اخبار روز

عبدالله سیدران درگذشت – مگتو

به گزارش خبرگزاری مگتو، عبدالله سیدران، شاعر بوسنیایی که فیلمنامه برنده جشنواره فیلم کن امیر کوستوریسا، کارگردان صرب را نوشت و میراث فرهنگی غنی از بینش انتقادی خود نسبت به بالکان به جا گذاشت، در سارایوو درگذشت.

گزارش چیزی مهر سیدران نویسنده فیلمنامه کوستوریتسا با عنوان «وقتی پدر به ماموریت رفت» بود که در سال 1985 برنده نخل طلای کن شد. او همچنین فیلمنامه فیلم “دالی بل را یادت می آید؟” نوشت کوستوریتسا در سال 1981 با او همکاری کرد.

این نویسنده که در سال 1944 در سارایوو متولد شد، انتشار آثار ادبی به ویژه شعر را در دهه 1960 آغاز کرد. او منتقد صریح نیروهایی بود که بارها بالکان از جمله زادگاهش سارایوو را در هم شکستند. وی در مصاحبه با یک تلویزیون محلی در سال 2011 گفت: آزار و اذیت به دلایل سیاسی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. این نفرین بالکان است، نفرین سرنوشت ما که اینجا گذشته محبوبتر از حال است.

بنجامینا کاریچ، شهردار سارایوو در ادای احترام به سیدارن نوشت: «ما شما را برای همیشه به خاطر شهادتتان به زیبایی، روحیه و غرور بوسنیایی، ارزش‌هایی که انسان را انسان می‌سازد، به یاد خواهیم آورد.

سیدران سال گذشته به دلیل مشکلات جدی سلامتی از حضور در اجتماعات عمومی خودداری کرد و تنها گهگاه از طریق شبکه های اجتماعی با مردم ارتباط برقرار می کرد. او عضو آکادمی علوم و هنر بوسنی بود و جوایز ادبی ملی و بین‌المللی از جمله جایزه آزادی مرکز پن را برای مجموعه شعر تابوت سارایوو دریافت کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا