اخبار روز

فلاحت پیشه: هم گشت رهبری حجاب و هم گشت رهبری مدیران ناموفق بود/ سرنوشت پول های اختلاس شده مشخص نیست/ ناکارآمدی دولت در برابر الیگارشی قدرت و ثروت

به گزارش خبرگزاری مگتو، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس و استاد علوم سیاسی به تشریح و بررسی تاخیر در راه اندازی گشت رسمی سرب پرداخت.

مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید؛

* یکی یکی از وعده های ابراهیم رئیسی تشکیل گشت رهبری متشکل از افسران بود. عملکرد دولت در راه اندازی گشت خدمات کشوری را چگونه ارزیابی می کنید؟

مقایسه دو گشت نشان می دهد که این طرح دو بار شکست خورده است و هر دو شکست از جمله نکات منفی ترازنامه دولت است. گشت رهبری عفاف و حجاب بدون هیچ قانونی کار خود را انجام می دهد. اگر قانون نباشد مردم در ناامنی تحت ظلم قرار می گیرند. متاسفانه اصرار جدی در این زمینه وجود دارد، هرچند هنوز لایحه حجاب و عفاف به تصویب نرسیده است، اما برخی افراد بدون پشتوانه قانونی به مردم فشار می آورند.

گشت دوم مربوط به فساد و سوء استفاده های اقتصادی است که بی سر و صدا شکست خورده است. برخی از موارد جدی مانند پرونده معروف به باغ گیلاس در ازگل است. مورد دیگر چای دباش است که رئیس قوه قضائیه اعلام کرد در این زمینه هیچ فردی به دستگاه قضایی معرفی نشده است، در حالی که پیش از این اعلام شده بود که 60 نفر در این پرونده مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

اما به نظر می رسد هیچ اقدامی پیگیری نشده و سوالات دیگری در این زمینه مطرح شده است. بنابراین در زمینه گشت های رهبری مدیریتی کارنامه موفقی وجود ندارد و یا به دلیل اینکه موضوع گشت های رهبری با حجاب تبلیغات گسترده ای پیدا کرده است، شفافیت اعتمادسازی در خصوص گشت های رهبری مدیریتی ایجاد نشده است و آنچه می بینیم نوعی پوشش است. -بالا اما در مواردی که تخلفی صورت گرفته، حقایق نادرست رخ داده و از اسماء مقدسه سوء استفاده شده است; از استفاده از نام چهار معصوم در چای دباش تا القاب مذهبی در باغ ازگل.

*دولت از دستگیری برخی مدیران میانی و پایین به عنوان گشت رهبری افسران خبر داده است. این گزارش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

می بینیم که نه تنها گشت فرماندهی کار نکرد و گزارش شفافی ارائه نشد، بلکه سرپوشی هم صورت گرفت. واقعیت این است که مردم این موارد و مواردی را که بدون چارچوب قانونی حل می شود، درک می کنند، اما در مواردی که مربوط به حقوق ملت است، برخورد روشن، جدی و قانونی وجود ندارد. من معتقدم که بسیاری از وظایف قانونی دولت در حفظ حقوق مردم تحت الشعاع رهبری غیرقانونی قرار گرفته است. بزرگترین ضربه به اعتماد و امنیت یک کشور زمانی است که قوانین یک کشور فقط برای مردم نوشته شود. متأسفانه دیده‌ایم که در برخی موارد که قانون وجود دارد، نیروی قانون به صاحبان قدرت نمی‌رسد، اما برای بخشی از مردم، کسانی که با آنها مواجه می‌شوند، خود را بالاتر از قانون می‌دانند.

* به نظر شما چه جنبه هایی را باید در هنگام شروع واقعی گشت زنی توسط افسران در نظر گرفت؟

مفهوم رهبری یک جنبه جدی آموزش و روشنگری است. نصیحت نوعی تعامل است که به نوعی آموزش عمومی نیز منجر می شود. اگر گشت رهبری مبارزه با فساد انجام شد، باید با ارائه گزارشی شفاف به مردم برای جلب اعتماد مردم و از سوی دیگر نقش پیشگیرانه در برابر فساد بیشتر داشته باشد. متأسفانه هنوز گزارش روشنی در این مورد وجود ندارد و در برخی موارد فساد از سوی برخی رسانه های خارج از گشت رهبری کشور نیز گزارش می شود.

در این موارد متاسفانه نه تنها دولت به وظیفه مشاوره ای خود عمل نمی کند، بلکه نهادهای مختلف تمایل به سرپوش گذاشتن و تابع قاعده زمان بر این موارد دارند. تابع قاعده مهلت در این موارد دو جنبه دارد; بخشی از آن مربوط به مسائل حقوقی است و اگر بعد از مدتی به پرونده رسیدگی نشود عملاً امکان تعقیب قضایی وجود ندارد. اما به نظر من؛ به معنای فراموش شدن در آگاهی عمومی تابع حاکمیت زمان است.

برخی بر این باورند که اگر موضوعی مطرح نشود و از اخبار خارج شود، از نظر افکار عمومی ناپدید می شود، در حالی که انباشته شدن پرونده های فساد معلق یا غیرشفاف افکار عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

* دولت ما باید این سفر رهبری را از کدام نهاد راه اندازی کند؟

هر پرونده فساد سه ضلع اصلی دارد. اولاً کسانی که از پول سوء استفاده می کنند و در راس هرم هستند. دسته دوم، لابی‌گران یا واسطه‌های این افراد هستند و این افراد سوءاستفاده‌گر را با امتیازات موجود به‌ویژه رانت‌های دولتی مرتبط می‌کنند. دسته سوم افراد نزدیک به قدرت و مرتبط با مفسدان از طریق دلالان هستند. اگر به مجموعه پرونده های بزرگ ایران که بر اساس نرخ روزانه ده ها میلیارد دلار می رسد نگاه کنیم، این سه ضلع در آن حضور دارند.

متأسفانه در گذشته عمدتاً رأس هرم (اختلاس گران) بودند که مجازات می شدند و مجازات لابی ها یا افراد قدرتمندی که الیگارشی قدرت را تشکیل می دادند شفاف نبود. اما آنچه مهم است این است که هنوز سرنوشت پول های اختلاس شده مشخص نیست. میزان برخی وجوه اختلاس شده (از دهه 70 به بعد) بیش از بودجه وام ساخت و ساز در آن سال بوده است، اما محل نگهداری این وجوه مشخص نیست.

سه ضلع مثلث باید مورد توجه قرار گیرد. گاهی اسامی خاصی ذکر می شود که یا مجازات می شوند و یا مجازات آنها به مرور زمان از بین می رود. اما شکست در مقابله با فساد، الیگارشی قدرت و ثروت ایجاد می کند. الیگارشی توسط صاحبان قدرت و ثروت شکل گرفت و می بینیم که این امر در واقع فساد و مثلث فاسد را تضمین می کند.

* یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری و آغاز گشت ارشاد اداری است یکی یکی از وعده های آقای رئیسی بود. چه تاثیری در جامعه دارد و چه عاقبتی برای این دولت و آقای رئیسی دارد؟

دولتمردان فکر نکنند که مردم این وعده ها را فراموش می کنند، مردم وعده ها را فراموش نمی کنند. به ویژه، او قول می دهد که با فساد مبارزه کند. تجربه نشان می‌دهد که بیشتر فساد در کشور ناشی از اصرار دولت‌ها بر حفظ قانون است. به طور مشخص، ارز چند ارزی کشور یکی یکی از عوامل فساد است.

در سال 1402، مقدار پول توزیع شده با استفاده از شماره های غیر رایگان تقریباً 69 میلیارد دلار بود. در واقع دولت 69 میلیارد دلار را در سطوح مختلف توزیع کرده است که همگی زیر نرخ ارز شناور در بازار است. در حال حاضر هر دلار 28800 تا 42000 تومان است اما نرخ ارز در بازار آزاد بالاتر از این ارقام است. این اصرار بر ارز با چند نرخ ارز بیشترین سود را برای رانت خواران به همراه داشته است. تاکید می کنم که این به معنای گزارش فساد نیست، بلکه گزارش زمینه فساد است.

* آیا دولت سیزدهم امکان راه اندازی گشت مدیریتی را دارد؟

من معتقدم که برخلاف ادعاهای اولیه، دولت رئیس جمهور زودتر از دولت های قبلی در برابر الیگارشی قدرت و ثروت ناکارآمد شده است.

۲۷۲۱۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا