اخبار روز سینما

صابری فومنی با رعایت مرزهای اخلاقی طنز را وارد رسانه ها کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای هشتمین جشنواره طنز پهلو نوشت: صابری فومنی با قدرت و ایمان توانست طنز را به رسانه های کشور به ویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی و در عین حال وارد کند. “به مرزهای اخلاقی احترام بگذارید.”

بازتاب آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد پیامی خطاب به هشتمین جشنواره رقص پهلوی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما شرکت کنندگان محترم این همایش معتبر.

سال گذشته این فرصت را داشتم که در این جشنواره شخصا در خدمت مردم شریف فومن و مسئولین فرهنگی و هنری استان باشم اما امسال به دلیل تضاد با تکالیف کاری از این فرصت محروم شدم.

ابتدا یاد و خاطره مرحوم صابری فومنی را گرامی می دارم که انصافاً در زندگی پربرکت خود از خبرنگاران و رسانه ها بود.

تفاوت رسانه یا نویسنده با غیر نویسنده در این است که نویسنده حوزه جدیدی را تعریف می کند و فصل جدیدی را در فعالیت های آن بخش می گشاید، اما غیر نویسنده در نهایت می تواند همان مسیر را ادامه دهد.

مرحوم کیومرث صابری فومنی را هنرمند و نویسنده و روزنامه نگار می دانیم زیرا با قدرت و ایمان توانست با رعایت مرزهای اخلاقی طنز را به رسانه های کشور به ویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی بیاورد.

یادم نمی آید اوایل دهه شصت و اوایل دهه هفتاد هرجا می رفتیم از شوخی های گل آقا صحبت می کردند. این طنز که حدود اخلاق را رعایت می کرد، در استفاده بدیع از تصاویر و عبارات خنده دار به مشکلات و معضلات اجتماعی اشاره می کرد و این موفقیت بزرگی بود که مرحوم فومنی به آن دست یافت.

صابری فومنی، روزنامه نگار انقلابی، هم روح شهید رجایی و مورد عنایت ویژه رهبر عزیز انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بود. مرحوم گل آقا به هیچ وجه از موقعیت سیاسی خاص خود در دولت برای فعالیت های حرفه ای خود استفاده نمی کرد، بلکه هنر خود را به عنوان خبرنگار و هنرمند مطرح می کرد.

حوزه طنز را می توان به «قبل و بعد از حضور این مرد بزرگ» یعنی طنز قبل از ظهور صابری فومنی و طنز بعد از ظهور صابری فومنی تقسیم کرد. باید اعتراف کنیم که طنز در کشور ما بعد از صابری فومنی تقویت نشده است و با جایی که صابری طنز آورده است فاصله زیادی دارد. امیدوارم کنفرانس در حال برگزاری بتواند به این امر کمک کند.

ضمن تشکر از همکارانم در حوزه رسانه، باید این اعتراف تلخ را بکنم که هنوز از اقدامات وزارت فرهنگ و رسانه در زمینه ارتقای طنز راضی نیستم و این را اشتباه می دانم.

دوستان باید سعی کنید این کمبود را برطرف کنید، ما باید از خبرنگاران و فعالان عرصه طنز حمایت کنیم، اما فضای مکتوب محدودیت دارد و باید تلاش کنیم در راهبردهای 1403 در حوزه رسانه به صورت جدی تری به حوزه طنز بپردازیم. .

از این انجمن این درخواست را به عنوان یک درخواست اداری به دوستانم ارسال می کنم و امیدوارم که گزارش های فصلی خوبی از پیشرفت کار در این تخصص که به شدت مورد نیاز جامعه ایران است و حاکی از پیشرفت باشد در اختیارم بگذارند. از کار .

طنز بیان واقعیت های تلخ جامعه به گونه ای است که مخاطب را مجذوب خود کند: خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است. او می خواهد برای رفع آسیب لازم لبخندی بر لبان مخاطب بنشاند. از طرفی جامعه دچار مشکلات اقتصادی است و همین امر باعث شده که گاهی جامعه نسبت به جامعه بدخلق باشد.

از همکاران رسانه ای خود می خواهم به این موضوع رسیدگی کنند. ما به عنوان معاونت فرهنگی و رسانه ای آماده حمایت همه جانبه از طنزپردازان، خبرنگاران و هنرمندان این حوزه هستیم و منتظر پیشنهادات خوب شما هستیم.

من نه تنها از همکاران خود می خواهم که کار خود را بهبود بخشند، بلکه از شما کارشناسان عزیز در این زمینه برای بهبود وضعیت فعلی کمک می گیرند.

انشاالله خدا خیرتون بده و دعای خیرتون رو از ما دریغ نکن.

هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنزپهلو» با همکاری معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار می شود. دبیری این دوره بر عهده عباس حسین نژاد است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا