اخبار روز

این علائم پارکینسون 5 تا 10 سال قبل از بیماری قابل تشخیص هستند!

حدود 5 تا 10 سال قبل از اینکه علائم دیگر در بیماران پارکینسون ظاهر شود، یک اختلال خواب خاص رخ می دهد که در آن بیمار به شدت خواب می بیند، جیغ می زند یا به دیوار برخورد می کند.

به گزارش برنا؛ محققان دراستنفورد معیار قدرتمند دیگری را که می تواند مرگ و میر را پیش بینی کند، توصیف کرده اند: به اصطلاح سن خواب. سن خواب یک سن پیش بینی شده است که با سلامت فرد بر اساس کیفیت خواب مرتبط است.

برای مثال، اگر ویژگی‌های خواب ده‌ها فرد 55 ساله را تجزیه و تحلیل کنید و آنها را میانگین‌گیری کنید، متوجه خواهید شد که خواب در آن سن چگونه است. به عنوان مثال، یک فرد 55 ساله که در طول شب با چرخه های REM خوب می خوابد، از نظر تئوری می تواند 45 ساله باشد.

امانوئل میگنوت متخصص خواب و همکارانش حدود 12000 مطالعه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که هر کدام بر روی یک فرد تمرکز داشتند و ویژگی های خواب او مانند حرکات چانه و پاها، تنفس و ضربان قلب را گزارش کردند.

هدف آنها ایجاد سیستمی بود که سن خواب افراد را تعیین می کرد و از یادگیری ماشینی برای شناسایی تغییرات خواب که شدیداً با مرگ و میر مرتبط است استفاده می کرد. به طور کلی، خواب افراد در سنین مختلف متفاوت است و تغییرات در کیفیت خواب یکی از اولین و بهترین نشانه های ثبت شده پیری و سلامت ضعیف است.

سن خواب ناشناخته است و ما فرصت بهبود آن را داریم. این مطالعه به رهبری میگنوت، پروفسور کریگ رینولدز در پزشکی خواب، در مجله پزشکی استنفورد منتشر شد. ریوالدز با میگنوت که 30 سال روی خواب مطالعه کرده است، در مورد اینکه چرا سن خواب مهم است، چگونه محاسبه می شود و نتایج مطالعه در مورد سلامتی ما چه می گوید، مصاحبه کرد.

اما چرا سن خواب را مطالعه کنیم؟

هنگام خواب از ادراک حسی جدا می شوید. در حالت ایده آل، سر و صدای دنیای بیرون یا نورها مزاحم نخواهید شد.

در طول خواب، نه تنها مغز یک برنامه خودکار را طی می کند، بلکه ضربان قلب و تنفس نیز تغییر می کند و تغییر در این مقادیر می تواند نشانه های اولیه یک مشکل سلامتی باشد. ما حدود یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانیم که بخش مهمی از رفاه کلی ماست. مشخص است که خواب یکی از اولین مشکلات تقریباً در هر اختلالی است.

به عنوان مثال، بیماران پارکینسون یک اختلال خواب خاص را تجربه می کنند که در آن بیمار حدود 5 تا 10 سال قبل از شروع سایر علائم، خواب های شدید می بیند، جیغ می زند یا به دیوار برخورد می کند.

مهمترین یافته این مطالعه چه بود؟

یافته کلیدی ما این بود که تکه تکه شدن خواب – زمانی که افراد چندین بار در شب به مدت کمتر از یک دقیقه از خواب بیدار می شوند و آن را به خاطر نمی آورند – قوی ترین پیش بینی کننده مرگ و میر بود. اگرچه ما یک ارتباط در داده ها می بینیم، اما سهم آنها در مرگ و میر ناشناخته است.

حتی اگر سن خواب شما بزرگتر از سن تقویمی شما باشد، به این معنی نیست که خطر مرگ شما بیشتر است. شما افرادی را می بینید که در سن 90 سالگی سیگار می کشند و از خود می پرسید: چگونه این شخص اینقدر زنده مانده است؟

رفتن به رختخواب و بیدار شدن به طور منظم کلید بهبود خواب شما است. این بدان معنا نیست که شما بیش از حد می خوابید، فقط به این معنی است که شما کاملاً استراحت کرده اید. این مقدار برای همه متفاوت است و محدوده آن برای افراد مختلف متفاوت است.

محیط خواب را در شب تاریک نگه دارید، به طور منظم ورزش کنید اما نه خیلی نزدیک به زمان خواب، از مصرف الکل و کافئین قبل از خواب خودداری کنید، و از خوردن وعده های غذایی سنگین در عصر خودداری کنید – همه اینها به خواب سالم کمک می کند.

سن خواب در این مطالعه چگونه محاسبه شد؟

محققان از یک برنامه یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی سن خواب با استفاده از داده‌های مطالعه خواب و سن هر فرد در برنامه‌ها استفاده کردند، که به آن‌ها می‌گوید یک فرد معمولی در یک سن خاص چگونه به نظر می‌رسد.

این الگوریتم الگوهای موجود در داده ها را شناسایی می کند و از این اطلاعات برای پیش بینی سن خواب استفاده می کند. محققان می گویند: هنگامی که الگوریتم ایجاد شد، می توانیم از آن برای تعیین بیشتر سن خواب استفاده کنیم. برای برخی افراد، به نظر می رسد سن خواب آنها بسیار بیشتر از سن تقویمی آنها باشد. ما می توانیم از تفاوت بین سن تقویمی و سن خواب آنها برای پیش بینی مرگ و میر استفاده کنیم. بر اساس این ایده که سن خواب بالاتر نشان دهنده یک مشکل سلامتی است.

در واقع، ما متوجه شدیم که افراد با سن خواب بالاتر در مقایسه با سن واقعی خود، بر اساس خواب بیمارانی که بعداً فوت کردند، در معرض خطر بیشتری برای مرگ قرار داشتند. ما از مطالعات دیگر می دانیم که خواب ضعیف در شرایط مختلفی مانند آپنه خواب، تخریب عصبی، چاقی و درد مزمن رخ می دهد.

اینکه خواب ضعیف چگونه باعث، بدتر شدن یا نتیجه این شرایط می شود، ناشناخته است.

محققان می گویند: امیدواریم بتوانیم از مطالعات خواب برای پیش بینی و درمان بهتر بیماری قبل از تظاهر به مرگ استفاده کنیم. تنها 12000 نفر در این مطالعه شرکت کردند. در آینده سعی خواهیم کرد وقوع حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری آلزایمر را که منجر به مرگ در آینده می شود، پیش بینی کنیم.

ما با دانشمندان هاروارد برای جمع آوری 250000 مطالعه خواب کار می کنیم. بسیاری از داده‌های این مجموعه بزرگ‌تر 10 سال پیش جمع‌آوری شد و به ما امکان پیش‌بینی بهتر مرگ و میر را داد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا