دانستنی ها

اگر این علائم را در بدن خود دیدید، پنیر نخورید!

حتی اگر عاشق پنیر باشید. گاهی باید تجدید نظر کرد. آیا می دانستید 65 درصد از مردم در هضم لاکتوز مشکل دارند و این مشکل از زمان نوزادی با آنها بوده است؟ حتی اگر عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت ندارید. گاهی اوقات بدن شما به دلایل مختلف نمی تواند پنیر را هضم کند.

بدن همچنین فاقد برخی آنزیم‌های خاص است یا ممکن است به دلیل برخی بیماری‌ها و اختلالات گوارشی مکانیسم‌های ایمنی فعال داشته باشد. با این حال، صرف نظر از دلیل، اگر بعد از خوردن پنیر دچار عوارض جانبی شدید، حتماً باید برای مدتی پنیر را کنار بگذارید. در این قسمت علائمی را که نشان می دهد باید مصرف پنیر را کاهش دهید به شما می گوییم.

دهانتان ورم می‌کند، می‌سوزد یا می‌خارد

آلرژی به شیر گاو یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی در بین نوجوانان است. اگر بعد از نوشیدن شیر متوجه خارش، سوزش یا تورم در اطراف زبان، گلو یا لب خود شدید، احتمالاً به شیر حساسیت دارید. پروتئین موجود در پنیر می تواند به آنتی بادی ها متصل شود و سیستم ایمنی را تحریک کند. سایر علائم حساسیت به شیر گاو عبارتند از:

خس خس سینه

کهیر

مشکلات تنفسی

گاهی اوقات این علائم می تواند خطرناک شود و نیاز به مراجعه سریع به پزشک داشته باشد، در این صورت متخصص ممکن است برای درمان واکنش آلرژیک برای شما آنتی هیستامین تجویز کند.

احساس نفخ

اگر بعد از خوردن پنیر دچار نفخ، ناراحتی معده یا اسهال شدید، بدن شما احتمالاً به لاکتوز مقاوم است یا به لاکتوز حساسیت دارد. این معمولا 30 دقیقه یا دو ساعت پس از خوردن پنیر اتفاق می افتد. گرفتگی شکم و اسهال از دیگر علائم هشداردهنده است که باید مراقب آنها بود. این علائم نشان می دهد که هیچ آنزیم لاکتوز در بدن وجود ندارد که بتواند قند لاکتوز موجود در لبنیات را تجزیه و هضم کند.

چین و چروک و پیری پوست

طبق تحقیقات، هورمون های موجود در شیر می توانند تولید سبوم را تحریک کنند که باعث چربی پوست، مسدود شدن منافذ و آکنه می شود. بنابراین اگر فکر می کنید این مشکلات پوستی به دلیل رژیم غذایی است، سعی کنید مصرف پنیر خود را کاهش دهید و ببینید که آیا وضعیت شما بهبود می یابد یا خیر. برای اینکه بفهمید این به دلیل مصرف پنیر و شیر است یا چیز دیگری، بسیار مهم است که با یک متخصص پوست صحبت کنید و وضعیت خود را برای او توضیح دهید.

یبوست

مطالعات نشان می دهد که لبنیات یکی از علل شایع یبوست است. در واقع، یک مطالعه در سال 2013 به این نتیجه رسید که بسیاری از کودکان با استفاده از شیر گاو به جای شیر سویا دچار یبوست می شوند. پنیر یک غذا است؛ اما گاهی عاملی است که به دلیل وجود پروتئین باعث کاهش حرکات روده می شود و چربی زیاد و فیبر کم موجود در آن باعث یبوست می شود.

سوء هاضمه

مطالعه دیگری در سال 2012 نشان داد افرادی که شیر گاو را از رژیم غذایی فرزندان خود حذف کردند، رفلاکس اسید کمتری را تجربه کردند. اگر رفلاکس اسید و مقاومت به لاکتوز دارید، احتمالا بعد از خوردن پنیر دچار سوء هاضمه می شوید. به خصوص اگر زیاد غذا بخورید. این فقط به این دلیل نیست که محصولات لبنی دارای چربی بالایی هستند. برعکس، عضله اسفنکتر در حالت استراحت اسید بیشتری را به سمت بالا می فرستد و باعث سوء هاضمه می شود.

منبع: همشهری آنلاین

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا