اخبار روز

قیمت بنزین به 5000 تومان می رسد/ برملا شدن رسوایی همتی در جریان نرخ بنزین

به گزارش پی ام آپ، همتی اخیرا در گفت و گوی اینترنتی خود از ماجرای نامه نگاری درباره افزایش قیمت بنزین در سال 1398 صحبت کرد، ماجرا به شهریور ماه 1398 برمی گردد که همتی طی نامه ای خواستار افزایش قیمت بنزین شد. بنزین از 1000 تا 5000 تومان برای رفع کسری بودجه دولت تغییر قیمت داد.

البته دولت وقت به توصیه همتی گوش نکرد و قیمت بنزین را 3000 تومان اعلام کرد. اما نامه همتی برای افزایش قیمت بنزین مخفی ماند تا اینکه علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، به نقش عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ماجرای بنزین و گران‌ شدن آن اشاره کرد.

زاکانی بیان کرد: آقای همتی در آبان ماه 1398 گفته بود که قیمت بنزین 4 درصد در سال بر تورم تاثیر دارد و مشکلی ایجاد نمی کند. بعداً گفت من مخالف افزایش قیمت بنزین هستم و این را بدترین اقدام دانست! چرا دروغ میگویید؟!

زاکانی تصریح کرد: نامه رسمی از سوی همتی به امضای وی در تاریخ 31 شهریور 1398 مبنی بر تعیین قیمت بنزین 5000 تومان و قیمت نفت و گاز 1000 تومان برای جبران کسری بودجه دولت وجود دارد. چرا دروغ میگویید؟

اکنون همتی دلیل نامه نگاری را توضیح می دهد و می گوید: چون دولت، بنزین را 5000 تومان نکرد و بنزین را 3000 تومان ثابت کرد، تمام کسری بودجه اش جبران نشد و مجبور شد دوباره پول چاپ کند.

همتی در این اظهار نظر تاکید کرد که پیشنهاد وی برای افزایش قیمت بنزین به 5000 تومان کارشناسی بوده و افزایش قیمت بنزین به 3000 تومان کافی نبوده. زیرا کسری بودجه دولت را به طور کامل پوشش نمی دهد.

در اوایل سال 1398، دولت بدون اخطار یک شبه قیمت بنزین را افزایش داد، در حالی که مقامات دولتی مانند بیژن زنگنه بارها مدعی شدند که دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. این مشکل خشم مردم و بی اعتمادی شدید به دولت را برانگیخت. این اقدام دولت قبل چنان فضای کشور را ملتهب کرد که بسیاری از شهرها چندین روز شاهد درگیری های خیابانی بودند.

پس از این اتفاقات، حسن روحانی رئیس دولت قبل به جای پاسخگویی به مردم و تلاش برای آرام کردن فضا، این جمله تمسخر آمیز را گفت: من هم مثل شما صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده. آتش خشم مردم دو چندان شد و سرمایه اجتماعی به کلی نابود شد. نتایج نظرسنجی‌های مراکز مختلف نشان داد که پس از آن اتفاقات، اعتماد مردم به دولت به پایین‌ترین حد خود پس از انقلاب رسید و دولت در کشور با بحران سرمایه اجتماعی مواجه بود.

این در حالی است که عبدالناصر همتی در بحران دولت قبل به ویژه در بحران بنزین آبان 1398 نقش ویژه ای داشت.

همتی در این نامه نوشت: یکی از راهکارهای مناسب برای پوشش کسری بودجه، تعدیل قیمت حامل‌های انرژی است که علاوه بر ایجاد منابع پایدار و بسیار بالاتر برای دولت و خانوارها، آثار تورمی کمتری نیز دارد. به عنوان مثال، بر اساس محاسبات، تامین کسری بودجه 76 هزار میلیارد تومانی دولت از محل منابع بانک مرکزی، در یک دوره یک ساله و با روند فعلی تحریم ها و صادرات نفت، تورم حدود 25 درصدی را در پی خواهد داشت. این امر در سال آینده نیز تکرار خواهد شد. در حالی که افزایش قیمت بنزین و نفت و گاز به ترتیب به لیتری 5000 و 1000 تومان درآمدی معادل 87.4 و 175 هزار میلیارد تومان را در شش ماه و یک سال فراهم می کند و تورم حاصله نیز برای یک سال در حدود ۱۷ درصد برآورد شده و محدود به یک دوره است. همچنین با تخصیص 50 درصد منابع به خانوارهای هدف (با فرض 77 میلیون نفر)، علاوه بر یارانه نقدی فعلی، ماهانه حدود 95 هزار تومان یارانه نقدی جدید به افراد واجد شرایط ارائه می شود.

طراح بنزین 5 هزار تومانی، نگران سرمایه اجتماعی شد

در شرایطی که افزایش قیمت بنزین به 3 هزار تومان کشور را با بحران مواجه کرد، اگر پیشنهاد همتی عملی می شد و قیمت بنزین به 5 هزار تومان افزایش می یافت، معلوم نیست چه بحرانی گریبان گیر کشور می شد.

البته قبل از افشای این نامه، همتی، خود را مخالف گرانی بنزین جلوه داده بود. موضوعی که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت و در جریان انتخابات، پس از افشای درخواست همتی برای افزایش قیمت بنزین به 5000 تومان، برخی وی را به بی صداقتی در برابر مردم متهم کردند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا