دانستنی ها

اگر از تعریق کف دست و پا رنج می‌برید، بخواندید! / راهکار برای جلوگیری از تعریق زیاد کف دست و پا!

عرق کردن کف دست و پا یکی از معضلاتی است که برخی از افراد با آن رو به رو هستند و در بعضی موارد به قدری حاد است که جلوی فعالیت عادی افراد را میگیرد و زندگی آن‌ها را مختل می‌کند. در ادامه گفت و گویی با عباس جمالی متخصص پوست و مو خواهیم داشت.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن مواجه می شوند تعریق زیاد کف دست و پا است.

عباس جمالی با اشاره به اینکه تعریق بدن دلایل مختلفی دارد از افرادی که کاندید استفاده از روش های کنترل تعریق هستند صحبت کرد. علت اصلی تعریق بیش از حد، به ویژه در کف دست و زیر بغل، ژنتیک است.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به عرق بیش از حد ژنتیکی یا به اصطلاح ارثی، حتی بدون حرکت نیز عرق می کنند، گفت: این افراد به قدری زیر بغل و کف دست عرق می کنند که مانع از برخی فعالیت های آن‌ها می‌شود.

وی اضطراب، استرس، مصرف برخی داروهای اعصاب و روان، پرکاری تیروئید، فعالیت شدید و دمای بالای هوا را از عوامل ثانویه تعریق بیش از حد برشمرد.

وی گفت: در نوع دوم تعریق بیش از حد مشکل تعریق بیش از حد با رفع عامل تحریک یا درمان تا حد زیادی حل می شود.

جمالی با جلب توجه به درمان های تعریق بیش از حد ژنتیکی گفت: تعریق بیش از حد در کف دست و زیر بغل با استفاده از روش یون درمانی و مدار الکتریکی در آب قابل کنترل است.

وی تصریح کرد: یون درمانی (Iontophoresis) روشی است که در آن جریان الکتریکی ملایمی به ناحیه مورد نظر وارد می شود. در حالی که بدن در این نواحی کاملا مرطوب است، این جریان الکتریکی معمولاً وارد زیر بغل، کف دست و پا شده و غدد عرق را مسدود می کند و در طول جلسه درمان، فرد احساس گزگز می کند و این جریان ضعیف باعث ایجاد شوک نمی‌شود.

به گفته این متخصص پوست و مو، اگر تعریق زیاد در این افراد با کمک یون درمانی قابل کنترل نباشد، از روش های دیگری مانند تزریق بوتاکس استفاده می شود.

جمالی با تاکید بر اینکه روش درمانی بوتاکس موقتی است و اگر چه تعریق قطع می شود اما دائمی نیست، ادامه داد: درد هنگام تزریق یکی از معایب این روش است.

همچنین هشدار داده شد که اگر بوتاکس در عمق زیر بغل تزریق شود، برخی افراد ممکن است علائمی مانند تنگی نفس و حساسیت و همچنین عوارض گوارشی یا بلع را به دلیل اشتراک عصب زیر بغل و مری تجربه کنند.

جمالی ادامه داد: اگر در حین بوتاکس عارضه ای برای بیمار ایجاد شود معمولا این عارضه دائمی نخواهد بود و پس از مدتی از بین می رود.

وی همچنین با توصیه به عدم استفاده از بوتاکس برای درمان تعریق تصریح کرد: مبتلایان به برخی از بیماری های سیستم عصبی مانند ام اس، زنان باردار و شیرده، افراد زیر 18 سال و افرادی که به پروتئین های گاوی حساسیت دارند برای کاهش تعریق از این روش استفاده نکنند.

این متخصص پوست و مو درباره اثربخشی بوتاکس در درمان تعریق توضیح داد: این روش بیش از 80 درصد تاثیر دارد، اثرات آن تقریبا دو روز پس از تزریق محسوس است و بین شش تا هشت ماه ماندگاری دارد.

وی تاکید کرد: از منظر علمی اثربخشی هر روش درمانی از فردی به فرد دیگر بسته به جنسیت، سن و شرایط جسمانی متفاوت است. در اکثر افراد، تعریق پس از هشت ماه تزریق بوتاکس به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

اردوغان با اشاره به اینکه بوتاکس یک روش درمانی است که تنها عملکرد زیبایی ندارد، گفت: این روش باید توسط متخصصان، در مراکز معتبر و با استفاده از داروهای استاندارد انجام شود.

منبع: سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا