اخبار تهران

ضرورت سرعت بخشی به دو طرح‌ بزرگ تامین آب تهران| نمودار بارشی استان تهران برای چهارمین سال کاهشی است

به گزارش بازار، یکصد و پنجاهمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با حضور نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط و میهمانان به ریاست «مهدی جمالی نژاد» معاون امور شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. وزارت کشور به عنوان رئیس کمیته تخصصی شرکت مدیریت منابع آب ایران.

محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آب و مدیرکل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز با تاکید بر لزوم اجرای دو طرح انتقال آب به تهران، این اقدام را گامی در جهت تامین آب از سطح زمین دانست. منابع آبی که می توانند میزان برداشت آب از منابع را افزایش دهند. برای رفع آب های زیرزمینی استان.

او اضافه کرد: یکی یکی از این طرح ها انتقال آب از سد طالقان است که البته بخشی از آب این سد قابل انتقال به تهران نیست. از 150 میلیون مترمکعب آب سد طالقان که به تهران و البرز منتقل می شود، 75 میلیون مترمکعب آن به تهران می رسد و مابقی آب شرب تهران از لار، ماملو، لتیان و امیرکبیر تامین می شود.

جوانبخت خاطرنشان کرد: روند و سوگیری طرح ها در شهر تهران به سمت افزایش مصرف است. به عنوان مثال مجوز ساخت مجتمع هایی به تعداد 10000 واحد مسکونی در یک زمان در استان تهران صادر می شود.

معاون وزیر نیرو و امور آب بیان کرد: سالانه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب شرب در تهران توزیع می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به دغدغه اعضای کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به نظر می رسد یکی یکی از راه‌های رفع این نگرانی، تکمیل دو پروژه جدید انتقال آب از سد لار و سد طالقان به تهران است که می‌تواند 10 مترمکعب بر ثانیه به حجم آب تهران اضافه کند، اما این دو پروژه نیز در حال انجام هستند. هزارتوی تامین مالی

جوانبخت تصریح کرد: این دو پروژه نیاز به تامین مالی و بهره برداری سریع دارند تا منابع آب سطحی شهر تهران افزایش یابد و مصرف آب های زیرزمینی بهبود یابد. بنابراین درخواست سازمان برنامه و بودجه تسریع در تامین مالی این دو پروژه انتقال آب به تهران است.

تلاش برای بهره برداری از پروژه های بزرگ تامین و انتقال آب به تهران
در این جلسه میرمحمد غروی معاون هماهنگی امور استانداری تهران گزارشی از وضعیت تامین آب استان ارائه کرد و اظهار داشت: جمعیت استان تهران به دلیل هجوم مهاجرت از سایر نقاط کشور به این استان. ، این نگرانی را ایجاد می کند که ممکن است در دوره بیشترین مصرف و مشکلات آب و انرژی رخ دهد.

وی افزود: مقایسه میزان بارندگی استان تهران در سال جدید و مقایسه آن با سال گذشته و در درازمدت نشان می‌دهد که وضعیت بارندگی در تهران رو به کاهش است و از نظر استفاده در وضعیت خاصی قرار داریم. آب سطحی

غروی خاطرنشان کرد: برای تامین آب شرب شهر تهران باید پیگیری های لازم برای بهره برداری از پروژه های مهم و حیاتی تامین و انتقال آب به تهران توسط شرکت های آب منطقه ای و آبفا انجام شود.

معاون هماهنگی امور استانداری تهران گفت: در حال حاضر برای مدیریت مصرف در تهران تنها می توان بر ایجاد محدودیت مصرف تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور استانداری تهران با اشاره به اجرای برخی اقدامات برای محدودیت مصرف آب در شهر تهران گفت: ترویج فرهنگ سازی در حوزه مصرف، کاهش سرانه مصرف و کنترل بیش از حد در شبکه شهری توزیع آب. از جمله اقداماتی است که اجرا شده است.

وی با اشاره به همکاری مدیران بخش صنعت و کشاورزی با طرح های مدیریت مصرف آب، گفت: کل مصرف آب کشاورزی استان تهران 48 درصد است و با ارتقای سیستم های نوین آبیاری و مکانیزاسیون در کشاورزی، راندمان شبکه افزایش یافته و آب مصرف افزایش یافته است. به شدت کاهش یافت این اقدام جهاد کشاورزی بسیار قابل تقدیر است.

غروی با اشاره به اینکه بیشترین سرانه مصرف در تهران مربوط به نوشابه است، گفت: سرانه مصرف نوشابه در تهران 220 لیتر است در حالی که میزان استاندارد این مصرف باید 140 لیتر باشد. یکی یکی از مخاطرات در این زمینه افزایش مصرف کنندگان به موازات افزایش جمعیت مهاجر است.

نمودار بارندگی تهران برای چهارمین سال کاهش یافت
بهزاد پارسا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران در این جلسه میزان نرمال بارندگی استان تهران را 280 میلی متر در سال عنوان کرد و گفت: اکنون بارندگی در تهران نسبت به بلندمدت 29 درصد و 6 درصد کاهش داشته است. نسبت به سال گذشته و چهارمین سالی است که نمودار بارندگی تهران روند کاهشی دارد.

وی با اشاره به وضعیت دو سامانه آبرسانی شرق و غرب تهران گفت: در سامانه شرق نسبت به سال گذشته با کمبود 38 میلیون مترمکعبی ذخیره مخزن مواجه هستیم. در سیستم غربی این مقدار هفت میلیون متر مکعب است. در بین سدهای تهران تنها سد طالقان هفت درصد افزایش حجم مخزن دارد و بقیه سدها همچنان با کمبود مواجه هستند.

پارسا کل مصرف آب در استان تهران را چهار میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان 48 درصد در کشاورزی، 42 درصد برای شرب و بهداشت و 4 درصد در صنعت و خدمات مصرف می شود.

وی همچنین با اشاره به آمار چاه های استان تهران گفت: در استان تهران 41 هزار و 908 حلقه چاه بهره برداری می شود که از این تعداد دو هزار و 198 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود. دشت های تهران نیز بیشتر در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند.

مدیرکل آب منطقه ای تهران میزان مصوب صرفه جویی آب در استان در اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی را از 705 میلیون متر مکعب تا افق 1405 در مناطق مختلف اعلام کرد.

نماینده برنامه و بودجه: ضرورت نظارت بر سفره های زیرزمینی و حفاظت از منابع آب توسط وزارت نیرو
کیومرث سبزی معاون فنی امور آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اظهار داشت: بحث اظهارات دستگاه ها نباید مبنای صرفه جویی قرار گیرد. هیدروگرافی دشت ها باید تا سال 1405 تثبیت می شد، اما اکنون نشان می دهد که روند زوال دشت ها ادامه دارد.

وی افزود: اکنون تعداد چاه های غیرمجاز سه برابر چاه های مجاز است که اگر برنامه ریزی جدی برای آنها نداشته باشیم، وضعیت منابع آب تهران اسفبار می شود. این موضوع لزوم نظارت بر سفره های زیرزمینی و حفاظت از منابع آب توسط وزارت نیرو را تشدید می کند.

منبع:تحلیل بخش تهران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا