اخبار روز

قندهای پنهان در غذا/قند خود را نادیده نگیرید. خطری حتی اعتیادآورتر از کوکائین!

عصر ایران – از سس گرفته تا کره بادام زمینی؛ “با تشکر اضافهحتی در غیرمنتظره‌ترین غذاها نیز یافت می‌شود. بسیاری از مردم برای وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود به غذاهای سریع و فرآوری‌شده تکیه می‌کنند. زیرا این محصولات اغلب حاوی شکر اضافه شده تکمیل شد هستند، آنها بخش بزرگی از کالری دریافتی روزانه افراد را تشکیل خواهند داد.

بر اساس گزارشی از این وبسایت کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده در دسترس، یک بزرگسال در این کشور به طور متوسط ​​17 قاشق چایخوری شکر اضافه شده در روز مصرف می کند. این مقدار در واقع 14 درصد از کل کالری دریافتی بزرگسالان را به دنبال یک رژیم غذایی 2000 کالری تشکیل می دهد.

کارشناسان معتقدند مصرف شکر عامل اصلی چاقی و بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 است. به همین دلیل، دستورالعمل های غذایی توصیه می کنند که کالری از قندهای افزوده شده را به کمتر از 10 درصد در روز محدود کنید.

و مضرات اصلی شکر برای سلامتی انسان:

– افزایش وزن ممکن است رخ دهد

نرخ چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است و شواهدی وجود دارد که شکر اضافه شده، که اغلب در نوشیدنی های شیرین شده با قند یافت می شود، یکی از دلایل اصلی چاقی است.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند لیموناد، آب میوه و چای شیرین حاوی فروکتوز زیادی هستند که یک قند ساده است.

خوردن فروکتوز بیشتر از گلوکز، نوع اصلی قند موجود در غذاهای نشاسته ای، گرسنگی و هوس شما را افزایش می دهد. علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف بیش از حد فروکتوز ممکن است باعث مقاومت به لپتین شود. هورمون مهمی که گرسنگی را تنظیم می کند و به بدن می گوید دست از غذا خوردن بکشد.

به عبارت دیگر، نوشیدنی های شیرین نه تنها گرسنگی را سرکوب نمی کنند، بلکه جذب سریع کالری مایع را نیز افزایش می دهند. این وضعیت به وضوح می تواند منجر به افزایش وزن شود.

– خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد

رژیم غذایی سرشار از قند با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط است، از جمله: بیماری قلبی که شایع ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان هستند، مرتبط هستند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی با قند بالا می‌توانند منجر به چاقی و التهاب و همچنین تری گلیسیرید بالا، قند خون و سطح فشار خون شوند که همگی از عوامل خطر بیماری قلبی هستند.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد قند، به ویژه از طریق استفاده از نوشیدنی های شیرین، می تواند منجر به تصلب شرایین شود. بیماری که با رسوبات چربی و انسداد عروق مشخص می شود.

مطالعه ای که روی بیش از 25877 بزرگسال انجام شد نشان داد افرادی که قند افزوده بیشتری مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که کمتر شکر مصرف می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و بیماری عروق کرونر هستند. این مطالعه از طریق مجله مرزها در دسترس

– منجر به آکنه می شود

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده، از جمله غذاها و نوشیدنی های شیرین، با افزایش خطر آکنه مرتبط است.

غذاهای با شاخص گلیسمی بالاتر، مانند شیرینی های فرآوری شده، باعث می شوند قند خون سریعتر از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین تر افزایش یابد. مصرف غذاهای شیرین شده با قند می تواند سطح قند خون و انسولین را افزایش دهد که به نوبه خود منجر به افزایش ترشح آندروژن، تولید چربی و التهاب می شود. همه این موارد در نهایت به آکنه کمک می کنند.

– خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد

دیابت این عامل اصلی مرگ و میر و کاهش امید به زندگی است. شیوع آنها در 30 سال گذشته بیش از دو برابر شده است و پیش بینی ها نشان می دهد که بار آنها همچنان افزایش خواهد یافت.

مصرف بیش از حد قند همیشه با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط بوده است. اگرچه هنوز هیچ مطالعه ای ثابت نکرده است که مصرف شکر باعث دیابت می شود، اما پیوندهای قوی و مهمی وجود دارد.

مصرف مقادیر زیاد قند می تواند به طور غیرمستقیم خطر ابتلا به دیابت را از طریق افزایش وزن و چربی بدن افزایش دهد که هر دو از عوامل خطر اصلی دیابت هستند. چاقی، که اغلب به دلیل قند زیاد ایجاد می شود، قوی ترین عامل خطر برای دیابت در نظر گرفته می شود.

– ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد

مقادیر زیادی مصرف کنید با تشکر ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

اول، رژیم غذایی سرشار از غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به چاقی شود که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. علاوه بر این، رژیم های غذایی با قند بالا التهاب را در بدن افزایش می دهد و می تواند باعث مقاومت به انسولین شود که هر دو خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

یک بررسی سیستماتیک که 37 مطالعه آینده‌نگر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که از هر پنج مطالعه قند افزوده، دو مورد افزایش 60 تا 95 درصدی خطر سرطان را با مصرف بیشتر شکر مشاهده کردند.

همین بررسی نشان داد که در 8 مورد از 15 مطالعه در مورد غذاها و نوشیدنی های شیرین، 23 تا 200 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین رخ می دهد.

از مضرات احتمالی بیشتر مصرف شکر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– افزایش خطر افسردگی

– تسریع روند پیری پوست

– افزایش پیری سلولی

– ترشح

– افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب

– افزایش خطر بیماری کلیوی

– اثرات منفی بر سلامت دندان

– تسریع کاهش عملکردهای شناختی

از مضر بودن شکر برای سلامتی تا یک آزمایش جالب

شکر و یک آزمایش جالب

محققان دریافته اند که موش های آزمایشگاهی آب شیرین شده با ساخارین (نوعی قند مصنوعی) می نوشند. کوکائین شما ترجیح می دهید، یافته ای که پتانسیل اعتیادآور شکر را نشان می دهد!

بر اساس این گزارش، دادن دوزهای بالاتر کوکائین در تمایل موش ها به ساخارین تغییری نکرد. این مطالعه سال ها پیش در سن دیگو در نشست سالانه انجمن علوم اعصاب معرفی شده، به توضیح افزایش چاقی در انسان کمک کرده است که عمدتاً ناشی از مصرف بیش از حد غذاهای شیرین است.

در این آزمایش 43 موش صحرایی با دو اهرم در قفس قرار گرفتند یکی از آنها یک دوز داخل وریدی کوکائین و جرعه دیگری از آب بسیار شیرین تجویز کردند. در پایان آزمایش 15 روزه، 40 موش به طور مداوم ساخارین را به کوکائین انتخاب کردند.

به گفته محققان، زمانی که محلول ساخارین با آب قند جایگزین شد، نتایج یکسان بود.

سپس دانشمندان 24 موش وابسته به کوکائین را تحت آزمایش مشابهی قرار دادند. در پایان 10 روز، اکثر آنها ساخارین را ترجیح دادند.

در نهایت امیدواریم مطالعه این مقاله به جلب توجه شما به میزان قند مصرفی روزانه کمک کند و در نتیجه گامی در جهت تضمین سلامت و کاهش هزینه های درمان بردارید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا