فرانس پرس در گزارشی از این منطقه سرسبز صحرای عمان به داستان هایی مانند شتر خوردن کفتارها و تبدیل شدن مردان به الاغ اشاره کرده است.
افراد بسیار خرافاتی از این شهر دوری میکنند که در 200 کیلومتری مسقط، پایتخت عمان، خالی از سکنه است و گفته میشود زیستگاه «جنها» و موجودات ماوراء طبیعی است.
حمد الربانی، راهنمای توریستی قلعه قرون وسطایی باهلا، که یکی از میراث جهانی یونسکو است، میگوید: «در اینجا ما به روحیاتی که در میان مردم زندگی میکنند، اعتقاد راسخ داریم.»
وی سپس به جایگاه موجودات ماوراء الطبیعه در عقاید دینی اشاره می کند که در قرآن، کتاب مسلمانان نیز به آن اشاره شده است و توضیح می دهد: «جن ها جزء مخلوقات خداوند هستند (…) پس (ایمان به آنها) عجیب نیست. “
به گزارش یورونیوز، در این شهر افسانه های رایجی که به نوعی با تاریخ آن مرتبط است به صورت شفاهی گفته می شود و باورهای مردم این شهر را شکل می دهد.
ساختن دیواری به طول 13 کیلومتر در یک شب توسط نیروهای ماوراء طبیعی این شهر را احاطه کرده است.
آقای ربانی، یک راهنمای گردشگری 55 ساله در بهلا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این افسانه درباره دو خواهر است که هر دو جن هستند. یکی او از آنها برای ساختن دیواری برای حفاظت و دیگری برای ایجاد سیستمی برای آبیاری و کشاورزی استفاده می کند.
“ما هرگز نمی بینیم”
حمد الربانی به بحث درباره این موضوع ادامه میدهد که «جنها در فرهنگ عرب بسیار حضور دارند»، اما کمتر شهر وجود دارد که به اندازه باهلا با این موجودات مرتبط باشد یا در آنها حضور داشته باشد.
او سپس به داستان های رایج در این شهر اشاره می کند که «مردان ناگهان تبدیل به الاغ یا حیوانات دیگر می شوند».
راهنما همچنین داستان پیرزنی را روایت میکند که اغلب میشنود کسی در نیمهشب مشغول دوشیدن گاو است.
راهنمای تور سپس میگوید: «ما این (داستانها) را میشنویم، اما هرگز آنها را نمیبینیم، زیرا نمیتوانیم آن را تحمل کنیم.
در بازار قدیمی شهر، جایی که سکوت بعد از نماز ظهر حکمفرماست، برخی از اهالی از گفتوگو درباره این موضوع خودداری میکنند و برخی دیگر مانند محمد الهاشمی حاضرند خاطرات کودکی خود را تعریف کنند.
این شهروند 70 ساله عمانی می گوید که با شنیدن داستان های کفتارهای شترخوار که شعله های آتش از دهانشان بیرون می زد، بزرگ شده است.
او بعداً در یک سوپرمارکت مجهز به تهویه مطبوع به خبرگزاری فرانسه گفت: “به دلیل جادو، به ما گفته شد که بعد از غروب آفتاب بیرون نرویم.”
“داستان ها”
به گفته علی علومی، استاد تاریخ اسلام در دانشگاه لویولا مریمونت در لس آنجلس، “سنت های شفاهی و متون قدیمی گواه گسترش این ایمان در نقاط دورافتاده شبه جزیره عربستان، به ویژه در عمان و یمن همسایه است.”
او یادآور می شود که این دو کشور نه تنها به خاطر «مکان های باستانی و تاریخی مهم» خود شناخته می شوند، بلکه به عنوان «سرزمین جن ها» نیز شناخته می شوند.
این متخصص باطن شناسی و طالع بینی اسلامی می گوید: در بهله داستان هایی از شعله های آتش و روح، طوفان های سهمگین در بیابان و حتی ساختمان هایی که توسط نیروهای ماوراء طبیعی ساخته شده اند، نقل می شود.
اینکه بهلا از دیرباز منطقه ای منزوی بوده و اطراف آن را کویر و کوه های دیدنی هاجر احاطه کرده است، ربطی به این باورها ندارد.
علی علومی میگوید: «این داستان افرادی است که در منطقهای دورافتاده زندگی میکنند، ارتباط کمی با افراد دیگر دارند و حضور طبیعت اطراف خود را به شدت احساس میکنند.
مازن الخطری، معلم ریاضی 24 ساله اهل بهلا، مخالف است. او که در کافه ای در مرکز شهر نشسته است، می گوید: «اینها فقط داستان هایی است که پدربزرگ و مادربزرگ ما گفته اند. ما نمی دانیم که آیا آنها درست هستند یا نه.”
جوانانی که امروز در پایتخت عمان زندگی می کنند فراموش نمی کنند که این شهر به چه چیزی معروف است.
حسن، یک ساکن 30 ساله مسقط که نخواست نام خانوادگی اش فاش شود، گفت: «خانواده من هرگز اجازه نمی دهند به آنجا بروم. معمولاً می گویند اینجا شهر جن ها است و آزادانه در آنجا زندگی می کنند.