اخبار روز

آیا برنج های رسوبی قیمت برنج را پایین می آورد؟ /دولت در این باره باید چه تصمیمی بگیرد؟

به گزارش پی ام آپ، نماینده مردم آمل در مجلس ضمن اعلام این خبر، همچنین خاطرنشان کرد: این انتظار وجود دارد که پس از این دستور، وزارتخانه های مذکور و سایر وزارتخانه ها نیز اقدام به خرید برنج کنند چرا که با فرا رسیدن فصل گرما مقداری از محصولات باقی مانده باقی خواهد ماند. بقایای کشاورزان شمال تحت تأثیر آفات قرار می گیرد و از بین می رود. برنج با توجه به کیفیت و هزینه تولید باید با قیمت مناسب خریداری شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

رضا حاجی پور روز گذشته اعلام کرد که دغدغه مردم مازندران برنج آسیاب شده در دست شالیکاران است. وی دخالت رئیس جمهور در موضوع را تنها راه حل این مشکل دانست. اما چرا در سال زراعی گذشته که شاهد رشد عجیب قیمت برنج ایرانی در بازار بودیم،خرید برنج از شالیکاران با مشکل مواجه شد و با این شرایط مشکلی که می‌شد با دست باز کرد با دندان هم باز نشد و مسوولین به واردات برنج خارجی روی آوردند.

در همین راستا این نماینده مجلس با گلایه از رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگرچه برنج یک محصول ملی است و باید از آن حمایت کرد، اما مسئولان به جای خرید برنج از شالیکاران اقدام به واردات برنج کردند، بنابراین شواهد حاکی از واردات 500 هزار تنی برنج به کشور است.این در حالی که حجم برنج وارداتی اعلامی از سوی متولیان این بخش 350 هزار تن و کمتر از میزان واقعی است. به گفته حاجی‌پور، در تمام دنیا دولت‌ها برنج تولید داخل را از کشاورزان می‌خرند و بر اساس سطح درآمد مردم توزیع می‌کند. روشی که می شود در ایران هم اجرایی کرد چرا که در حال حاضر تمام کارخانه‌های ما پر از برنج ایرانی است.

رسوب 40 درصدی برنج در شالیکارها

انجمن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برنج ایران در پایان اردیبهشت ماه‌ در اطلاعیه‌ای از میزان بارندگی برنج در استان مازندران خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق سنت، فصل تابستان زمان برداشت برنج است،اما با توجه به رسوب حدود 40 درصدی محصول سال گذشته این بیم وجود دارد که با برداشت برنج جدید شاهد افت شدید قیمت و زیان انبوه کشاورزان باشیم.

اگرچه در درخواست فوری مخبر خبری از قیمت برنج نیست، اما به گفته نماینده آمل، تولید هر کیلوگرم برنج به روش سنتی حدود 70 هزار تومان و با روش مکانیزه حدود 60 هزار تومان برای کشاورزان هزینه دارد. با احتساب سایر هزینه ها، دولت باید تصمیم بگیرد که برنج رسوبی را در انبار برنج کاران به چه قیمتی خریداری کند؟


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا