اخبار روز

ساختار مغز زنان در طول قاعدگی به طور قابل توجهی تغییر می کند

تیمی از محققان به سرپرستی الیزابت ریزور و ویکتوریا بابنکو، دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، 30 زن را در طول چرخه قاعدگی ردیابی کردند و تغییرات ساختاری را که در مغز با نوسانات پروفایل‌های هورمونی اتفاق می‌افتد، با جزئیات ثبت کردند.

به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج این تحقیق که بر روی سرور preprint bioRxiv منتشر شده و هنوز مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است؛ تغییرات ساختاری در مغز در طول قاعدگی ممکن است محدود به مناطق مرتبط با چرخه قاعدگی نباشد.

به گفته محققان، این اولین نتایجی است که تغییرات همزمان در ریزساختار ماده سفید و ضخامت قشر مغز را گزارش می‌کند که همزمان با ریتم‌های هورمونی بر اساس چرخه قاعدگی است. فعل و انفعالات قوی مغز-هورمون ممکن است محدود به نواحی متراکم گیرنده محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد (HPG) نباشد.

زنان در مجموع حدود 450 دوره در طول زندگی خود را تجربه می کنند و اگرچه نیمی از جمعیت جهان نیمی از عمر خود را با این شرایط زندگی می کنند، تحقیقات کمی در مورد آن وجود دارد و هیچ کس دلیل آن را نمی داند.

بیشتر تحقیقات در مورد اثرات هورمونی بر روی مغز به جای خود ساختارهای واقعی، بر روی اتصالات مغزی در طول وظایف شناختی متمرکز شده است.

با این حال، اطلاعات کمی در مورد این که چگونه این نوسانات گره های ساختاری و بزرگراه های اطلاعاتی مغز انسان را تغییر می دهند، شناخته شده است.

ریزساختار ماده سفید (شبکه چربی از رشته های عصبی که اطلاعات را بین مناطق ماده خاکستری منتقل می کند) با تغییرات هورمونی از جمله بلوغ، استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی، هورمون درمانی تأیید کننده جنسیت و استروژن درمانی پس از یائسگی تغییر می کند.

برای پر کردن شکاف در درک ما از قاعدگی، محققان اسکن MRI از افراد شرکت کننده در این مطالعه را در طول سه مرحله قاعدگی، از جمله قاعدگی، تخمک گذاری، و فاز لوتئال میانی (مرحله سوم و نهایی چرخه تخمدان) انجام دادند. در طول هر یک از این اسکن ها، آنها همچنین سطح هورمون شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند.

نتایج نشان داد که با نوسانات هورمونی، حجم ماده خاکستری و سفید و حجم مایع مغزی نخاعی نیز تغییر می کند. به طور خاص، درست قبل از تخمک گذاری، زمانی که هورمون های 17β-استرادیول و هورمون لوتئینیزه کننده افزایش می یابد، مغز شرکت کنندگان تغییراتی در ماده سفید نشان می دهد که نشان دهنده انتقال سریعتر اطلاعات است.

هورمون محرک فولیکول تخمدان، که قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد و به تحریک فولیکول ها کمک می کند، با ماده خاکستری ضخیم تر مرتبط است. پروژسترون که پس از تخمک گذاری افزایش می یابد، با بزرگ شدن بافت و کاهش حجم CSF همراه بود.

اهمیت و تأثیر این مشکل بر روی مغز افراد برای محققان ناشناخته است، اما این تحقیق مبنایی را برای مطالعات آینده و احتمالاً درک علل مشکلات روانی غیرمعمول اما جدی مرتبط با قاعدگی فراهم می کند.

به گفته محققان، اگرچه ما در حال حاضر نتایج عملکردی یا تغییرات ساختاری در مغز را گزارش نمی کنیم، یافته های ما ممکن است پیامدهایی برای تغییرات هورمونی در رفتار و شناخت داشته باشد. مطالعه روابط مغز و هورمون در سراسر شبکه ها برای درک عملکرد سیستم عصبی انسان در زندگی روزمره، در دوره های تغییرات هورمونی و به طور کلی در طول عمر انسان ضروری است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا