دانستنی ها

دلیل افزایش عفونت های تنفسی در کشور!/جزئیات

دکتر سیداحمد طباطبایی با بیان اینکه چرا در فصل سرما شیوع عفونت‌های تنفسی در کشور افزایش می‌یابد. گفت: همه ساله در فصل پاییز و در ایام مدارس، دانشگاه ها و فعالیت های اجتماعی به جز دو تا سه سالی که بیماری کرونا محسوب می شد. ما اغلب با عفونت های تنفسی ناشی از ویروس ها مواجه هستیم.

چرا آنفولانزا از سرماخوردگی مهمتر است؟

وی با بیان اینکه شایع ترین بیماری ناشی از عفونت های ویروسی تنفسی در فصل سرما، سرماخوردگی است، با بیان اینکه میزان ابتلا به این عفونت ها افزایش یافته است، توضیح داد: در برخی سال ها، آنفولانزا به طور ناگهانی افزایش پیدا می کرد و آنفولانزا نیز همراه با سرماخوردگی رشد می کرد. بنابراین میزان ابتلا به این بیماری بیشتر از سرماخوردگی نیست، اما نکته نگران کننده این است که اولاً آنفولانزا علائم شدیدتری ایجاد می کند و ثانیاً ممکن است افراد پس از ابتلا دچار عوارض بیشتری شوند. این عوارض از ذات الریه تا تجمع چرک در ریه ها، نارسایی تنفسی و غیره متغیر است. می تواند تا . ماهیت آنفولانزا به طور کلی این است که می تواند عوارض بیشتری داشته باشد تا اینکه شایع تر از سرماخوردگی باشد.

یکی از اعضای کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اینکه به دلیل توجه دو سالی که کرونا به معضلات بهداشتی جامعه و اعمال محدودیت‌هایی انجام شده، شاهد کاهش عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بوده‌ایم. اما در سال گذشته محدودیت ها کاهش یافت و مدارس و دانشگاه ها و جلسات باز شد.با بازگشایی از همان ابتدا مهر و آبان ما با افزایش و اوج شدید عفونت های ویروسی از جمله موارد آنفولانزا و همچنین موارد ابتلا به کرونا ویروس Omicron مواجه بوده ایم. آذر و دی ما کاهش تدریجی شیوع را در طول ماه تجربه کردیم. با این حال، هنوز نمی توانیم از شر موارد جدا شده آنفولانزا و کرونا خلاص شویم. در بهار و تابستان امسال مجدداً موارد کاهش یافت و اکنون دوباره وارد روند افزایشی خواهیم شد.

علائم کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و آلرژی فصلی

او با اشاره به اینکه چهار گروه از بیماری ها شامل سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و آلرژی های فصلی ممکن است علائم مشابهی داشته باشند و افراد در تشخیص آن ها از یکدیگر مشکل داشته باشند، گفت: برخی علائم در برخی عفونت ها بیشتر است. دوره “انکوباسیون” سرماخوردگی بدون علامت است و علائم به سرعت در این بیماری ظاهر می شود. وضعیت در مورد آنفولانزا نیز یکسان است، فقط دوره کمون ممکن است کمی طولانی تر باشد. با این حال، دوره نهفتگی برای کرونا بسیار طولانی تر است. «جامعه» در حساسیت های فصلی معنایی ندارد.

طباطبایی ادامه داد: شروع علائم بیماری کرونا تدریجی است. شروع علائم آنفولانزا معمولاً ناگهانی است. شروع علائم در سرماخوردگی شبیه کرونا و تدریجی است. تب در آنفولانزا بسیار شایع است. کرونا همچنین می تواند باعث تب بالا شود. با این حال، سرماخوردگی معمولا باعث تب بالا نمی شود. بنابراین، اگر تب بیمار بالا بماند; یا کرونا یا آنفولانزا. تب معمولا در آلرژی های فصلی دیده نمی شود.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا افزود: کبودی، خستگی و بدن درد هم در آنفولانزا و هم در کرونا دیده می‌شود، اما در سرماخوردگی و آلرژی‌های فصلی این علائم وجود ندارد. بنابراین می توان بر اساس این علائم بین کرونا و آنفولانزا تشخیص داد.

او  با بیان اینکه سرفه در هر چهار گروه از این بیماری ها دیده می شود، گفت: به طور کلی سرفه در آنفولانزا خشک تر است. کرونا همچنین می تواند با سرفه خشک همراه باشد. افراد مبتلا به آلرژی ممکن است پس از ابتلا به این دو بیماری دچار سرفه شدید و خس خس سینه شوند. با این حال، تنگی نفس در بیماری کرونا بسیار شایع تر بود. تنگی نفس در سرماخوردگی و آنفولانزا نیز دیده می شود، اما شدت آن به اندازه کرونا نیست.

طباطبایی با بیان اینکه عطسه در عفونت های ویروسی شایع است، افزود: حساسیت های فصلی نیز با عطسه های مکرر همراه است. آبریزش بینی در هر چهار گروه از این بیماری ها دیده می شود، اما در آنفولانزا بسیار کمتر دیده می شود. گلودرد در عفونت های آنفولانزا و کرونا نیز می تواند شدید باشد. ممکن است هنگام سرماخوردگی گلوی ما درد بگیرد، اما شدید نیست. گلودرد با حساسیت فصلی زیاد نمی بینیم. خارش چشم، گلو و بینی در آلرژی ها شایع تر است.

علائم گوارشی بیشتر در آنفولانزا و کودکان دیده می شود و می تواند به صورت اسهال و استفراغ ظاهر شود. این علائم در ویروس کرونا نیز دیده می شود، اما کمتر از آنفولانزا.

دلیل افزایش آمار کرونا

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر تعداد مبتلایان به کرونا در کشور در هفته گذشته و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری. خانواده ها فکر نکنند که کرونا دیگر نیست و برعکس دلیل افزایش آمارها رعایت نکردن قوانین، بازگشایی مدارس، دانشگاه ها، جلسات، مهمانی ها و … است. ناشی از شرکت در رویدادها؛ چنین شرایطی راه را برای افزایش عفونت ها هموار می کند.

طباطبایی ادامه داد: در این راه رعایت موازین بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست ها و استفاده از ماسک برای افراد دارای علائم بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افراد دارای علائم نیز باید در خانه استراحت کنند و تا زمانی که علائم بهبود نیافته و از سرایت بیماری به دیگران جلوگیری کنند، از رفتن به مدارس یا محل کار خودداری کنند.

اکنون؛ آنفولانزا از کرونا شیوع بیشتری دارد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شیوع آنفولانزا از کرونا بیشتر است. وی گفت: اما شاید چون آمار آنفولانزا اعلام نمی شود مردم اهمیت این بیماری را کمتر می بینند. با این حال همچنان باید تاکید کرد که کرونا وجود دارد و افراد و خانواده ها باید اقدامات بهداشتی را جدی بگیرند.

طباطبایی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر 44 مورد فوتی ناشی از کرونا در کشور در هفته گذشته گفت: مرگ و میر ناشی از این بیماری هم اکنون بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، بیماران سرطانی و بیماران شیمی درمانی، سالمندان، بیماران مزمن ریوی، و غیره مشاهده می شود.

وی همچنین درباره واکسن کرونا به ایسنا گفت: هنوز واکسنی برای سویه های جدید گزارش شده توسط کرونا طراحی نشده است. اما اگر فرد واکسیناسیون قبلی خود را کامل نکرده باشد، توصیه می شود واکسیناسیون را تکمیل کند. همچنین توصیه می شود که واکسن به بیماران تزریق شود.

چرا عفونت های دستگاه تنفسی افزایش می یابد؟

طباطبایی در پایان سخنان خود گفت: به نظر می رسد هفته گذشته عفونت های تنفسی نسبت به هفته های گذشته افزایش یافته و عواملی مانند حضور در مدارس و دانشگاه ها و وقوع جلسات عمومی در این زمینه موثر است. بنابراین، افراد و خانواده ها باید توصیه ها را جدی بگیرند و همچنان به مسائل بهداشتی توجه کنند.

منبع: ایسنا

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا