اخبار روز سینما جهان

صدای شبیه به صدای اسکارلت جوهانسون از ChatGPT حذف شد

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، دیروز اسکارلت جوهانسون، بازیگر هالیوودی، شرکت OpenAI را متهم کرد که صدایی شبیه به صدای او ChatGPT برای هوش مصنوعی خود ایجاد کرده است و این احتمالاً به این دلیل است که او قبلا از حضور در صداپیشگی خودداری کرده است. این هوش مصنوعی رد کرده است.

شرکت OpenAI نیز با نظر کاربران مبنی بر شباهت صدای هوش مصنوعی به صدای این بازیگر مخالف بود اما حالا اعلام کرده که این صدا را حذف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، لازم به ذکر است که صدای اسکارلت جوهانسون در فیلمی به نام “Her” به عنوان صدای ربات سخنگو هوش مصنوعی استفاده شده است و به احتمال بسیار زیاد از صدایی مشابه صدای او توسط شرکت OpenAI استفاده شده است. به همین دلیل و در واقع یک تکنیک تبلیغاتی است. شده است.

OpenAI به شدت این صدای به نام Sky را برای ChatGPT تبلیغ می کند و آن را در یک رویداد اصلی اخیر برای نشان دادن قابلیت های مدل جدید هوش مصنوعی ChatGPT-4o به نمایش گذاشته است.

این صدا که اغوا کننده و زنانه توصیف شد، به سرعت با صدای جوهانسون به عنوان دستیار هوش مصنوعی در فیلم Her (2013) مقایسه شد.

این شباهت با واکنش های گسترده کاربران و رسانه ها مواجه شد و واکنش های شدیدی را در پی داشت.

توضیحات OpenAI

در پاسخ به این هیاهو، سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI بیانیه ای منتشر کرد که در آن توضیح داد که صدای Sky تقلیدی از صدای جوهانسون نیست.

آلتمن در ایمیلی به رویترز نوشت: صدای اسکای تقلیدی از اسکارلت جوهانسون نیست، بلکه متعلق به یک هنرپیشه حرفه ای دیگر است که از صدای طبیعی خود استفاده کرده است.

وی تاکید کرد که این شرکت برای صنعت صداپیشگی ارزش قائل است و به مشارکت همه صداپیشگان خود احترام می گذارد.

وی در ادامه گفت: ما سوالاتی در مورد نحوه انتخاب صداها در ChatGPT به خصوص Sky شنیده ایم و در تلاش هستیم تا زمانی که با آنها سروکار داریم از Sky استفاده نکنیم.

برای شفاف سازی بیشتر، OpenAI یک پست وبلاگی منتشر کرد که در آن جزئیات فرآیند ایجاد صدای Sky را توضیح داد. در این پست نوشته شده بود: صدای اسکای صدای اسکارلت جوهانسون نیست و هرگز نبوده است. نبود مثل صدایش باش قبل از هر تماسی با خانم جوهانسون صداپیشه را برای صدای اسکای انتخاب کرده بودیم.

این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که نمی تواند هویت صداپیشه را برای محافظت از حریم خصوصی او فاش کند.

پاسخ یوهانسون

اسکارلت جوهانسون در بیانیه ای تایید کرد که سم آلتمن در ماه سپتامبر به عنوان صداپیشه پیشنهاد شده است یکی شخصیت‌های ChatGPT با او تماس گرفته‌اند که او آن را رد کرده است.

جوهانسون تعجب و ناامیدی خود را از انتشار Sky ابراز کرد و گفت: “اکنون نه ماه بعد، دوستان، خانواده و عموم مردم متوجه شده اند که جدیدترین صدای سیستم، “اسکای” چقدر شبیه صدای من است.

وی افزود: وقتی دموی منتشر شده را شنیدم، شوکه، عصبانی و در کمال ناباوری از اینکه آقای آلتمن صدایی را دنبال کرد که به شدت شبیه صدای من است، به طوری که نزدیک ترین دوستان و خبرگزاری ها نمی توانند آن را از صدای من تشخیص دهند. من شوکه شدم.

جوهانسون همچنین خاطرنشان کرد که اشاره آلتمن به او در یک توییت باعث شد به نظر برسد که این شباهت عمدی بوده است.

او اضافه کرد که توییت تک کلمه‌ای آلتمن که کلمه «Her» را نوشته بود، نشانه روشنی بود که طراحی صدای اسکای عمداً از شخصیت من در فیلم تقلید می‌کرد.

مفاهیم حقوقی و صنعتی

این حادثه نگرانی‌های جاری در هالیوود را در مورد حقوق صدا و تصویر بازیگران، به ویژه با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، برجسته می‌کند.

جوهانسون اظهار داشت که برای بررسی روند ایجاد Sky Voice یک مشاور حقوقی استخدام کرده است.

آنچه می بینیم این است که مبارزه بر سر این حقوق در حال تشدید است و اتحادیه های بزرگ سرگرمی در حال بررسی اعتصاب در مورد مسائل مربوط به استفاده از هوش مصنوعی هستند.

مدل جدید OpenAI و فرآیند انتخاب صدا

با وجود این حواشی و اختلاف نظرها، عرضه مدل GPT-4o توسط OpenAI در هفته گذشته پیشرفت چشمگیری در فناوری هوش مصنوعی بود. این مدل جدید شامل قابلیت‌های صوتی است که امکان مکالمه انسان‌مانند در زمان واقعی را با کاربران فراهم می‌کند.

OpenAI ادعا کرد که گزینه‌های صوتی ChatGPT را بر اساس معیارهایی مانند دسترسی انتخاب کرده است و هدف آن صداهایی است که اعتماد را برمی انگیزد. این شرکت صدها مورد ارسالی را در طول پنج ماه بررسی کرد و در نهایت پنج گزینه صوتی را انتخاب کرد و جلسات ضبط را در سانفرانسیسکو برگزار کرد.

هرج و مرج داخلی در OpenAI

علاوه بر چالش های موجود OpenAI، این شرکت با استعفای چند تن از اعضای ارشد تیم امنیتی خود، از جمله محقق ارشد آن، یان لیک، و آشفتگی داخلی مواجه شده است.

لیک از این شرکت به دلیل اولویت دادن به «محصولات درخشان» بر فرهنگ و فرآیندهای ایمنی انتقاد کرد.

آلتمن و یکی گرگ براکمن، یکی از بنیانگذاران OpenAI نیز در دفاع از خود گفت که در صورت وجود نگرانی های ایمنی، محصولی را عرضه نمی کنند.

۵۷۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا