اخبار روز

خبر خوش برای بازنشستگان! /حقوق بازنشستگان دوبرابر خواهد شد!

مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۸، به استاد ردیف (۴) جزء (س) ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری، جهت پاسخگویی به استعلامات و ابهامات اداری دستگاه‌های اجرایی به شرح زیر اعلام می‌شود.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حقوق بازنشستگان به ویژه کم درآمدها باید در بودجه سال آینده افزایش یابد. به طور مستمر و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در فهرست، قانون بیمه های اجتماعی و قانون سازمان خدمات کشوری و بر اساس مقررات جدید بازنشستگان کشوری و بیمه های اجتماعی پرداخت می شود. سه میلیون و 600 هزار مستمری بگیر منتظر اجرای مصوبه قانونی یکسان سازی حقوق بازنشستگان هستند. حقوق مستمری بگیران در سال 1401 برای افراد مختلف و همچنین حق بیمه بازنشستگی متفاوت است. مستمری بگیر تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق مستمری بگیران کشوری کمتر است.

مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 1402/06/08 به موجب ردیف (4) جزء (س) ماده (116) قانون مدیریت خدمات عمومی و به منظور پاسخگویی به استعلامات و ابهامات اداری دستگاه‌های اجرایی، به شرح زیر اعلام می‌شود.

این در ابلاغیه معاونت سازمان اداری و تدارکاتی در اجرای مفاد بند (5) تصویب نامه شماره 3607/ت61134 هـ مورخ 15 مهر 1402 هیأت وزیران با تغییرات متعاقب آن آمده است. موضوع تصویب نامه شماره 6526/ت1669ه مورخ 03/01/1402 هیأت وزیران حداقل حقوق و مزایای مستمر کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1402 بیست و نه میلیون و ششصد و پنجاه و هشت هزار ریال (29,658,000) می باشد. این رقم، به عنوان معیار برای محاسبه “حداقل حقوق کارکنان دولت” در قوانین و مقررات مربوط به مدیریت خدمات کشوری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقررات تعیین می شود که عوامل مختلفی از جمله طبقه مستمری بگیران، نوع شغل و مدت خدمت بر آن تأثیر می گذارد. در ایران مستمری بگیران به دو دسته عام و خاص تقسیم می شوند. به طور کلی حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمه اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، کمک هزینه و سایر مزایا می باشد.

واریزی داغ برای بازنشستگان

علاوه بر این، نهاد تامین اجتماعی می تواند در صورت لزوم تغییراتی در حقوق بازنشستگی ایجاد کند. یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگی، سابقه کار آنهاست. یک شاخص مهم برای محاسبه مستمری، سنوات خدمت یک فرد در سازمان یا شرکتی است که در آن کار کرده است. در ایران برای محاسبه حقوق بازنشستگان از فرمول استانداردی استفاده می شود که نرخ حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می گیرد.

به گفته رئیس گروه کارگری مجلس، دولت لایحه‌ای را ارائه می‌کند که بر اساس آن افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و مستمری بگیران در راستای غرامت نیمه دوم سال در نظر گرفته شده است.

علی بابایی کارنامی این خبر را به این دلیل اعلام کرد که معتقد بود این افزایش البته باید به نفع کارگران هم باشد. این موضوع منوط به جلسه شورای عالی کار است.

وی تاکید کرد: این بحث در زمان تعیین حقوق کارکنان مطرح شد. افزایش 27 درصدی حقوق پاسخگوی تورم و معیشت جامعه نیست. حتی بر اساس آمارهای رسمی معیشت کارگران و کارمندان با تورم فعلی کشور نامتناسب است. دولت باید به فکر معیشت جامعه بخصوص اقشار ضعیف باشد.

وی ادامه داد: استدلال موافقان افزایش 27 درصدی حقوق و دستمزد این بود که دولت می تواند تورم را کنترل کند. اما الان 5 ماه از سال گذشته است. تورم به حدی رسیده که دیگر کنترل نشده است، به ویژه در کالاهای اساسی مردم. کسانی که ادعا می کنند افزایش حقوق کارگران باعث افزایش تورم می شود باید پاسخگوی وضعیت امروز جامعه و معیشت کارگران باشند.

به نظر می رسد این بدعتی است که بانی آن دولت سیزدهم خواهد بود. اینکه حقوق کارمندان و مستمری بگیران سالی دو بار تغییر می کند. سال گذشته، در مهرماه، دولت لایحه ای را برای یکسان سازی متناسب حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و ارتش به مجلس فرستاد. در این لایحه پیشنهاد شد با توجه به اینکه قانون بودجه برای افزایش حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی سقف تعیین کرده است، دولت تا حدودی با افزایش حقوق موافقت کند. در صورت تصویب مجلس، حقوق کارکنان دولت از ابتدای شهریور افزایش می یابد.

بر این اساس درصد افزایش برای کارکنان دولت یک پله در نظر گرفته شد. این بدان معناست که افرادی که کم درآمد محسوب می شوند تقریباً 20 درصد افزایش داشته اند. هرچه این بیشتر باشد، درصد کمتر است.

پرداخت هزینه کفن و دفن یا به عبارتی کمک هزینه مراسم ترحیم یکی از مزایای کوتاه مدت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است، اما برخی هنوز نمی دانند این پول به چه کسانی پرداخت می شود و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

هدف از پرداخت کمک هزینه ترحیم یا کمک هزینه کفن و دفن، بازپرداخت بخشی از هزینه هایی است که بازماندگان تحت تکفل افراد مشمول حق بیمه اجتماعی پس از فوت متحمل می شوند. مقرری فوت مبلغی است مقطوع که در صورت فوت همسر بیمه شده یا مستمری بگیر اصلی به بیمه شده یا مستمری بگیر پرداخت می شود. و در صورت فوت بیمه شده یا مستمری بگیر اصلی به اعضای خانواده بیمه شده و مستمری بگیران مشمول حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود.

مهدی شکوری (مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی) وجود رابطه بیمه ای تا زمان فوت با سازمان تامین اجتماعی را شرط اصلی پرداخت کمک ختم تشریح می کند و درباره دریافت کنندگان این غرامت می گوید: مشمولان این مزایا اجباری، اختیاری، توافقی، رانندگان، کارگران ساختمانی، گیرندگان بیمه بیکاری و قالیبافان بیمه می شوند.

وی درباره میزان ریالی کمک هزینه فوت نیز می گوید: تا سال 1386 میزان این کمک هزینه در شهرهای مختلف بسته به جمعیت متفاوت بود، اما از سال 1386 مبلغ پرداختی برابر با حداقل حقوق یک ماه فوت در آن زمان است. مصوبه شورای عالی کار عوض شده و در همه شهرها یکسان پرداخت می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا