اخبار روز

صد میلیون حقوق ماهیانه برای کارگران ایرانی در عراق!/ افزایش مهاجرت ایرانیان به عراق!

به گزارش پی ام آپ، جهانبخش سنجابی‌شیرازی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، درباره افزایش میزان مهاجرت به عراق اظهار نظر کرد. او تأکید کرد که مهاجرت تجار به عراق کمتر شایع است و بیشتر افرادی که به آنجا مهاجرت می‌کنند، نیروی کار است. با توجه به نزدیکی‌های زبانی و فرهنگی در غرب و جنوب کشور، جوانان ترجیح می‌دهند به جنوب عراق و مناطق کردستان و مرکز این کشور مهاجرت کنند. عراق یکی از کشورهایی است که چند دهه رکود اقتصادی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر وارد یک فاز جدی‌تر برای بازسازی شده است. با توجه به جذابیت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و نیاز به کالا و خدمات در بازار عراق، مهاجرت به این کشور به صورت چشمگیری افزایش یافته است. به همین دلیل، عراق به یکی از مقاصد مهاجرت پرطرفدار در این منطقه تبدیل شده است.

افزایش میزان مهاجرت نیروی کار ماهر و غیر ماهر به عراق زنگ خطری جدی است که ممکن است کشور را از نیروی کار فعال تهی کند. نزدیکی مرز عراق و برخی شباهت های فرهنگی آن کشور با مناطق جنوبی و غربی، انگیزه جوانان را برای مهاجرت افزایش می دهد.

در ادامه، جهانبخش سنجابی‌شیرازی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، به انگیزه‌های مهاجرتی به عراق اشاره کرد. او تأکید کرد که نیروی کار و نیاز به کالا در عراق، به همراه اختلاف قابل توجه در ارزش پولی بین این کشور و کشورهای همسایه، از جمله علل مهاجرت به عراق محسوب می‌شوند. بخشی از علل مهاجرت به عراق، به دلیل این است که نیروی کار ایرانی حس می‌کند با همان ساعات کاری که در ایران انجام می‌دهد، در صورت انجام آن در عراق، سطح اقتصادی بهتری خواهد داشت. به عبارت دیگر، در عراق اختلاف قابل ملاحظه‌ای در ارزش پولی وجود دارد. همچنین، عراق در سال‌های اخیر بودجه‌ای بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار را تصویب کرده و رشد درآمدهای نفتی آن، علیرغم نوسانات بازار نفت، چشمگیر است. در منطقه خاورمیانه، نیازهای عراق به نیروی کار، خدمات و کالا نسبتاً بازار منحصر به فردی نسبت به جمعیت آن دارد. به همین دلیل، دو گروه از ایران به عراق مهاجرت می‌کنند؛ یک گروه شامل نیروی کار ساده است که اکثریت مهاجران را تشکیل می‌دهد، و دیگر گروه شامل نیروی کار ماهر است که برای کارفرمایان عراقی مناسب است که هزینه‌های اقامت یک نیروی کار ماهر را پرداخت کنند. به عنوان مثال، اگر یک نیروی کار ماهر ماهانه ۲ هزار دلار حقوق دریافت کند، با توجه به ارزش پولی ملی، حدود صد میلیون تومان به دست می‌آورد که با توجه به میزان حقوق اداره کار در ایران، رقم بسیار بالاتری است.

سنجابی شیرازی در پایان درباره میزان مبادلات تجاری ایران و عراق گفت: عراق دومین شریک تجاری ماست. بر اساس آمار سه ماهه اول سال، عراق این جایگاه را حفظ کرده است. روند صادرات ما به عراق نیز به میزان قابل توجهی حفظ شده است. اگر بتوانیم از ظرفیت های اقتصادی خود استفاده کنیم، رشد قابل قبولی در عراق ایجاد خواهیم کرد، ما 13 درصد از واردات عراق را داریم، اما به راحتی می توان آن را افزایش داد. چیزی که ما به عراقی ها می دهیم کمتر از کد HF است. از 1200 کد HF، عراقی ها تقریبا 900 کد را وارد می کنند و ما می توانیم سهم زیادی در این بازار داشته باشیم.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا