اخبار روز

سود مشارکت چه پیش فروش خودرو است؟


به گزارش مانی بان، شورای رقابت در نامه ای به تاریخ 9 فروردین 1402 به دو خودروساز بزرگ کشور اعلام کرد که مصوبه 473 شورای رقابت باید اجرایی شود. در مصوبه مذکور آمده است: به منظور شفاف سازی مصوبات خودرویی شورای رقابت، طی نامه ای خطاب به دو شرکت اصلی خودروسازی کشور، اجرای مصوبه 473 مورد تاکید قرار گرفت.

محمود دودانگه، نایب رئیس شورا طی نامه‌ای به شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، ذیل نامه شماره 85257 مورخ 26/1/1402 سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، مصوبه چهارصد و هفتاد و سومین جلسه مسابقه را اعلام کرد. شورای 20 مرداد 1400 به قوت خود باقی است و برای شرکت های خودروسازی همچنان به قوت خود باقی است. لذا شرکت های مذکور موظف به رعایت مفاد این مصوبه می باشند.

در مرداد 1400 شورای رقابت طی مصوبه 473 مقرر کرد: در صورت موافقت مراجع ذی صلاح با پیش فروش خودرو در رابطه با خودروهای انحصاری مندرج در دستورالعمل قیمت شورا، به هر مشتری درصدی از افسر قیمت خودرو تعلق می گیرد. خودرو در زمان ثبت نام به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش پرداخت (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت شده است، در این صورت قسمتی از خودرو که قبلاً پیش پرداخت شده است مشمول هیچ تورم احتمالی قیمت ها و تنها قسمت باقیمانده مشمول تورم جزئی احتمالی خواهد بود.

* قراردادهای خودرو با سود مشارکت نیز مشمول مصوبه 473 شورا است

همچنین شورای رقابت یک تبصره اصلاحی به مصوبه مذکور پیوست.

در تبصره اصلاحی شورای رقابت که در تاریخ 20 اردیبهشت ماه 1402 منتشر شده، آمده است: با توجه به روشن شدن ابهامات در اجرای مصوبه 473، شورای رقابت; قراردادهای خودرو با مشارکت در قطعنامه 473 گنجانده شده است و بنابراین مشارکت مشمول این موارد نخواهد بود.

مرکز ملی رقابت در پاسخ به شکایات مردمی و رفع شبهات مطرح شده در خصوص اجرای مصوبه 473، اظهار داشت: شورای رقابت در جلسه 563 خود با توجه به اینکه در برخی از قراردادهای منعقد شده، مصوبه را تذکر اصلاحی داد. بین خریداران و تولیدکنندگان خودرو، تقسیم سود پیش بینی می شود.

متن تبصره قطعنامه 473 به این شرح است: در مواردی که قراردادهای منعقد شده شامل منافع اجتماعی باشد، قراردادهای مذکور نیز مشمول مقررات مصوبه 473 بوده و منفعت اجتماعی شامل نخواهد شد.

بنابراین اجرای مصوبه 473 شورای رقابت برای خودروسازان الزامی است و بر اساس اصلاحیه این مصوبه، قراردادهای خودرویی مشمول سود نیز مشمول این مصوبه است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا