اخبار روز سینما

تأکید بر اساتید پیشکسوت و اهمیت معلمی در دانشگاه تهران! /به همراه رویکرد کارآفرینانه و تأثیرگذاری در جامعه!

به نقل از شمانیوز، به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این نشست دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران با تجلیل از شخصیت علمی، اخلاقی و معلمی دکتر ابریشمی، ایشان را مایه مباهات همه دانشگاهیان دانست و در جلسات مختلف نظر خود را نسبت به مقام معلم بیان کرد. از جمله کمیته حسابرسی دانشگاه تهران گفت: ابریشمی همواره جنبه های علمی را در ارتقای اعضای هیات علمی مد نظر قرار می داد، همچنین بر مسائل اخلاقی، ویژگی های معلمان، کرامت معلم و تاثیرگذاری بر دانش آموزان و جامعه به عنوان معیارهای کلیدی در این زمینه تاکید کرد. ترویج. اعضای هیات علمی البته همه اساتید برای ارتقای اعضای هیات علمی به جنبه های اخلاقی توجه می کنند اما اینکه دکتر ابریشمی مرتبا روی این موضوع تاکید می کردند برای من بسیار آموزنده بود.

دکتر مقیمی احترام به علم و دانشگاه و قدردانی از اساتید پیشکسوت را موجب برکت در دانشگاه دانست و تاکید کرد: سخنان اساتید می تواند بسیار راهگشا باشد. درخواست همیشگی ما از معلمان پیشکسوت این است که معلمان و دانش آموزان جوان را در مسیر موفقیت آمیزتر راهنمایی کنند.

نتیجه یک دانشگاه موفق رفاه و آسایش جامعه است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مدیریت کنونی این دانشگاه بر اساس شعار «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با محوریت مسئولیت اجتماعی» در دو سال گذشته، این شعار را همسو دانست. با مسئولیت دانشگاه در تأثیرگذاری و حساسیت نسبت به مشکلات جامعه گفت: معتقدیم اگر دانشگاهی بخواهد در دوران معاصر موفق باشد باید ویژگی های یک دانشگاه کارآفرین را داشته باشد و فرآیندهای خود را در چنین شرایطی تنظیم کند. به گونه ای که تولید آن بر اساس علم مفید باشد. یعنی علم در خدمت رفاه و آسایش و بهبود جامعه.

ایجاد یک رسانه مستقل از اولین ایده های دوره مدیریت فعلی در دانشگاه بود.

دکتر مقیمی راه اندازی دانشکده های حاکمیت، گردشگری، بازرگانی و دارایی و بیوتکنولوژی را با تاکید بر ایجاد رشته های بین رشته ای در این دانشکده ها گامی برای تولید علم مفید و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین برشمرد و افزود: بیشترین موضوع مهمی برای هر موسسه از جمله دانشگاه است، زیرا کارآفرین شدن به معنای غلبه بر موانع است. این موانع برای ما پیامی دارد و می توانیم از آنها درس بگیریم. ما طی دو سال اخیر در دانشگاه تهران چندین ایده را دنبال کردیم، یکی از اولین ایده ها ایجاد رسانه مستقل برای دانشگاه تهران بود. همکاران گاهی به این نتیجه می رسیدند که نمی شود جلو رفت ولی خدا کمک می کند و راه باز می شود.

سعی کردیم با رویکردی پدرانه به التهابات پاییز 1401 رسیدگی کنیم

رئیس دانشگاه تهران در بخشی دیگر از سخنان خود از دوره آتش افروزی در پاییز 1401 به عنوان دوره مدیریت فعلی دانشگاه تهران یاد کرد که با تجربیات زیادی همراه بوده است. دکتر مقیمی در این خصوص گفت: طی بیش از 50 روز ناآرامی در دانشگاه تهران، با همکارانمان عهد بستیم که شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم که شأن دانشگاه و دانشجویان و احساساتی که وجود دارد را رعایت کنیم. در برخی از دانش آموزان با رویکرد والدین و منطقی مدیریت کنیم. سعی کردیم منطقی و معقول عمل کنیم و حداقل وجدان خود را راضی کنیم. البته، هر زمان که احساس کنیم بهترین مدیریت را داریم، این نقطه شکست است. بلکه کار مدیریتی ما باید به گونه ای باشد که هر روز آن را اصلاح و ارتقا دهیم. برای بهبود مستمر سیستم مدیریت دانشگاه، استفاده از تجربیات و رهنمودهای اساتید پیشکسوت بسیار مفید است.

گفتگوی صادقانه؛ جوهر سیاست ارتباطی دانشگاه تهران با ذینفعان

وی افزود: خاطرات روزهای قیام را در کتابی 230 صفحه ای در قالب یک روزشمار گردآوری کرده ام و اتفاقات هر روز و تصمیمات مدیریتی که گرفته و اجرا شده را در این کتاب بیان کرده ام. پنهان کاری . زیرا معتقدیم باید صادقانه با دست اندرکاران و مخاطبین دانشگاه صحبت کرد. برخی که کتمان حوادث را به نفع مدیریت دانشگاه می دانند، با انتشار این کتاب موافق نبودند. اما در عوض در روزهای پر التهاب سعی می کنیم اولین روایت را از حقایق ارائه کنیم و بیانی صادقانه و صادقانه داشته باشیم. در این میان، وقتی روایت‌هایمان را صادقانه ارائه می‌کنیم، حتی اگر اشتباه کنیم، مخاطب با صبر و حوصله برخی از اشتباهات ما را تحمل می‌کند و امیدوار است که اوضاع را اصلاح کند.

متقاعدسازی یعنی تلاش برای اجرای ایده های خود، نه انکار عقاید دیگران.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، پس از این دیدار صمیمانه، دکتر حمید ابریشمی، استاد ارشد دانشگاه تهران به رئیس دانشگاه تهران گفت: خلاصه موفقیت آمیز بود. کار در دانشگاه به خصوص با نسل جوان کار ساده ای نیست. در دانشگاه باید از منطق متقاعدکننده استفاده کرد. در این راستا مهمترین اقدامی که انجام داد این بود که به ایرادات مدیریتی دوره قبل نگاه نکرد و تلاش خود را صرف اجرای ایده های خود و عدم انکار دیگران کرد. این یک استراتژی بسیار سازنده بوده است.”

دکتر مقیمی: نسبت دادن نقاط ضعف به گذشته صحیح نیست

رئیس دانشگاه تهران همچنین گفت: نسبت دادن نقاط ضعف به گذشته صحیح نیست. بلکه باید با دید مثبت به این موضوع نگاه کنیم که در گذشته چه تلاش هایی صورت گرفته، چه میراثی برای ما به جا گذاشته است و چگونه می توانیم از این میراث استفاده کنیم.

تاکید بر سبک مدیریت اخلاقی و فروتنانه.

دکتر حمید ابریشمی در ادامه سخنان خود سبک مدیریتی رئیس دانشگاه تهران را مدیریتی اخلاقی و متواضع عنوان کرد و تاکید کرد: سبک مدیریت متواضع بسیار موثر است. به عنوان مثال، اول صبح وقتی یک مدیر به زیرمجموعه مراجعه می کند و نشان می دهد که “کار محور” است و می خواهد به همکارانش کمک کند، نشانه مدیریت فروتن است. همین که به دیدار معلمان بازنشسته و پیشکسوت می روید نشان می دهد که مدیریت حقیر را گسترش می دهید.

خاص و متفاوت بودن یکی از الزامات شأن و جایگاه دانشگاه تهران است.

دکتر ابریشمی با اشاره به ارتباط بیش از یک دهه ای خود با دکتر سید محمد مقیمی به بیان خاطراتی از کمیته ممیزی دانشگاه تهران به عنوان عالی ترین رکن علمی دانشگاه پرداخت و گفت: در جلسات کمیته ممیزی دانشگاه هر بار دکتر مقیمی را دیدم که میکروفن را در دست داشت، روشن کردم، بیشتر توجه کردم چون می‌دانستم می‌خواهد چیزی متفاوت از جریان عادی جلسه مطرح کند. و جایگاه دانشگاه تهران.

استاد ابریشمی: من خیلی مدیون خانمم هستم

این استاد پیشکسوت در ادامه سخنان خود به بیان عشق خود به خانواده و دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: من عاشق دانشگاه بودم و زمان زیادی را در دانشگاه گذراندم. من خیلی مدیون همسرم هستم. 4 بچه را طوری تربیت کرد که سر ما پایین نباشد. اگر به چیزی غیر از عشق به خانواده نگاه کنید، من واقعاً دانشگاه را دوست داشتم. از تعامل با دانش آموزان لذت بردم. اما این فرصت از من گرفته شد، با این حال من از کسانی نیستم که میدان را ترک می کنم. حالا وقتی هفته ای 2 روز به دانشگاه می روم روحم تازه می شود.»

تمرکز معلم بر تعامل با دانش آموز: من از دانش آموزانم دفاع می کردم

دکتر ابریشمی همچنین از احترام ویژه ای که برای شان و منزلت دانشجویان قائل است، گفت: برای دانشجویان احترام زیادی قائل هستم. هر وقت دانشجویی وارد اتاق من می شد از او دفاع می کردم و تا زمانی که او نمی نشست نمی نشستم. دانش آموز بسیار محترم است. آنچه دانش آموز می خواهد در آینده ارائه دهد نتیجه رفتاری است که ما با دانش آموز انجام می دهیم. رفتار متقاعد کننده با دانش آموزان نیز بسیار مهم است. رابطه من با دانش آموزان بسیار صمیمی بود و سعی کردم خیلی با دانش آموزان کار کنم، آنقدر با دانش آموزان کار کردم که وقتی می خواستم به آنها 20 بدهم، به آنها 20 واقعی می دادم.

دکتر ابریشمی: دانشگاه تهران را با پول و مقام معامله نکردم

وی افزود: با جان و دل می توانم بگویم تمام انرژی ام را گذاشتم و حالا باید دیگران نتیجه را قضاوت کنند، با تمام وجودم سر کار آمدم، حتی زمانی که توانستم با مهاجرت از ایران ماهی 10 هزار دلار درآمد داشته باشم، دانشگاه تهران را عوض نکردم (حقوق من در آن زمان 15000 تومان بود) بدون هیچ قیمتی برای هیچ پستی و با عشق به دانشگاه تهران نگاه کردم “برکت یک صدم آن 15000 تومان برای من خیلی بیشتر از یک دلار حقوق بود” .

استاد پیشکسوت دانشگاه تهران در پایان این دیدار با حضور دکتر مهسیما پورشهریاری استاد بازنشسته مشاوره خانواده دانشگاه الزهرا و همسر پروفسور ابریشمی، دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز رهبری و روابط عمومی و دکتر علی سوری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران از دکتر مقیمی پرسیدند: «اساتید جوان را شیفته دانشگاه و دانشجویان کنیم. و محیط کار اگر این عشق وجود داشته باشد، کار در دانشگاه دیگر خسته کننده نیست.»


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا