اخبار روز

عامل عجیبی که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

با تجزیه و تحلیل نتایج چندین مطالعه، دانشمندان سیدنی به این نتیجه رسیدند که افرادی که دائما انگشت خود را بالا می برند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

به گزارش ایسنا، این مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه سیدنی انجام شده، در پایان سال 2023 در مجله Biomolecules منتشر شده است.

بر اساس این تحقیقات، التهاب عصبی در بیماری آلزایمر ممکن است تا حدودی ناشی از عوامل بیماری زا مانند ویروس ها، باکتری ها یا قارچ ها باشد که از طریق بینی و مجرای بویایی وارد مغز می شوند.

به دلیل عادت به چسباندن انگشت به بینی که در پزشکی به آن “رینوتیلوکسومانیا” می گویند، میکروب ها وارد حفره ظریف بینی شده و باعث التهاب مغز می شوند. التهاب مغز نیز با شروع بیماری آلزایمر مرتبط است.

به گزارش نیویورک پست، بیش از شش میلیون نفر از این بیماری زوال سلول های عصبی (آلزایمر) رنج می برند و این بیماری در درجه اول افراد 65 سال و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد.

کارشناسان هنوز از علت اصلی بیماری آلزایمر اطلاعی ندارند، اما در مغز بیماران تجمع پروتئینی به نام tau (tau) را مشاهده کرده اند که با پاسخ ایمنی بدن مرتبط است.

علاوه بر این، متخصصان معتقدند با فعال شدن مداوم سلول های سیستم ایمنی با تکرار این کار (دست در سوراخ بینی)، این استرس در بدن که به صورت التهاب رخ می دهد، منجر به ایجاد بیماری های مختلف می شود.

آنها تاکید کردند که تغییرات محیط بینی به دلیل رشد بیش از حد میکروبی می تواند عامل عفونت های مزمن و خفیف مغزی باشد.

چنین عفونت هایی که می توانند علائم ظاهری نداشته باشند، می توانند باعث التهاب زیر جلدی و ایجاد پلاک های پروتئینی مضری شوند که به بیماری های مغزی و عصبی از جمله بیماری آلزایمر کمک می کند.

پاتوژن‌های مختلفی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر یافت شده است، از جمله باکتری‌هایی که باعث ذات‌الریه، ویروس‌های تبخال، کروناویروس‌ها و انگل توکسوپلاسما گوندی می‌شوند.

به گزارش ایندیپندنت، برای جلوگیری از این وضعیت، کارشناسان شستن مداوم دست ها را توصیه می کنند. آنها تجربیات دوران همه گیری کووید-19 را یادآوری کردند و بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آن زمان مانند شستن مرتب دست ها و استفاده از مواد ضدعفونی کننده تاکید کردند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا