اخبار روز سینما جهان

سریال «آخرین شاه»؛ پهلوی به روایت دیگری

این سریال که توسط رسانه دسترسی تصادفی، موری روزمارین ساخته می شود، داستان زندگی پهلوی و همسر سومش ملکه فرح پهلوی را دنبال می کند که با جکی کندی (همسر جان اف کندی) مقایسه شده است. تا دوران پرتلاطم آخرین سلطنت باشد تا ایران را به نمایش بگذارد.

از رمز و راز شاه تا آخرین شاه

به گزارش هممهن به نقل از ورایتی، «آخرین شاه» که در پس زمینه تحولات مذهبی و دسیسه های اعضای دربار می گذرد، قصد دارد داستانی پیچیده ببافد که بازتاب دهنده رویدادهای مهم تاریخی است که ایران و روابط آن با جهان را شکل داده است. .

در داستان یک خطی این سریال آمده است: «داستانی قهرمانانه و در نهایت تراژیک از زنی، مادر و ملکه ای که تلاش می کند شوهر، شاه ایران، خانواده، خانواده و وطنش را نجات دهد». «آخرین شاه» قرار است نگاهی اجمالی به دوران حساس تاریخ ایران از نگاه آخرین شاه و همسر سومش محمدرضا پهلوی و فرح دیبا به بیننده بدهد.

شاید این اولین بار است که سریالی تخیلی و خارجی در رابطه با دوران حکومت پهلوی ساخته می شود، اما پیش از این در ایران سریالی به نام «معامایی شاه» ساخته شد که دوران سلطنت پهلوی اول و دوم را به تصویر می کشید.

سریال معمای شاه یک مجموعه تلویزیونی ساخت ایران در ژانر تاریخی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی علی لدنی است که در سال 1394 از شبکه یک سیما پخش شد.این سریال وقایع تاریخی و مهم اجتماعی، فرهنگی را به تصویر می کشد. و رویدادهای سیاسی جامعه ایران در بازه زمانی 40 ساله از 1317 تا 1357.

این سریال با ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه آغاز می شود و با مرگ محمدرضا در قاهره به پایان می رسد. اما سریال معمایی شاه به دلیل ضعف فنی و برخی ناهماهنگی ها با حوادث واقعی تاریخی با بحران عدم جذب مخاطب مواجه شد و شکست خورد. همانطور که گفته شد سریال «آخرین پادشاه» با الهام از یک سریال انگلیسی به نام «تاج» ساخته می شود که داستان زندگی ملکه الیزابت دوم را روایت می کند.

سلب مسئولیت سریال تاج و نتفلیکس

مجموعه تلویزیونی «تاج» به نویسندگی و کارگردانی پیتر مورگان سریالی در ژانرهای درام، بیوگرافی و تاریخی محصول کشور انگلستان است که از سال 2016 تا 2023 از شبکه نتفلیکس پخش شد و توانست جوایز متعددی از جمله امی و امی را از آن خود کند. گلدن گلوب.

این سریال داستان زندگی و سلطنت ملکه الیزابت دوم را به عنوان یک عروس جوان که رهبری مشهورترین سلطنت جهان را بر عهده می گیرد را روایت می کند. زمانی که امپراتوری بریتانیا رو به افول است، دنیای سیاسی در آشفتگی است، اما عصر جدیدی در حال طلوع است.

این سریال تقریباً شش دهه در شش فصل را در بر می گیرد، کمی قبل از ازدواج پرنسس الیزابت و فیلیپ مونتباتن در سال 1947 شروع شد و با ازدواج شاهزاده چارلز و کاملیا پارکر در سال 2005 به پایان رسید.

این در حالی است که سریال «تاج» به دلیل ارائه غیرواقعی برخی از وقایع تاریخی مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. به همین دلیل، در سال 2022، نتفلیکس یک سلب مسئولیت را به صفحه خلاصه سریال در وب‌سایت خود اضافه کرد، و همچنین توضیحات یوتیوب از تریلر فصل پنجم را اضافه کرد و سریال را به عنوان یک درام تخیلی با الهام از رویدادهای واقعی توصیف کرد. .

بیوگرافی سازنده آخرین سریال شاه

در بخشی از مینی بیوگرافی وی در آی ام دی فاش شده است: موری روزمارین تهیه کننده، کارگردان، نویسنده و روزنامه نگار سابق تحقیقی است. او جوایز متعددی را به عنوان تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده مجلات مستند و خبری برای بسیاری از معتبرترین برنامه‌های پخش آمریکا دریافت کرده است و با بسیاری از روزنامه‌نگاران مشهور تلویزیون از جمله مایک والاس، استیو کرافت، باربارا والترز و استون فیلیپس از نزدیک همکاری داشته است.

آثار او در نشریات معتبری مانند نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز و سایر رسانه های چاپی و الکترونیکی در ایالات متحده، کانادا و سراسر جهان منتشر شده است.

اولین مستند بلند روزمارین با نام «خون و اشک» که تهیه کنندگی، کارگردانی و یکی این فیلم با همکاری بوده، درگیری اعراب و اسرائیل را به تصویر می‌کشد و از فیلم‌های دراماتیک، مصاحبه‌های اصلی، گرافیک و مطالب آرشیوی برای افشای تاریخ واقعی درگیری اعراب و اسرائیل استفاده می‌کند.

«خون و اشک» تحسین منتقدان را از هر طرف به دست آورده است. تا جایی که این اثر، فیلم قطعی درگیری اعراب و اسرائیل نام گرفت و توسط شرکت پخش برنده جایزه اسکار توزیع شد.

روزمارین دو فیلمنامه بلند سینمایی «اشباح برلین» و «پرونده دیامونتا» را نیز نوشته است که هر دو فیلم‌های هیجانی سیاسی هستند.

او اکنون تهیه کننده سریال «آخرین شاه»: ظهور و سقوط شاه ایران است. او علاوه بر تهیه‌کنندگی این سریال، نویسنده اصلی آن بود که قسمت آزمایشی آن را نیز نوشت. هدف از کار او روایت دورانی است که ایران متحد اصلی آمریکا و اسرائیل بود.

پیش بینی حاشیه

آنچه تا اینجا قابل درک است این است که «آخرین پادشاه» برخلاف نامش قرار است به آخرین ملکه ایران بپردازد و اتفاقات را از دید او برای مخاطب به تصویر بکشد.

با توجه به خلاصه داستان و همچنین گزارش تنوع این سریال که به جای توضیح درباره موضوع و داستان و دیگر ملزومات اثر، به تمجید از این دوره تاریخی در ایران می پردازد، انتظار می رود با سریال هایی با محوریت سلطنت که باعث جنجال و حواشی زیادی می شود.

بحث و جدل در رابطه با سریالی با ابعاد سیاسی موضوع عجیبی نیست. به خصوص اگر بی طرفانه ساخته نشده باشد. با این حال قطعا باید منتظر ماند تا قسمت اول این اثر پخش شود و ببینیم آیا سریال «آخرین شاه» مانند سریال «تاج» که الهام گرفته از آن است، اشاره های نادرستی به وقایع تاریخی دارد و در نهایت مجبور به سلب مسئولیت به دلیل حاشیه ها و اثر را یک «درام تخیلی الهام گرفته از وقایع واقعی» معرفی کند، یا به دلیل ضعف فنی و روایات تاریخی غیرقابل اعتماد مانند سریال «معمای شاه» از نظر تجاری شکست بخورد یا به اثری قابل توجه تبدیل شود که در علاوه بر داشتن جلوه های بصری جذاب، صحت وقایع تاریخی را تایید می کند. ایران وفادار می شود و تبدیل به یک سریال قابل اعتماد می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا