اخبار روز

علت اختلال در پیامک‌های سامانه همتا مشخص شد!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ، طرح رجیستری تلفن همراه در دولت قبل و از سال 1395 با هماهنگی دو وزارتخانه حریم خصوصی و ارتباطات اجرایی شد. بر اساس این طرح، برای دریافت خدمات این اپراتور، تلفن های همراه باید با کد فعال سازی و از طریق سامانه همتا فعال شوند تا از ورود گوشی های بی کیفیت به بازار جلوگیری شود. به گفته مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیش از اجرای طرح رجیستری، 90 درصد بازار گوشی تلفن همراه در اختیار قاچاقچیان بود، اما با اجرای کامل این طرح در سال های اخیر، حجم قاچاق در این … گروه محصول تقریبا به صفر کاهش یافته است.

یکی از مزیت های راه اندازی سامانه همتا به همتا این است که خریداران تلفن همراه می توانند با بررسی اطلاعات این سامانه از اصالت و حتی گارانتی کالا اطمینان پیدا کنند. در واقع زمانی که خریداران تلفن همراه اقدام به خرید گوشی های قاچاق می کردند، به محض قرار دادن سیم کارت در گوشی، بلافاصله پیامک اخطاری از سامانه همتا برای این افراد ارسال می شد و مشتری می توانست بلافاصله پس از خرید گوشی را پس دهد. فروشنده باید مراجعه کند و این مورد از بروز اختلاف و درگیری بین مشتریان و فروشندگان جلوگیری می کند.

با این حال اخیرا گزارش هایی منتشر شده است دریافت شده است که پیامک اطلاع رسانی سامانه همتا و درگاه کد دستوری #۷۷۷۷* برای برخی مشترکان همراه اول، دچار اختلال جدی شده است.

بر اساس پیگیری خبرنگار مهر سامانه همتا قطعی در خدمات پیامکی این سامانه برای دارندگان سیم کارت همراه اول را تایید کرد. از این رو در یک ماه گذشته ثبت نام و واگذاری مالک گوشی های تلفن همراه و بررسی قانونی بودن یا نبودن آنها با استفاده از سیم کارت همراه اول بسیار سخت شده است.

همچنین شنیده ها از بازار موبایل نشان می دهد که اختلال در سامانه همتا به همتا به حدی است که خدمات پیامکی این سامانه در طول روز 2 تا 3 ساعت برای سیم کارت های همراه اول و در بقیه ساعات در دسترس است. در زمان، پاسخ همتا به سیم کارت های همراه اول ارسال می شود.

همراه‌اول: پیامک‌های همتا فعال است اما مطالبات ما پرداخت نشده است!

اما مسئولان شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) نظر دیگری دارند و معتقدند خدمات سامانه همتا در حال حاضر فعال بوده و پیامک های این سامانه برای مشترکین همراه اول ارسال می شود و خدمات در حال انجام است. بدون مشکل در این زمینه ارائه شده است. طبق ادعای مسئولان این شرکت، عدم پرداخت مطالبات همراه اول توسط سامانه همتا و مشخص نبودن مسئولان این سامانه برای پیگیری از سوی همراه اول، علت اصلی مشکلات به وجود آمده است.

مدیرکل کسب‌وکار سازمانی همراه‌اول: متولی سامانه همتا مشخص نیست

در همین راستا مصطفی درزیزی مدیر کل بازرگانی سازمانی همراه اول در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر در خصوص مشکلات سامانه پیامکی سیم کارت همتا به همراه اول، گفت: در حال حاضر پیامک‌های سامانه همتا برای مشترکان همراه اول متصل است. این در حالی است که سامانه همتا از سال 1395 تا امروز یک ریال به همراه اول پرداخت نکرده است و این سامانه بدهی هنگفتی به همراه اول دارد.

وی افزود: به طور مستمر در جلسات متعدد اعلام شده است که موضوع بدهی  همتا به همراه اول تا یکی دو ماه دیگر حل می شود. اما هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. در حال حاضر نمی دانیم هزینه های اپراتور همراه اول بر عهده کدام نهاد دولتی است.

درجزی ادامه داد: در حالی که تاکنون هیچ گونه همکاری از سوی مسئولان سامانه همتا ندیده ایم، اما برای اینکه مردم آسیبی نبینند و مشکلی نداشته باشند، خدمات همتا برای مشترکان همراه اول متصل شده و می توانند همانند گذشته می‌توانند از طریق سرویس USSD با کد دستوری #۷۷۷۷* از خدمات سامانه همتا استفاده نمایند.

مدیر کل  همراه اول این شرکت بیان کرد: از آنجایی که مسئولیت پایداری سرویس بر عهده گروه همتا است، پاسخ نامه ها را نمی دهند و طبق جلسات عمل نمی کنند.

وی در خصوص ظرفیت TPS همراه اول برای سامانه همتا، اظهار کرد: سامانه پردازش تراکنش برای سامانه همتا TPS100 است. یعنی در هر ثانیه 100 دستگاه قابل ثبت است. در واقع امکان ثبت 8640000 دستگاه در هر 24 ساعت وجود دارد.

درجزی با بیان اینکه از نظر میزان TPS مشکلی وجود ندارد و وقفه ای در سیستم وجود ندارد، گفت: در واقع گاهی اوقات به دلیل حجم استفاده از شبکه، سیستم همتا ممکن است به دلیل انتقال پیامک های انبوه مانند پیامک های بانکی دچار وقفه های موقتی شود. اما این اختلالات دائمی نیستند.

مدیرکل کسب‌وکار سازمانی همراه اول اظهار داشت: خواسته همراه اول از مسئولان این است که مشخص شود سامانه همتا زیر نظر کدام سازمان یا دستگاه دولتی است و این شرکت مطالبات مالی، اختلالات احتمالی سامانه و به‌روزرسانی‌های موردنیاز را چگونه و از کدام دستگاه باید پیگیری کند.

وی در پایان این گفت وگو گفت: قراردادی بین سامانه همتا و شریک اول وجود ندارد و در حال حاضر در بحث حسابرسی و بازرسی با مشکل مواجه هستیم.

تبعات نگران‌کننده قطع سرویس پیامکی سامان همتا برای بازار موبایل

به گزارش مهر، اظهارات مدیرکل کسب‌وکار سازمانی همراه اول در خصوص مشخص نبودن مسئولان سامانه همتا و طرف حساب همراه اول برای پیگیری مطالبات این اپراتور بسیار عجیب است؛ زیرا از زمان آغاز فعالیت سامانه همتا مشخص شد این سامانه زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند، در نتیجه این وزارت‌خانه باید پاسخگوی همراه اول باشد.

از سوی دیگر، اذعان به فعال شدن خدمات پیامکی و کد دستوری پورت #7777*، علیرغم توضیح علت وقفه به این معنا، یعنی عدم پرداخت مطالبات، نوعی مغایرت و عملاً مهر تایید قطع شدن پیامک همتا برای مشترکین تلفن همراه اول می باشد.

به نظر می رسد اختلال در خدمات اطلاع رسانی همتا برای مشترکین همراه اول عمدتاً به دلیل عدم هماهنگی و اختلاف نظر بین دو اداره دولتی یعنی وزارت حریم خصوصی و وزارت ارتباطات باشد؛ موضوعی که مشکلات عدیده ای را برای اپراتورهای بازار موبایل ایجاد کرده و تداوم این وضعیت تبعات نگران کننده ای را برای بازار موبایل به همراه خواهد داشت.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا