اخبار روز

علت سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

سنگ کیسه صفرا (سنگ کیسه صفرا) یکی این یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. این بیماری در هفتاد درصد موارد خاموش و بدون علامت است. اما در موارد دیگر فرد با درد شدید شکم به پزشک مراجعه می کند.

به گفته دکتر کرمانی در هورمون استروژن است که باعث افزایش ترشح صفرا و در نهایت تشکیل سنگ می شود. در مقاله امروز به بررسی علت بیماری سنگ کیسه صفرا و علائم آن می پردازیم و در عین حال نحوه تشخیص آن را نیز به شما می گوییم. پس تا آخر با ما باشید.

کیسه صفرا چیست و چه وظیفه ای دارد؟

کیسه صفرا بخشی از سیستم صفراوی است که از کبد، کیسه صفرا و مجاری مرتبط تشکیل شده است. این کیسه کوچک به اندازه یک گلابی است و مستقیماً زیر کبد ما قرار دارد.

  • صفرا مایع غلیظی است که به رنگ سبز، زرد یا قهوه ای است. کیسه صفرا این مایع غلیظ را در بدن ذخیره می کند و به تجزیه و هضم چربی هایی که فرد مصرف می کند کمک می کند.
  • در طی یک وعده غذایی، صفرا مستقیماً از کبد به روده کوچک می رود و وظیفه تجزیه و هضم چربی ها را بر عهده می گیرد.
  • اما وقتی غذا نمی خورید، صفرا باید در جایی ذخیره شود و اینجاست که کیسه صفرا وارد عمل می شود و این مسئولیت را در بدن ما به عهده می گیرد.

کیسه صفرا هیچ ماده ای تولید نمی کند، بلکه صفرا را ذخیره می کند که بدن نمی تواند در حال حاضر از آن استفاده کند.

علائم سنگ کیسه صفرا

همانطور که قبلا ذکر شد، در بیشتر موارد وجود سنگ در کیسه صفرا با علائم خاصی همراه نیست. اما اگر سنگ یکی هنگامی که مجاری صفراوی را مسدود می کند، باعث درد ناگهانی و شدید شکم می شود که به آن قولنج صفراوی می گویند.

از سوی دیگر، اگر انسداد جدی‌تر باشد یا در قسمت دیگری از دستگاه گوارش رخ دهد، علاوه بر درد، خود را با علائم دیگری نیز نشان می‌دهد. شایع ترین علائم و نشانه های این بیماری عبارتند از:

  • درد در وسط شکم
  • عرق کردن شدید
  • استفراغ
  • کمردرد بین تیغه های شانه
  • درد در شانه راست

هنگامی که سنگ کیسه صفرا برای مدت طولانی مانع از جریان صفرا می شود، به سایر اندام های بدن، از جمله پانکراس و روده ها پخش می شود و باعث مشکلات جدی تری مرتبط با این علائم می شود:

اگر سنگ کیسه صفرا به موقع درمان نشود، می تواند به سایر اندام ها آسیب برساند.

  • درد مداوم
  • ضربان قلب بالا
  • اسهال
  • می لرزید و می لرزید
  • از دست دادن اشتها
  • گیجی
  • پوست سفید یا زرد (یرقان)
  • خارش پوست

لازم به ذکر است که درد سنگ کیسه صفرا می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

چگونه وجود سنگ در کیسه صفرا را تشخیص دهیم؟

به محض ظاهر شدن علائم و نشانه های خاص مانند درد شدید و مراجعه فرد به مرکز درمانی، متخصص با انجام یکسری آزمایشات علت درد شکم و وجود سنگ در ناحیه کیسه صفرا را بررسی می کند. این روش ها از:

آزمایش خون

آزمایش خون در مرحله اول وجود عفونت، یرقان و سایر عوارض ناشی از سنگ کیسه صفرا را در فرد نشان می دهد. بنابراین با بررسی آزمایش خون، پزشک ممکن است به وجود سنگ در کیسه صفرا نیز مشکوک شود.

سونوگرافی شکم

متداول ترین روش تشخیص سنگ کیسه صفرا سونوگرافی شکمی است که در آن سونوگرافیست دستگاهی را در شکم به ویژه اطراف معده حرکت می دهد و بر اساس تصاویر دقیق نظر واضحی می دهد. در صورت وجود سنگ در این ناحیه می توان با استفاده از سونوگرافی آن را تشخیص داد.

یکی یکی از روش های قطعی برای تشخیص سنگ کیسه صفرا سونوگرافی است.

سونوگرافی آندوسکوپی (EUS)

این روش برای تشخیص و شناسایی سنگ های کوچکتر که با سونوگرافی معمولی شکم قابل مشاهده نیستند استفاده می شود. پزشک یک لوله نازک و انعطاف پذیر، به اصطلاح آندوسکوپ را از طریق دهان وارد دستگاه گوارش می کند و وجود سنگ در ناحیه کیسه صفرا را تشخیص می دهد.

روش های پیشرفته دیگری برای تشخیص سنگ وجود دارد که پزشک با توجه به علائم بالینی بیمار و روش های فوق تجویز می کند.

علت ایجاد سنگ کیسه صفرا

جالب است بدانید که 75 درصد از سنگ های صفراوی که توسط متخصصان خارج می شوند به دلیل کلسترول اضافی است. بنابراین شما می توانید آن را بگویید داشتن کلسترول بیش از حد در خونعلت اصلی سنگ کیسه صفرا است. عوامل اصلی که در تشکیل سنگ کیسه صفرا نقش دارند عبارتند از:

چاقی

اضافه وزن یا چاقی یکی این هم یکی دیگر از عوامل مهمی است که خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد، به خصوص اگر خانم باشید!!

در سال 2014، محققان آمریکایی در مطالعه ای بر روی بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا دریافتند که افراد چاق در مقایسه با سایر افراد سطح کلسترول بالاتری دارند که باعث افزایش وجود سنگ در کیسه صفرا می شود.

از سوی دیگر، کیسه صفرا افراد چاق ممکن است در حین فعالیت ضعیف‌تر عمل کند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده اند که افرادی که چربی زیادی در ناحیه شکم و کمر دارند، نسبت به افراد دارای اضافه وزن که چربی آنها در ناحیه باسن و ران متمرکز است، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند.

اما کاهش وزن راه حل بسیار خوبی برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا است. اما به شرطی که غیر اصولی و سریع نباشد.

بیلی روبین اضافی

حدود 25 درصد از سنگ های صفراوی از بیلی روبین ساخته شده اند نه کلسترول. بیلی روبین یک محصول جانبی است که زمانی رخ می دهد که گلبول های قرمز در کبد تجزیه می شوند.

علاوه بر این، برخی از بیماری‌ها مانند عفونت‌ها، بیماری‌های کبدی و اختلالات خونی می‌توانند باعث شوند که کبد در حین کار، بیلی روبین اضافی تولید کند.

کیسه صفرا تخلیه نمی شود

هنگامی که چربی های قابل هضم در روده کوچک وجود دارد، روده به کیسه صفرا سیگنال می دهد تا صفرا را آزاد کند. وقتی کیسه صفرا سالم است، در صورت نیاز منقبض می شود تا صفرا را دفع کند. اما اگر کیسه صفرا به اندازه کافی منقبض نشود مقداری صفرا در کیسه باقی می ماند که به تدریج به صورت نوعی لجن در انتهای کیسه صفرا متمرکز می شود.

مصرف برخی داروها

تحقیقات نشان داده است که استفاده مکرر از قرص های ضد بارداری، قرص های استروژن با دوز بالا، داروهای کاهش وزن و داروهای کاهش دهنده کلسترول به نام استاتین ها می تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد.

یکی از دلایل ایجاد سنگ کیسه صفرا استفاده مکرر از قرص های ضد بارداری است.

عوامل خطر برای تشکیل سنگ کیسه صفرا

برخی از عوامل مانند ژنتیک، سابقه خانوادگی و خانوادگی در تشکیل سنگ کیسه صفرا قابل پیشگیری نیستند. اما در این موارد می توانید با مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمایشات، خطر تشکیل سنگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

از سوی دیگر عوامل خطر دیگری در ایجاد سنگ کیسه صفرا نقش دارند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • غذاهای پرچرب و کلسترول بخورید
  • افراد بالای 60 سال
  • کاهش وزن سریع و کوتاه مدت
  • دیابت
  • عدم فعالیت

چه روش هایی برای درمان سنگ کیسه صفرا وجود دارد؟

اکثر افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا که هیچ علامت یا علامتی ندارند، هرگز نیاز به درمان ندارند. اما پزشک با مطالعه علائم و نتایج آزمایش، روش درمان سنگ را تشخیص می دهد.

برای مثال، پزشک ممکن است به فرد توصیه کند که رژیم غذایی خاصی را دنبال کند و در صورت بدتر شدن علائم، درمان را آغاز کند. روش های درمان کیسه صفرا عبارتند از:

جراحی برای برداشتن کیسه صفرا (یا کوله سیستکتومی)

با توجه به شدت مشکل، تشخیص پزشک ممکن است برداشتن کیسه صفرا باشد. اگر در این حالت کیسه صفرا برداشته شود، صفرا وارد کیسه صفرا نمی شود، بلکه مستقیماً از کبد وارد روده کوچک می شود و از آنجا به بیرون سرازیر می شود.

برای زنده ماندن نیازی به کیسه صفرا ندارید و برداشتن آن بر هضم شما تأثیری نخواهد داشت. با این حال، برداشتن کیسه صفرا ممکن است باعث اسهال شود که معمولاً یک علامت موقتی است.

اگر وضعیت سنگ کیسه صفرا حاد باشد، پزشک ممکن است دستور حذف آن را بدهد.

تجویز کند

داروهایی که پزشک بسته به بیماری تجویز می کند نیز می تواند به دفع سنگ های کیسه صفرا کمک کند. البته باید توجه داشت که از بین بردن سنگ کیسه صفرا از این طریق ماه ها یا سال ها طول می کشد و در صورت قطع درمان ممکن است دوباره سنگ کیسه صفرا تشکیل شود.

به همین دلیل، استفاده از دارو برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا اغلب توصیه نمی شود، اما به ناچار در افرادی که امکان جراحی برای آنها وجود ندارد، استفاده می شود.

لاپاراسکوپی

در این روش از برش‌هایی در شکم استفاده می‌شود تا لوله‌ای با یک دوربین کوچک وارد شکم شود و شکم شما را پر از گاز می‌کند. دی مونوکسید کربن متورم فضایی را برای جراح فراهم می کند تا با ابزار جراحی کار کند.

آنچه از مقاله در مورد سنگ کیسه صفرا آموختیم:

بیماری سنگ کیسه صفرا یکی یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است و به دلیل وجود استروژن در بدن زنان، بیشتر در زنان دیده می شود. در هفتاد درصد موارد وجود سنگ در کیسه صفرا بدون علامت است که مشکل خاصی برای انسان ایجاد نمی کند.

اما اگر قسمتی از مجاری صفراوی مسدود شده باشد با درد شدید در ناحیه شکم، حالت تهوع، استفراغ، تعریق و … همراه است که باید مشخص شود. شایع ترین علت سنگ کیسه صفرا وجود کلسترول اضافی در خون است که ارتباط مستقیمی با چاقی و دیابت دارد. با توجه به شیوع این بیماری در زنان، پزشکان اکیدا توصیه می کنند که افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند تحت معاینات منظم قرار گرفته و از رژیم غذایی سالم غافل نشوند.

منابع:

  • خط سلامت
  • mayoclinic.org
  • health.harvard.edu

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا