اخبار روز

سیاست بایدن در قبال ایران چه شد؟ / واشنگتن باید با تهران مانند یک قدرت هسته ای رفتار کند

دانیله پلتکا، محقق موسسه امریکن انترپرایز، در یادداشتی در مجله فارین پالیسی نوشت: جو بایدن تنها چند ماه قبل از آغاز دوره ریاست جمهوری خود در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: خوشحالم که ایران همچنان موافقت خود را با مشارکت دارد. در مذاکرات و گفتگوهای مستقیم با ما و شرکایمان در مورد راه پیش رو و شرایط بازگشت (به برجام) راضی هستم.» این صریح ترین اظهارات وی به عنوان رئیس جمهور درباره سیاست خارجی دولت فعلی آمریکا در قبال ایران بود.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مقاله آمده است: اما پس از گذشت تقریباً سه سال از آن سخنان، مدت هاست که آن صحبت ها به هم خورده و چیزی جای آن را نگرفته است. بر اساس نظرسنجی از اعضای دموکرات و جمهوری خواه کنگره، مقامات دولت، دیپلمات های خارجی و کارشناسان مسائل ایران، دولت بایدن در حال حاضر سیاست روشنی در قبال ایران و برنامه هسته ای آن ندارد.

بایدن در سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا در کنگره تنها به طور گذرا از ایران نام برد. فقدان سیاست روشن در بدترین زمان ممکن رخ می دهد.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل به طور مرتب ارزیابی‌هایی از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران منتشر می‌کند. بر اساس ارزیابی این موسسه، زمان فرار هسته ای ایران (زمان لازم برای ساخت سلاح هسته ای) به صفر رسیده است. این در واقع به این معنی است که ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده با تسلیحات برای ساخت بمب در چند روز دارد و می تواند شش بمب هسته ای را ظرف 30 روز جمع آوری و تولید کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست 4 مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون تایید ارقام ادعایی از سوی این موسسه اعلام کرد که این سازمان بین‌المللی از آنچه در ایران می‌گذرد اطلاع چندانی ندارد. علم و امنیت بین المللی

در آخرین نشست شورای حکام در نوامبر 2023، نگرانی‌هایی در مورد مسائل حل‌نشده برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد، از جمله عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات هسته‌ای این کشور بر اساس قوانین بین‌المللی درباره وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های مختلف. از جمله ورامین و تورقوزآباد. . تهران همچنین شبهات مربوط به سوالات قبلی آژانس را برطرف نکرد. در عوض، در سپتامبر 2023، دولت ایران تصمیم گرفت تعدادی از بازرسان آژانس را به تلافی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا اخراج کند.

اما علیرغم پیشرفت در برنامه هسته ای ایران و تصمیم این کشور برای غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد، دولت بایدن هیچ بیانیه رسمی مبنی بر اینکه سیاست قبلی خود در قبال ایران را کنار گذاشته است، ارائه نکرده است.

کالین کال، یکی از مقامات سابق پنتاگون، در فوریه 2023 به کنگره گفت: «هنوز این دیدگاه وجود دارد که بتوانیم مشکل را از طریق دیپلماتیک حل کنیم و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را بازگردانیم، بهتر از گزینه‌های دیگر است.» اما «برجام در حال حاضر در حال اجراست». نگه دارید.» بایدن در نوامبر 2022 در گردهمایی حامیانش یکی یکی از شرکت کنندگان گفت توافق هسته ای “مرده” است.

زمانی که رابرت مالی، فرستاده ویژه در امور ایران، به دلیل نقض امنیتی از سمت خود برکنار شد، به نظر می رسید همه امیدها برای احیای توافق هسته ای از بین رفته باشد.

بسیاری انتظار داشتند که دولت بایدن تحریم های رژیم علیه ایران را که قبل از روی کار آمدن او اعمال شده بود، با هدف دستیابی به توافقی جدید و بهتر از سر بگیرد. با این حال، این اتفاق نیفتاد. در عوض، بیشتر اقداماتی که بایدن با ورود به کاخ سفید در سال 2021 انجام داد، مانند حذف نام گروه حوثی یمن از فهرست گروه‌های تروریستی و کاهش الزامات نقض تحریم نفتی ایران، همچنان پابرجاست.

در اوایل سال جاری، گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای با انتقاد از عدم اجرای دقیق تحریم‌های نفتی مدعی شدند که ایران در حال حاضر بیش از 1.4 میلیون بشکه نفت در روز، یعنی دو سوم آن را به چین می‌فروشد.

علاوه بر این، درآمدهای نفتی ایران در فاصله فوریه 2021 تا اکتبر 2023 به گفته سازمان دهندگان این نامه حداقل 88 میلیارد دلار بوده است و ذخایر ارزی کشور بین سال های 2021 تا 2023 رشد 45 درصدی را به ثبت رسانده است.

اگرچه وزارت خزانه داری دولت بایدن به اعمال تحریم ها علیه ایران در زمینه هایی مانند نقض حقوق بشر، موشک و اشاعه ادامه می دهد، اما اکثر تحریم های نفت و LNG، به ویژه علیه چین و خریداران مرتبط با چین، جزئی و بی اثر بوده اند. هیچ دلیل روشنی نمی توان یافت که چرا دولت بایدن مبالغ قابل توجهی از پول به دست آمده را به تهران ارائه می کند.

با این حال، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به وال استریت ژورنال گفت: ایالات متحده به اجرای دقیق تمام تحریم های مربوط به ایران ادامه می دهد و هیچ تحریمی را لغو نکرده است.

دولت بایدن احتمالا هنوز به توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران امیدوار است. همچنین ممکن است دولت بایدن نگران افزایش قیمت نفت در سال قبل از انتخابات باشد. احتمال دیگر این است که دولت بایدن نگران است که بی توجهی به این مشکل توانایی ایران را برای افزایش تنش ها افزایش داده است و این بدان معناست که واشنگتن اکنون باید به طور موثر با ایران به عنوان یک قدرت هسته ای رفتار کند.

قدرت های اروپایی که در توافق 2015 در کنار ایالات متحده قرار گرفتند و خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای ایران در سال 2018 را محکوم کردند، به طور ناگهانی حساسیت خود را نسبت به پیشرفت برنامه هسته ای ایران از دست دادند. در نشست شورای حکام در نوامبر، کشورهای اروپایی و ایالات متحده تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به 60 درصد را محکوم کردند، اما به پیامدهایی که ایران در نتیجه این تصمیم ممکن است با آن مواجه شود، اشاره نکردند.

اما عجیب‌ترین چیز همچنان بی‌میلی دولت بایدن برای همکاری با متحدانش برای فعال کردن به اصطلاح مکانیسم ماشه است. چنین تصمیمی می تواند در چندین زمان کلیدی گرفته شود. در اکتبر 2023، بر اساس برجام، تاریخ قطعنامه سازمان ملل که انتقال پهپاد و موشک به ایران و از ایران را ممنوع می کرد، به پایان رسید.

اگرچه ایران و آمریکا پیوستن به برجام را متوقف کرده‌اند، قطعنامه شورای امنیت حاوی تعهدات طرف‌ها در برجام همچنان پابرجاست. به گفته دولت بایدن، ایران مدت‌هاست که محدودیت‌های برنامه موشکی و پهپادی خود را نقض کرده است. مکانیسم بازگشت فوری به هر طرف توافق برجام اجازه می دهد تا فرآیندی را در شورای امنیت سازمان ملل آغاز کند و تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم ها و تحریم های موشکی علیه ایران را دوباره فعال کند. فعال کردن مکانیسم ماشه یا snapback نیز می‌تواند محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را بازگرداند.

نشانه های فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه اقدامات تهاجمی و رادیکال ایران تهدیدی برای ایالات متحده است. فروپاشی مذاکرات با ایران در سال 2022 در خلاء اتفاق نیفتاد. حتی قبل از حمله 7 اکتبر حماس، سایه سنگینی بر نقش مخرب ایران در خاورمیانه افکنده بود، مجموعه ای از رویدادهای منطقه ای به وضوح نشان داده بود که تمایل تهران برای تعامل با غرب در حال کاهش است.

اولین حادثه رسیدگی به اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در سپتامبر 2022 بود که انتقاد شدید دولت بایدن را برانگیخت. پس از این اتفاقات، گفتگوهای ایران و آمریکا به تلاش برای آزادی پنج زندانی آمریکایی محبوس در زندان های ایران محدود شد.

همزمان با رادیکالیزه شدن سیاست داخلی، سیاست خارجی ایران در قبال روسیه و چین نیز بیش از پیش مشخص شد. طی دو سال گذشته، ایران حمایت خود از روسیه در جنگ اوکراین را افزایش داده و بیش از 2000 پهپاد به این کشور تحویل داده است. علاوه بر این، باید به نقش ایران در حمله حماس در 7 اکتبر از طریق تأمین مالی، تسلیحاتی و آموزش گروه حماس نیز اشاره کرد. علاوه بر این، حوثی‌های مورد حمایت ایران، حمل‌ونقل بین‌المللی در دریای سرخ را مختل کرده‌اند.

فعالیت های گروه حزب الله لبنان و سایر گروه های شبه نظامی در عراق و سوریه که همگی از سوی ایران حمایت می شوند را باید به این لیست اضافه کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا