اخبار روز

شیوع تب کریمه کنگو در فصل تابستان

سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد: با شروع فصل گرما، تب کریمه کنگو شیوع پیدا کرده و لازم است شهروندان توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا، در این پیام آمده است: بر اساس آمار وزارت بهداشت، چهار نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند که یک نفر فوت کرد، لذا از هموطنان انتظار می رود نکات بهداشتی را رعایت کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: از آنجایی که شرایط برای تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو (شایع در انسان و دام) در کشور فراهم شده است، رعایت اصول بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این بیماری با رعایت اصول بهداشتی فوق شامل حذف کنه ناقل بیماری با سمپاشی و استحمام دام و همچنین سمپاشی و ضدعفونی محل حیوان با نظر دامپزشک و پرهیز از له کردن کنه با دست یا روی بدن حیوان، از تماس مخاط بدن (مانند چشم و دهان) با ترشحات و خون دام های آلوده خودداری شود، از ذبح حیوانات در مکان های غیر مجاز خودداری شود، گوشت مورد نیاز را از مکان های امن و زیر تهیه کنید. نظارت دامپزشکی، حیوان را تازه نگه دارید، گوشت را کاملاً در دمای 2 تا 4 درجه سانتیگراد (درجه حرارت یخچال) به مدت 24 ساعت سرخ کنید، در صورت تماس با ترشحات و خون حیوانات، اقدامات حفاظتی شخصی انجام دهید (دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک استفاده کنید. و لیوان ها)، از غذاهای خام و نیم پز اجتناب کنید. کبد قابل بررسی است.

با توجه به اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور و اطلاع رسانی به موقع، میزان آلودگی در سال جاری نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، این ویروس به گرما حساس است و بنابراین با پختن گوشت از بین می رود.

تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی کار می کنند در صورت ایجاد زخم یا ضایعات پوستی یا مشاهده علائم بیماری در حین کشتار سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) اولین بار در سال 1378 در کشور به طور رسمی تایید و شناسایی شد. راه های انتقال ویروس CCHF شامل نیش انسان توسط کنه های آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوانات آلوده و تماس شخصی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا