اخبار روز

طوفان تا کجا پیش خواهد رفت؟ / چشم انداز جنگ جدید غزه و اسرائیل

ناصر گل عنبری – کارشناس ارشد روابط بین الملل*
برخلاف برخی تحلیل‌ها و نظرات، بعید می‌دانم که در ادامه آنچه که در حال حاضر بین غزه و اسرائیل در حال وقوع است، در کرانه باختری، بیت‌المقدس یا جامعه عرب در اسرائیل، قیام یا انتفاضه ملی رخ دهد. و شرایط پیچیده این مناطق. مگر اینکه جنگ بسیار طولانی و گسترده شود و اوضاع به نحوی از کنترل خارج شود و به خاورمیانه کشیده شود.

تحولات اورشلیم و کرانه باختری طی دو سال گذشته روند تصاعدی را تجربه کرده است و این روند ادامه خواهد داشت و احتمالاً تشدید خواهد شد.

در حال حاضر ممکن است برای پاسخ سریع میانجیگری و پایان جنگ خیلی زود باشد. این احتمال وجود دارد که اسرائیل برای مدتی به حملات خود به غزه و زیرساخت های آن برای اعمال فشار بر حماس با هدف آزادی زندانیان و دستیابی به دستاوردهای مهم ادامه دهد، اما تجربه دو دهه اخیر نشان داده است که بعید است این روند منجر شود. برای آزادی اسرای اسرائیلی

بزرگترین چالش حماس پس از حملات گسترده امروز، تفسیر سیاسی آن از گرفتن امتیاز از اسرائیل است.

کارت اصلی حماس اسارت ده ها سرباز اسرائیلی از جمله چند افسر عالی رتبه نظامی است. از این منظر، احتمالاً در ساعات و روزهای آینده، حماس در مذاکراتی که برای بازگشت صلح آغاز شده است، شرایطی را مطرح یا جدی‌تر آغاز خواهد کرد. از جمله جلوگیری از ورود یهودیان تندرو به مسجد الاقصی یا حتی توقف ساخت و ساز شهرک سازی و غیره، اما بعید است که این شرایط محقق شود. اگر اسرائیلی ها با واسطه به مسجد الاقصی قول بدهند بعید است در آینده عملی شود.

دو منطقه ای که احتمال دارد حماس از اسرائیل امتیاز بگیرد تبادل اسرا و رفع محاصره غزه است. با توجه به تعداد زیاد اسرای اسرائیلی، این احتمال وجود دارد که حماس بتواند تعداد زیادی از اسرای فلسطینی را آزاد کند.

ناگفته نماند که پس از اسارت نظامی گیلاد شلیت در سال 2006، اسرائیل مجبور شد در سال 2011 در ازای آزادی وی، بیش از هزار فلسطینی را پس از چندین سال مذاکره آزاد کند.

با توجه به تعداد بالای اسرای جدید اسرائیلی، این احتمال وجود دارد که تقریباً تمامی اسرای فلسطینی (حدود 5000 نفر) در آینده مبادله شوند. با این حال، این جایگزینی زمان بر خواهد بود و ماه ها یا حتی سال ها طول خواهد کشید. البته بعید نیست که تبادل احتمالی زندانیان در چند مرحله انجام شود.

در مورد محاصره غزه، این احتمال وجود دارد که حماس به دنبال رفع آن به عنوان پیش نیاز جدی برای هر نوع توافق مبادله ای باشد.

جنگ امروز صفحه دیگری از درگیری و بحران دیرینه فلسطین است و اگرچه نقطه عطفی در تاریخ درگیری ها و رویارویی های دو طرف است، اما این درگیری ادامه خواهد داشت و در حال حاضر پایانی برای آن متصور نیست.

بن بست گفتمان صلح و سازش، شکست معاهداتی مانند اسلو و طرح های مذاکره، جنگ های دو دهه اخیر و رشد عجیب جناح راست در اسرائیل و تشکیل یک دولت کاملاً دست راستی، موقعیت را تقویت کرده است. حماس در جامعه فلسطین و حملات بی سابقه امروز بر این سازمان در سال 2019 سنگینی می کند. مشکلات داخلی فلسطین بدتر خواهد شد.

بنابراین بعید نیست که آمریکا تأثیر و پیامدهای این وضعیت را درک کرده و با هدف توقف این روند و تقویت رقبای حماس، از تأثیر منفی این وضعیت بر روند عادی سازی منطقه جلوگیری کند و همچنین ایران را تضعیف کند. در آینده ای نه چندان دور تمام تلاش خود را برای از سرگیری مذاکرات بین سازمان های خودگردان و دولت اسرائیل و طرح طرح های دیگری به کار گیرد و در صورت باقی ماندن نتانیاهو در قدرت، تحت شرایطی با از سرگیری این روند موافقت خواهد کرد. اگرچه این احتمالاً بلند است، اما بعید است که نتیجه واضحی ایجاد کند.

با توجه به بزرگی پیامدهای حوادث امروز برای اسرائیل، احتمالاً تغییرات سیاسی در اسرائیل برای کاهش موقت اختلافات و تشکیل کابینه بحران با مشارکت برخی جریان های مخالف برای مقابله با شرایط کنونی رخ خواهد داد. تلاش ها برای پیوستن به مخالفان دولت صورت گرفت.

اما در صورت وقوع چنین تحولی، حتی اگر تنش ها کاهش یابد، بعید است که تشکیل چنین کابینه ای بتواند برای نتانیاهو راهی برای رهایی از پیامدهای حملات امروز در آینده فراهم کند. اما در صورت ورود مخالفان به کابینه، بعید نیست که از این شرایط برای ایجاد تنش در منطقه گام بردارند.

*منبع: کانال تلگرام نویسنده

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا