دانستنی ها

مضرات وحشتناک مواد شیمیایی و تاثیر آن در ابتلا به ۲ نوع سرطان!

یک مطالعه جدید به بررسی مواد شیمیایی و خطرات احتمالی سرطان پرداخته است.

بر اساس گزارش خبرنگار مهر، محققان مواد شیمیایی موجود در پلاستیک و محصولات مراقبت شخصی، مانند مواد پلی فلوروآلکیل (PFAS) را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این مواد شیمیایی به راحتی تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند. مطالعه جدید نشان داده است که افراد مبتلا به سرطان بیشترین سطح این مواد شیمیایی را در بدن خود دارند.

این روند در زنان، به ویژه آنهایی که به ملانوم مبتلا شده بودند، بیشتر مشهود بود.

به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی، از جمله مواد پرفلوروآلکیل (PFAS)، پارابن‌ها و فنل‌ها، ممکن است در ایجاد سرطان‌های پستان، تخمدان، پوست و رحم مرتبط با هورمون نقش داشته باشد.

این مواد شیمیایی که معمولا در پلاستیک ها و محصولات مراقبت شخصی یافت می شوند، “مواد شیمیایی برای همیشه” نامیده می شوند زیرا به راحتی تجزیه نمی شوند و می توانند ماه ها یا سال ها در بدن باقی بمانند.

بر اساس این گزارش، این مواد شیمیایی پتانسیل ایجاد اختلال در عملکرد هورمون ها را دارند و باید به عنوان یک عامل خطر محیطی برای سرطان در نظر گرفته شوند.

رئیس گروه پزشکی محیط زیست، دکتر کنت اسپات گفت: «این مطالعه اثرات سرطان‌زای مواد شیمیایی PFAS را نشان می‌دهد.

در یک تحقیق، محققان نمونه‌های خون و ادرار افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه را ارزیابی کرده‌اند.

در این تحقیق، تیم تحقیقاتی غلظت هفت PFAS و ۱۲ فنل و پارابن در نمونه های ارسالی را بررسی کردند.

همچنین این تیم به تشخیص خود گزارش شده‌ی ملانوم در کنار سرطان‌های تیروئید، سینه، تخمدان، رحم و پروستات مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که ترکیبات خاصی با افزایش خطر ابتلای زنان به ملانوم مرتبط هستند، اما در مردان چنین ارتباطی مشاهده نشد.

همچنین افزایش ترکیبات PFAS – به ویژه PFDE، PFNA و PFUA – با احتمال ۲.۰۷، ۱.۷۲ و ۱.۷۶ بیشتر در تشخیص ملانوم در زنان مرتبط است.

همچنین افزایش سطح PFNA با احتمال بیشتر ابتلای زنان به سرطان رحم مرتبط بوده و افزایش PFUA با سرطان تخمدان مرتبط است.

منبع: خبرگزاری مهر

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا