اخبار روز سینما

ضرابخانه صفویه در کرمان همه توجه همه را به خودش جلب کرده است!

به گزارش پی ام آپ، گنج علی خان در دوره صفویه فرمانروای کرمان بود. علاقه او به گسترش شهر کرمان و توسعه این سرزمین باعث شد که در آن زمان بناهای زیادی ساخته شود. برخی از این بناها از جمله ضرابخانه گنجعلی خان تا به امروز پابرجا مانده اند. ضرابخانه گنجعلی خان بخشی از مجموعه گنجعلی خان محسوب می شود و یکی از مکان های دیدنی کرمان به شمار می رود. این ضرابخانه در دوره صفویه محل ضرب سکه بوده و سالیان دراز همین کاربری را داشته است. امروزه ضرابخانه گنجعلی خان به موزه سکه تبدیل شده است که یکی از معتبرترین موزه های سکه ایران به شمار می رود.

سیر تاریخی ضرابخانه

در سال 1005 هجری قمری گنجعلی خان از سوی شاه عباس صفوی به عنوان حاکم کرمان منصوب شد. او از آغاز کار خود به توسعه شهر کرمان پرداخت و به معماري به نام محمد سلطاني يزدي دستور داد تا ميدان بزرگي بسازد که در اطراف آن ساختمان هاي متعددي قد علم کند. یکی از بناهای اطراف این میدان که امروزه به میدان گنجعلی خان معروف است، ضرابخانه گنجعلی خان است.

گنج علی خان تا سال 1034 هجری قمری فرمانروای کرمان بود و گمان می رود ضرابخانه در اواخر سلطنت وی ساخته شده باشد. قدمت این بنا بیش از 400 سال است و به دلیل گذشت زمان در حال فرسودگی بوده است. این مشکل همچنین باعث شد تا در سال 1350 شمسی اقدامی برای تعمیر و مرمت این بنا انجام شود که در جریان مرمت این بنای تاریخی، انواع سکه های مسی و اقلام ضربی مربوط به آن کشف شد. این کشف، استفاده از این بنا را به عنوان ضرابخانه در دوره صفویه تایید کرد. از سال 1350 تا 1370 ضرابخانه گنجعلی خان به عنوان نمایش محصولات فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1370 و همزمان با مراسم بزرگداشت خواجویی کرمانی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان اعلام کرد که از این پس ضرابخانه گنجعلی خان به عنوان موزه سکه به فعالیت خود ادامه می دهد. امروزه موزه سکه کرمان یا ضرابخانه گنجعلی خان یکی از معتبرترین موزه‌های سکه در ایران است. ضرابخانه گنجعلی خان یکی از بناهای دوره صفویه است که در آن گچبری هایی به شکل آجرهای کاذب دیده می شود.

ضرابخانه دوران صفویه در کرمان

بارزترین ویژگی بیرونی ضرابخانه گنجعلی خان گنبد بلند آن و همچنین عمارت کلاه فرنگی است که وظیفه تامین بخشی از نور فضای داخلی این بنا را بر عهده دارد. در زیر این نورگیر یک سینک مربع شکل نیز قرار دارد که انعکاس نور بر روی آب داخل جلوه زیبایی دارد.

پلان ضرابخانه گنجعلی خان مربع است و چهار غرفه در اطراف آن قرار دارد. قوس فلوت دار و قوس ها نوک تیز است. در ورودی ضرابخانه گنجعلی خان تزئینات ساده ای به شکل آجر گچی دیده می شود.

بازدید و دسترسی به ضرابخانه

در قسمت شمالی میدان گنجعلی خان و داخل بازار مسگری شمالی و درست روبروی حمام گنجعلی خان، ضرابخانه گنجعلی خان را می‌بینید. ضرابخانه گنجعلی خان را می توان با گنبد بلند آن شناخت. ضرابخانه گنجعلی خان به دلیل ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در این مکان پس از ذوب فلزات در قالب های مخصوص ریخته می شد تا شخصیت مورد نظر روی سکه حک شود. البته در بسیاری از موارد از قالب استفاده نمی شد و فقط از پتک و چکش مخصوص برای ضرب سکه استفاده می شد.

ضرابخانه دوران صفویه در کرمان

در بخشی از این موزه مجسمه معلم و دانش آموزی وجود دارد که به همان شیوه باستانی سکه ضرب می کنند. این روش سنتی تا زمان ناصرالدین شاه ادامه یافت; پس از آن ناصرالدین شاه روشهای جدید ضرب زنی را به ایران معرفی کرد.

آدرس: استان کرمان، مرکز قدیمی کرمان، کنار بازار بزرگ کرمان، مجموعه گنجعلی خان کرمان

ضرابخانه گنجعلی خان کرمان امروز به عنوان موزه سکه کرمان به فعالیت خود ادامه می دهد. در موزه سکه کرمان سکه های بسیاری از دوره های مختلف از جمله اشکان، ساسانیان، عباسیان، تیموری، ایلخانی، سلجوقی، صفوی، زندیه، قاجار و پهلوی به نمایش گذاشته شده است. همچنین در بخشی از این موزه می توانید سکه های رومی و یونانی را مشاهده کنید. در این موزه چند لوستر از اواخر دوره قاجار و پهلوی باقی مانده است.

علاقه مندان برای بازدید از ضرابخانه گنجعلی خان می توانند از ساعت 7 صبح تا 20 بعدازظهر مراجعه کنند. البته این موزه در ایام سوگواری رسمی تعطیل است. گنجعلی خان سردار نترس و بی باک بود; وی از نواب شاه عباس بود و پس از روی کار آمدن شاه عباس در سال 1005 هجری قمری به حاکم کرمان منصوب شد.

ضرابخانه دوران صفویه در کرمان

در ابتدا به آبادانی شهر و ساخت کرمان همت گماشت و در این راستا بناهای مختلفی ساخت. برجسته ترین بنایی که به دستور گنجعلی خان ساخته شد، مجموعه گنجعلی خان نام دارد. مجموعه گنجعلی خان شامل میدان، بازار، مسجد، حمام، آب انبار، ضرابخانه، مدرسه و کاروانسرا است.

گردآوری شده از رسانه فرتاک

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا