اخبار روز

قیمت سرسام آور سینه و ران مرغ در بازار!/افزایش قیمت مرغ و چالش‌های بازار خرده‌فروشی در ایران!

به نقل از شمانیوز، با وجود تعرفه مصوب 73 هزار تومانی قیمت مرغ، این محصول در آستانه شش رقمی شدن در بازار و ورود به کانال 100 هزار تومانی است. همین طور برخی فروشگاه ها هر کیلو سینه مرغ بدون استخوان را تا 176 هزار تومان قیمت گذاری کرده اند.

قیمت مرغ نزدیک بود وارد کانال 100 هزار تومان شود و به شش رقمی برسد. اگرچه قیمت این محصول در ستاد تنظیم بازار 73 هزار تومان تصویب شده است، اما به نظر می رسد دومینوی قیمت کالا دوباره دامن مرغ را گرفته و قرار نیست این بازار آرام بگیرد.

در آستانه ماه محرم که مصرف مرغ به طور سنتی افزایش می یابد، قیمت آن نیز افزایش یافت. مردمی که توانایی خرید حیوانات زنده و ذبح آنها را برای عید قربان ندارند و گوشت مرغ را جایگزین آن کرده اند، با ورود به بازار شوکه شدند.

امروز 12 تیر 1401 قیمت مرغ کیلویی در سطح خرده فروشی به 95500 تومان رسیده است. رقمی 22 هزار تومان بالاتر از مصوبات دولت.

این در حالی است که تصویب تعرفه 73 هزار تومانی این محصول اعتراض شهروندان را برانگیخت و متناسب با قدرت خرید آنها نبود. اما از سوی دیگر مرغداران قیمت های دستوری اعلام شده را متناسب با هزینه های خود ندانستند و به آن اعتراض کردند.

قیمت مرغ بسته بندی شده; 176 هزار تومان!

بررسی ها نشان می دهد قیمت مرغ زنده در استان های عرضه کننده تهران و فارس به حداقل 61 هزار و 500 تومان رسیده است. همچنین این محصول در استان فارس به قیمت 63 هزار تومان به فروش می رسد. مرغ ذبح شده در گیلان 67 هزار تومان به فروش می رسد.

از سوی دیگر در برخی از خرده فروشی های مناطق شمالی تهران قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ از مرز 100 هزار تومان گذشت و از هم اکنون گرانی بی بند و بار این محصول را پذیرفته اند.

البته برخی فروشگاه ها و شرکت ها با بسته بندی این محصولات در ظروف 900 گرمی، سینه و ران مرغ تمیز را با قیمت های نجومی تری حتی کیلویی 176 هزار تومان عرضه می کنند!

تصویر منتشر شده از قیمت مرغ بسته بندی شده در یکی از فروشگاه های اینترنتی حاکی از آن است که سینه مرغ بدون استخوان یکی از شرکت ها برای مشتریان کیلویی 176 هزار تومان قیمت دارد. به همین ترتیب هر کیلو سینه مرغ بدون پوست 145 هزار تومان قیمت دارد.

اکنون در حالی که چنین اعدادی در بازار مرغ کشور در حال تغییر است، قیمت مرغ یک روزه در هفته گذشته کاهش قابل توجهی داشت و انتظار می رفت با این اتفاق قیمت مرغ های ذبح شده و زنده کاهش یابد.

با نزدیک شدن به ماه محرم و احتمال افزایش تقاضا، بعید نیست که قیمت بازار به زودی وارد کانال 100 هزار تومانی شود. موضوعی که به دلیل افت قدرت خرید مردم طبیعتا سرانه مصرف مرغ را کاهش خواهد داد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا