیای فیلترشکن بلند شد، چه معنایی دارد؟

«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در مصاحبه ای تلویحا توصیه کرده است که مردم تا حد امکان از «فیلترهای خارجی رایگان» برای حفظ امنیت اطلاعات خود استفاده نکنند. این توصیه در زمینه کلی خود صحیح است، اما وقتی از سوی وزیر ارتباطات دولتی با سوابق بی‌سابقه افشاگری می‌شود، هشیارکننده است.

سال هاست که سانسور فضای مجازی در ایران به یکی از بزرگترین چالش های کاربران اینترنت تبدیل شده است. تا اوایل اکتبر سال گذشته، فیلترشکن‌ها فقط برای دسترسی به تلگرام و پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توییتر استفاده می‌شدند. با این حال، نشت گسترده در هفته اول اعتراضات سال گذشته، VPN ها را به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بخش بزرگی از کاربران فضای مجازی در ایران تبدیل کرد.

هزینه دور زدن فیلترینگ برای شهروندان چقدر است؟

این روزها اگر به اینستاگرام یا تلگرام مراجعه کنید، از افزایش تبلیغات فروش فیلترشکن متعجب خواهید شد: “سرور اختصاصی، بدون وقفه، پشتیبانی 24 ساعته”; اینها مزایای تجاری و تبلیغاتی ارائه دهندگان VPN است که معمولاً در اکثر تبلیغات مشاهده می شود. هزینه اکانت های یک ماهه برای هر کاربر بسته به نوع سرور و ترافیک ارائه شده از 50 هزار تومان شروع و تا یک میلیون تومان می رسد. به طور متوسط ​​هزینه ماهانه اکانت VPN حدود 150000 تومان است.

بر اساس آخرین گزارش ها، ایران 70 میلیون کاربر اینترنت دارد. این در حالی است که حدود 48 میلیون نفر از کاربران شبکه های اجتماعی هستند. پلتفرم هایی که در طول سال ها به طور کامل لو رفته اند. به عبارت بهتر، روزانه 48 میلیون کاربر اینترنت در ایران برای دسترسی به شبکه های مورد استفاده خود نیاز به فیلتر سوییچ دارند. آمار دقیقی از نسبت فیلترهای پولی وجود ندارد، اما برای محاسبه، فرض می کنیم حداقل 25 درصد از کاربران از فیلترهای پولی استفاده می کنند. این بدان معناست که گردش مالی فروشندگان VPN در ایران تقریباً 1.8 تریلیون تومان در ماه است. یعنی از آبان سال گذشته تا امروز دور زدن فیلترینگ برای کاربران ایرانی حداکثر حدود 16200 میلیارد تومان هزینه داشته است.

این رقم تقریباً ۲ تا ۳ برابر درآمد علمی شرکت مخابرات ایران است. در همین حال، فروشندگان VPN تنها کسانی نیستند که از سانسور بیش از حد در ایران سود می برند. درگاه های پرداخت، بانک ها، اپراتورهای اینترنتی و حتی شرکت های مخابراتی از جمله ذینفعان این مشکل هستند.

چه کسی سود می برد؟

اگر فرض کنیم نیمی از کاربران از انتقال کارت به کارت برای خرید VPN استفاده کرده باشند، سود بانک ها برای خرید VPN با احتساب کارمزد تراکنش ۷۲۰ تومانی در ۹ ماه گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان است. با این حال، درگاه های خرید آنلاین کارمزد بیشتری دریافت می کنند و طبیعتاً سود بیشتری نسبت به بانک ها به دست می آورند. به عنوان مثال، معروف ترین این پورتال ها برای هر خرید آنلاین کمیسیونی در حدود 14 درصد محاسبه می کنند. با فرض اینکه نیمی از کاربران باقیمانده از این پورتال برای خرید سوئیچ فیلتر استفاده کرده باشند، سود یک کاربر برای خرید 150 هزار تومان VPN در ماه 63 هزار میلیون تومان است.

به عبارت دقیق تر، سانسور فضای مجازی در ایران نه تنها گردش مالی رویایی را برای فروشندگان خدمات ضد فیلتر ایجاد کرده است، بلکه بازار را برای مشاغل جانبی نیز به وجود آورده است. ماهانه 1800 میلیارد تومان صرف خرید VPN از جیب شهروندان می شود. علاوه بر این، استفاده از خدمات ارائه دهندگان اینترنت نیز به یک چالش مالی بزرگ برای کاربران تبدیل شده است. با فعال شدن VPN، حجم ترافیک اپراتورهای اینترنتی به صورت «ترافیک بین‌المللی» و دو برابر ترافیک ملی محاسبه می‌شود. یعنی ظرفیت یک بسته اینترنت 50 گیگابایتی در صورت استفاده از فیلتر می شود 25 گیگابایت. به عبارت ساده تر، کاربرانی که از سوئیچ فیلتر استفاده می کنند، برای یک بسته 50 گیگابایتی پرداخت می کنند و یک بسته 25 گیگابایتی دریافت می کنند. به عبارت دیگر، بهره‌مندی اپراتورهای مخابراتی و تلفن همراه و اینترنت خانگی، به لطف حدود 48 میلیون کاربر که VPN موبایل یا لپ‌تاپ آنها تقریباً در تمام ساعات شبانه روز روشن است، به دو برابر سود رسیده است.

به نام امنیت و مافیا!

با مقایسه قیمت VPN ها در سال های اخیر می توان دریافت که افزایش محدودیت های سفارش در اینترنت، حجم بازار و میزان سود را برای فعالان این حوزه افزایش داده است. به گزارش «همشهری»، میانگین قیمت یک ماهه سرویس فیلترشکن در سال گذشته حدود 60 هزار تومان بوده است. مصاحبه خبرنگار فراز با ارائه دهندگان مختلف VPN نشان می دهد که ارائه دهندگان VPN خدمات گرانتر VPN را به دلایلی از جمله دلار بالا، چند برابر شدن هزینه های دور زدن فیلترینگ و افزایش هزینه های پشتیبانی خدمات توجیه می کنند. دلیل اصلی افزایش قیمت، فرمول ساده عرضه و تقاضا در بازارها است. افزایش محدودیت های اینترنت در کشور نیز تقاضا برای استفاده از فیلترهای ضد فیلتر را افزایش داده و به تبع آن قیمت ها و هزینه ها نیز افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد که گردش مالی بازار کلید فیلتر در ایران تنها در یک سال 3 برابر شده است.

در آستانه اولین سالگرد آغاز نشت‌شکن‌های گسترده در ایران، وزیر این وزارتخانه متهم به ایجاد این بازار سیاه بزرگ در کشور، به کاربران نسبت به استفاده از «نشت‌شکن‌های رایگان» هشدار داد. با این اوصاف، توصیه ضمنی «خرید VPN» وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در حالی که صدای کارشناسان و نمایندگان مجلس هم از عدم برخورد با مافیای فیلترشکن بلند شد، چه معنایی دارد؟


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا