اخبار روز

قیمت چای دو برابر شد/ هشدار درباره کمبود چای


به گزارش پی ام آپ، انتقال واردات چای از اداره کشاورزی مجموعه ای ویژه از ابتدای سال جاری خبرها بود.

این تصمیم منجر به تعلیق سفارش چای از 6 ماه گذشته و بر اساس نامه فرهاد المحیه، رئیس هیئت رئیسه فدراسیون شد. وارد كردن ایران به معاونت محترم وزیر کشاورزی در بحث بازرگانی نیز در بازه زمانی ذکر شده در ابتدای سال جاری هیچ محصولی وارد کشور نشده است.

این در حالی است که کشور نیاز به واردات 90 هزار تن چای در سال دارد. بنابراین تداوم این وضعیت ممکن است زمینه ساز شود گران و کمبود در بازار چای.

چرا قیمت چای افزایش یافت؟

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود چای در بازار مواجه نیستیم، توضیح داد: با وجود عرضه مناسب، قیمت چای طی روزهای اخیر افزایش یافته است، بنابراین قیمت بسته های نیم کیلویی از 199 هزار و 800 تومان تا 249 هزار و 800 تومان یعنی هر کیلو چای خارجی 100 هزار تومان گران شده است.

او درباره دلیل این امر افزایش قیمت وی گفت: دلیل اول عدم واردات است. ضمناً واردات چای به صورت انحصاری برای یک نفر انجام می شود که باعث شده هر روز چای کمتری در بازار وجود داشته باشد. با کاهش عرضه، قیمت نیز افزایش خواهد یافت.»

به گفته کنگری، در گذشته تجار زیادی چای را وارد می کردند اما اکنون واردات انجام نمی شود و تخصیص یا عدم تخصیص نشان نیمی از چای روشن نیست. این وضعیت باعث سردرگمی قیمت شده است اما همچنان کمبودی در محصولات وجود ندارد.

با ادامه این روند، زنگ خطر کمبود و گرانی چای به صدا درآمده است. چرا که اولا واردات چای متوقف شده و از طرفی در کنار انحصار ایجاد شده، افزایش قیمت باعث کاهش تقاضا نیز می شود. اتفاقی که طبیعتا تولید را به خطر می اندازد و کم کم باید منتظر حذف چای از سبد مصرف روزانه خانوارهای ایرانی بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا