اخبار روز

قبر حسن صباح کجاست؟ (+عکس)

حسن صباح در سال 445 قمری تقریباً هزار سال پیش در شهر قم به دنیا آمد. در جوانی با مذهب اسماعیلی آشنا شد و پس از سفر به مصر و ملاقات با بزرگان خلافت فاطمی، به ایران بازگشت تا به گسترش مذهب اسماعیلیه و بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی کشورهای اسلامی بپردازد.

به گزارش فرادید، سرانجام حسن در سال 483 قمری در حدود 38 سالگی با تسخیر و تسلط بر قلعه الموت شورش خود را علیه حکومت سلجوقی آغاز کرد.

موقعیت قلعه الموت و شیوه مبارزات اسماعیلیه این قلعه را در برابر نفوذ و حمله دشمنان تقریباً شکست ناپذیر کرده بود. جانشینان او تا حدود 140 سال پس از مرگ حسن صباح در این قلعه حکومت کردند.

حسن صباح در سال 518 پس از آن یکی وی یکی از همراهان خود به نام «کیا بزور امید» را به جانشینی خود منصوب کرد. درگذشت و در قلعه الموت یا همان نزدیکی به خاک سپرده شد.

آرامگاه حسن تا زمان فتح الموت توسط مغول در سال 654 زیارتگاه پیروان مذهب اسماعیلیه بود. سایر حاکمان الموت نیز در کنار این مقبره به خاک سپرده شدند که کیا بزرگ امید از جمله آنهاست.

اما از زمانی که مغول ها این مقبره را تخریب کردند، اثر آن در تاریخ گم شده است و هیچکس از مکان دقیق آن اطلاعی ندارد.

در یکی حفاری هایی در دو دهه گذشته در محوطه تاریخی الموت انجام شده است اما هیچ کدام به کشف مقبره حسن صباح منجر نشده است. آخرین اخبار در این مورد مربوط به سال 2017 است.

حمیده چوبک، باستان شناس و رئیس کاوش های الموت در حفاری های سال 1997 گفت: آثاری از جمله کاشی های مربوط به سال 678 قمری پیدا شد که نشان می داد اسماعیلیان پس از اینکه قلعه یک بار توسط مغول ها ویران شد به آنجا بازگشتند و آثاری از خود را پشت سر گذاشتند

اما در همان زمان اعلام شد که با وجود چهارده سال کاوش در منطقه، هیچ گاه اثری از قبر حسن صباح یافت نشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا