دانستنی ها

علائم درد در سمت چپ سر چیست؟

دلایل مختلفی برای سردرد سمت چپ وجود دارد. درک علل احتمالی و درمان آنها می تواند به فرد در مدیریت درد کمک کند و بداند چه زمانی باید به دنبال درمان حرفه ای باشد.

به گزارش مگتو، تقریباً 50 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان از سردرد رنج می برند. برخی از سردردها خفیف هستند و با درمان خانگی برطرف می شوند، اما برخی شدیدتر هستند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

اگر سردرد با تاری دید، حالت تهوع یا علائم دیگر همراه است، یا اگر در طول سردرد ضعف یا سرگیجه را در یک طرف بدن خود تجربه کردید، باید با پزشک مشورت کنید. این مقاله علائم، علل و درمان سردرد سمت چپ را بررسی می کند.

سردرد علل مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

میگرن، سردرد تنشی، سردرد خوشه ای، جراحات، بیماری های التهابی، مشکلات عروق خونی، مصرف بیش از حد دارو و سینوزیت.

میگرن

درد در سمت چپ سر ممکن است ناشی از میگرن باشد. سردردهای میگرنی معمولاً از اطراف چشم ها یا شقیقه ها شروع می شوند و سپس به سایر قسمت های سر سرایت می کنند. در حال حاضر علت دقیق میگرن مشخص نیست. بر اساس شواهد احتمالی، علت مربوط به عملکرد مغز و افزایش حساسیت اعصاب یا عروق خونی اطراف مغز است.

سردرد تنشی

سردرد تنشی یک درد شدید و شدید است که از پشت چشم شروع می شود و به پیشانی یا پشت سر سرایت می کند. از آنجایی که این نوع سردردها می توانند در یک طرف سر ایجاد شوند، می توان آنها را از علل درد در سمت چپ سر دانست. علت اصلی سردرد تنشی تنش عضلانی است. سردردهای تنشی معمولاً شدت کمتری نسبت به میگرن دارند اما همچنان آزاردهنده هستند.

سردردهای خوشه ای

یکی یکی دیگر از دلایل درد در سمت چپ سر ممکن است سردرد خوشه ای باشد. سردردهای خوشه ای بسیار دردناک هستند و بارزترین علامت آن درد در یک طرف سر است. سردردهای خوشه ای اغلب در بهار و پاییز اتفاق می افتد، بنابراین بسیاری از افراد این درد را با سردردهای آلرژیک اشتباه می گیرند.

مشکلات پس زمینه

گاهی اوقات درد در سمت چپ سر ممکن است ناشی از یک بیماری یا مشکل زمینه ای باشد و ممکن است دلایل جدی داشته باشد. مانند جراحات، بیماری های التهابی و مشکلات رگ های خونی.

درمان و پیشگیری از درد در سمت چپ سر

اکثر سردردها را می توان با مسکن هایی مانند ایبوپروفن و آسپرین درمان کرد. اگر درد شما ناشی از میگرن یا مشکلات استرس شدید باشد، پزشک مسکن‌های قوی‌تری برای شما تجویز می‌کند.

تغییر سبک زندگی نیز می تواند به کاهش سردرد کمک کند. برخی از این تغییرات مهم عبارتند از:

اجتناب از غذاهای محرک: از غذاهای تشدید کننده میگرن مانند کافئین، الکل و پنیر خودداری کنید.
مدیتیشن: یوگا یا سایر روش های مدیتیشن باعث افزایش آرامش بدن و ذهن می شود. مدیتیشن می تواند تنش عضلانی را کاهش دهد و سردردهای تنشی و میگرن ناشی از استرس را کاهش دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا