Indie Wire به تازگی فهرستی از 100 فیلم برتر ابتدای قرن بیست و یکم منتشر کرده است که در این میان تنها یک فیلم ایرانی وجود دارد.
به گزارش دنیای اقتصاد، فیلم آفساید جعفر پناهی تنها اثر ایرانی این فهرست است که در ردیف یازدهم بهترین فیلم ها و بالاتر از آثار کارگردانان مطرحی چون برادران کوئن، فون تریر، فینچر، لینچ، تارانتینو و غیره.
در این رده بندی، «هوش مصنوعی» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در جایگاه اول و بالاتر از آثاری چون «جاده مالهالند»، «2046» و «خون به پا خواهد شد» قرار دارد. گفته می شود این انتخاب بر اساس کیفیت هنری و سینمایی آثار در کنار توجه به سلیقه و علایق نسل های جوان شکل گرفته است.
اگرچه از زمان انتشار لیست مذکور انتقاداتی وجود داشته است، اما ایندی وایر به عنوان یکی او از انتخاب خود از رسانه های مطرح سینمای جهان دفاع کرده است. IndieWire یک وب سایت خبری برای جامعه سینمای مستقل است که از 12 ژانویه 1998 به طور روزانه اخبار فیلم مستقل را منتشر می کند. این وب سایت موضوعات مربوط به فیلم های مستقل، مستند، فیلم های خارجی، گزارش جشنواره فیلم، مصاحبه با فیلمساز و نقد فیلم را پوشش می دهد.
این رسانه مهم سینمایی در مقدمه انتشار این فهرست اظهار داشت: فیلمهای این فهرست نیز مانند دهه اول قرن جدید در واکنش به تحولات عمیق و برگشت ناپذیر دنیای معاصر ما انتخاب شدهاند. بعید است که هویت منسجمی برای آن ها داشته باشد، زیرا این فیلم ها در یک دوره زمانی خاص بین دو دوره زمانی بسیار متفاوت ساخته شده اند زمانی که خورشید در آغاز هزاره جدید طلوع کرد، اکثریت قریب به اتفاق فیلمها در سینماها پخش میشدند، فیلمهای ابرقهرمانی یک قمار وحشیانه بودند، بیتفاوتی طبقه متوسط بحران رو به جلوی سینمای آمریکا بود و جیمز کامرون بزرگترین کارگردان بود. در این سیاره در نظر گرفته شد: «ده سال بعد، سینمای دیجیتال حاکم میدان بود و داستانهای مارول این عرصه را در اختیار گرفته بود».
IndieWire همچنین نوشت که این لیست بارها تغییر کرده است و البته تعدادی از فیلم ها به طرز “دردناکی” از لیست خط خورده اند. فیلمهایی مانند «شب ماست» جیمز گری و «مامبوی هزاره» ساخته هو شیائوکسین تا «دنیای جدید» ساخته ترنس مالیک، «قتل جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل» اثر اندرو دومینیک، «مونیخ» ساخته استیون اسپیلبرگ و تعدادی شاهکار دیگر که نادیده گرفتن آنها بسیار دشوار بوده است.
از سوی دیگر، Indiewire به فیلمهایی اشاره میکند که در پایان این دهه در صدر نظرسنجیها قرار داشتند و اکنون با آثار دیگری جایگزین شدهاند. در حال و هوای عشق اثر وونگ کار وای برای همیشه یک شاهکار باقی خواهد ماند، اما بی ثباتی قرن بیست و یکم اکنون دنباله آن، 2046 را مهم تر و ضروری تر کرده است. تعدادی دیگر از آثار در زمان اکران چندان مورد توجه قرار نگرفتند، اما گذشت زمان ارزش های آنها را بیشتر در معرض دید مخاطبان و منتقدان قرار داد. در این فهرست «هوش مصنوعی» استیون اسپیلبرگ، «ییییی» ادوارد یانگ و «جاده مالهالند» دیوید لینچ سه نفر اول هستند. «2046»، «35 پیک رام»، «خون به پا خواهد شد»، «انیس سواحیلی»، «گمشده در ترجمه»، «زمانی که مباد» و «شهر ارواح» به ترتیب در رده های چهارم تا دهم قرار دارند.
فیلم آفساید جعفر پناهی که در ردیف یازدهم قرار دارد در سال 1384 ساخته شده و به موضوع حضور زنان در استادیوم های فوتبال می پردازد.