اودیسه عسکری در سالی که «شوکران» روی پرده سینما رفت، دو اتفاق مهم رخ داد. حضور و درخشش ستاره ای متفاوت روی پرده و اعتراض کلی پرستاران به داستان جذاب فیلم. بهروز افخمی کارگردان باسابقه سینمای ایران فیلم «شوکران» را در سال ۱۳۷۷ ساخت. فیلمی که خیلی ها را به سینمای آن زمان کشاند و جنجال های زیادی به پا کرد.
در سالی که «شوکران» به اکران سینما رفت، دو اتفاق مهم رخ داد. حضور و درخشش ستاره ای متفاوت روی پرده و اعتراض کلی پرستاران به داستان جذاب فیلم. بهروز افخمی کارگردان باسابقه سینمای ایران که بیشتر به خاطر اظهارنظرهای عجیب و غریبش شهرت داشت تا به خاطر کارنامه سینمایی اش، «شوکران» را در سال ۱۳۷۷ ساخت؛ فیلمی که در آن زمان افراد زیادی را به سینمای خود کشاند و جنجال های زیادی به پا کرد. تحصن و اعتراض پرستاران یکی از معروف ترین آنهاست. نقش سیما ریاحی با بازی هادیه تهرانی پرستار بیمارستان دلنشین این قشر است. نبود. پرستاران معتقد بودند که این تصویر شایسته این شغل نیست. داستانی تکراری اعتراض به نقش ها و تصاویر مشاغل، قومیت ها و طبقات مختلف در سینمای ایران سابقه ای طولانی و مکرر دارد. اکثر مشاغل، قبایل و طبقات به تصویر منفی خود در سینما اعتراض می کنند.
داستان فیلم از این قرار است؛ به نظر می رسد محمد بصیرت با همسر، دو فرزند و برادرش که با آنها زندگی می کند زندگی خوبی دارد. مهندس خاکپور مدیر کارخانه طی اتفاقی که توطئه به نظر می رسد در بیمارستان بستری می شود و بصیرت مدیریت کارخانه را بر عهده می گیرد و در همین حین به دلیل دوستی با خاکپور بین تهران و زنجان رفت و آمد می کند. او در بیمارستان با پرستار بخش به نام سیما ریاحی با بازی هدیه تهرانی آشنا می شود. محمد بصیرت که مردی سنتی و مذهبی است به سیما پیشنهاد می کند که با صیغه ازدواج کنند زیرا احتمال گناه در این رابطه وجود دارد. محمود خیلی به سیما وابسته است و مدام به بهانه رسیدگی به وضعیت خاکپور در بیمارستان به تهران و سیما می آید. مهندس خاکپور که کمی بهبود می یابد از این رابطه آگاه است و به محمود در مورد این رابطه هشدار می دهد و محمد تصمیم می گیرد به این موضوع پایان دهد.
فیلمنامه «شوکران» را بهروز افخمی در کنار مینو فرشچی نوشته است. اقتباسی از تراژدی آمریکایی “جاذبه مرگبار” که به نوبه خود بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده است. نوشته تئودور تریزر این فیلم پیش از این برای سینمای ایران اقتباس شده است. جلال مقدم در سال ۱۳۴۹ از این رمان فیلمی به نام «پنجره» را اقتباس کرد که بهروز وثقی، نوری کسرایی و گوگوش از بازیگران این فیلم هستند. بازیگران فیلم «شوکران» فریبرز عرب نیا، هدیه تهرانی، رزیتا غفاری، آرش مجیدی هستند و نقش های اصلی را فریبرز عرب نیا و هدیه تهرانی ایفا می کنند.
شخصیت محمود با بازی فریبرز عرب نیا نماد یک ایرانی سنتی و مذهبی است که به گفته خودش در سکانس آغازین فیلم کبریت در امان است. اما با پیشرفت فیلم می بینیم که او نسبت به زنان خیلی بی تفاوت نیست. محمود نگران است که در رستوران از او گوشت ممنوعه سرو نشود. غذای مورد علاقه او آبگوشت و کشک بادمجان به عنوان نماد غذاهای سنتی ایرانی است. چون در رابطه با سیما احتمال افتادن به گناه وجود دارد، سیما را شرعا و عرف صیغه می کند. او برای توجیه غیبت هایش به راحتی به همسر و اطرافیانش دروغ می گوید. برای پیشرفت وارد بازی شده و نفوذ کنید. شخصیت دوگانه محمود و تردیدهای او در مورد سنت و مدرن شدن در قسمت های مختلف فیلم به چشم می خورد. مثلاً در سکانس ابتدایی فیلم که پسرش به مدیر مدرسه می گوید به دلیل ایرانی نبودن آوردن کوله به مدرسه ممنوع است، می گوید از همه چیز خوب باید استفاده کرد و حمل آن ممنوع است. باغچه به مدرسه. از این نقل قول از معلم و شخصیت محمود می توان به جامعه در حال گذار ایران در دهه 70 پی برد، جامعه ای که هنوز در تلاش است تا به نشانه ها، ابزارها و حفظ وجهه افراد جامعه متوسل شود تا ارزش های انسانی خود را از دست ندهند. .
سیما ریاحی با بازی هادیه تهرانی زنی زیباست که در زندگی محمود بصیرت بویی متفاوت دارد. زنی مستقل، متفاوت و سرکش چه در زندگی محمود بایسرت و چه در سینمای ایران. هدیه تهرانی در سال 1375 با بازی در فیلم سلطان به کارگردانی مسعود کیمیایی وارد سینمای ایران شد و با بازی در فیلم غریبانه به کارگردانی احمد امینی در سال 1376 به ستاره نوظهور سینمای ایران تبدیل شد و اکنون با حضور در فیلم “شکران” دوباره او. نقش یک زن مستقل را بازی کرد. او اعتراف می کند که نماز نمی خواند، سیگار می کشد و مخالف مردان است. در صحنه ورود فریبرز عرب نیا به بیمارستان، پرستاران با حملات محمود مخالفتی نمی کنند و تنها سیما ریاحی حریف اوست و او را آرام می کند. تصویری که از هدیه تهرانی می بینیم از یک سو زنی مستقل و موفق در محیط کارش است و از سوی دیگر در خانه در مقابل پدرش با ادبیاتی کاملاً متفاوت، متین و مطیع است. سنت ها، و حتی می نشیند و سبزیجات را تمیز می کند. این سبزی پاک کن نماد یک زن سنتی هم شده… نمیدونم چرا.
قبل از هدیه تهرانی، نیکی کریمی ستاره و عروس سینمای ایران بود و حتی تصویر پرمخاطرهای که کریمی ارائه کرد محافظهکارانهتر بود. حضور هدا تهرانی در سینمای ایران و نوع شخصیت و چهره اش بد نیست اگر بگوییم باعث ایجاد و ظهور چهره های مختلف زنانه در سینمای این دهه ایران شد. همانطور که در فیلم شوکران، غوغا بیات قرار بود بازیگر نقش اول این فیلم باشد که بنا به دلایلی این همکاری میسر نشد. هدیها تهرانی در گفتوگویی درباره تجربهاش گفت: شخصیت سیما بر اساس حضور غوغا بیات نوشته شد، در سکانس اول مشکل پیدا کردیم، نگاهها را گرفتیم؛ اما هم من و هم آقای افخمی ناراضی بودیم و هم ما. متوجه شدیم که با آن شخصیت قبلی نمیتوانیم جلو برویم و این شخصیت جدید به مرور شکل گرفت و کم کم با آنچه در فیلمنامه بود کاملاً متفاوت شد…» این فیلم برنده جایزه بازیگری از چهارمین جشنواره حافظ توسط حدیث تهرانی و نامزد دریافت جایزه بازیگری از چهارمین جشنواره فیلم ایران شد. فیلم شوکران در فروردین سال 1379 به اکران سینما رفت و 385 میلیون پلان در سینماهای تهران فروخت.
نیمکت: قسمت بیست و ششم فیلم: شوکران | کارگردان: بهروز افخمی نویسنده: بهروز افخمیتهيه كننده: سیدضیه هاشمی بازیگران: حدیه تهرانی، فریبرز عرب نیا، محمد صالح علا، رزیتا غفاری و… | موسیقی: محمد میرزمانیصبح دی ب 6.6 از 10