اخبار روز سینما

تجربیات و توصیه‌های کامران نجف زاده، خبرنگار و مدرس خبرنگاری در برنامه عصر رسانه / راز موفقیت خبرنگار معروف بالاخره لو رفت!

کامران نجف زاده خبرنگار، روزنامه نگار، نویسنده و مدرس خبرنگاری متولد سال 1358 است و دارای یک فرزند می باشد. او سابقه خبرنگاری صدا و سیما در نیویورک را دارد.

در دومین برنامه از فصل دوم سری برنامه‌های عصر رسانه، که در بعدازظهر پنجشنبه بیست‌ و پنجم خردادماه توسط فرهنگسرای رسانه اصفهان برگزار شد، جمعی از اعضای رسانه اصفهان حضور یافتند. آن‌ها دور یک میز جمع شدند و تجربیات کامران نجف‌زاده، خبرنگار سابق صدا و سیما را شنیدند. آقای نجف‌زاده پیش از این اعلام کرده بود که دوره خبرنگاری‌اش به پایان رسیده است. گزارش این برنامه توسط خبرنگار  پی ام آپ منتشر شده است.

در ابتدای این نشست نجف‌زاده از اهمیت سناریونویسی در تهیه گزارش یا مستند سخن گفت. وی تاکید کرد: مهم‌ترین فاکتور در تهیه یک گزارش یا مستند؛ داشتن یک طرح و سناریو است. شما باید بتوانید پازل‌های گزارش را در ذهن خود بچینید. بدانید گزارش شما از چه نقطه‌ای آغاز شده است و کجا به پایان می‌رسد. بهتر است سناریو خود را مکتوب کنید.

نجف‌زاده با اشاره به اهمیت گزارش‌های تحقیقی، خاطرنشان کرد: خبرنگاری در دنیای امروز مرده، اما گزارش‌نویسی تحقیقی همچنان زنده است که برای این کار نیازمند تحقیق و جمع‌آوری داده‌های مستند هستیم.

وی ادامه داد: اهمیت گزارش‌های متکی به سناریو در حدی است که در بعضی از شبکه‌های تلویزیونی نویسندگان بزرگ به کمک گزارش نویسان می‌آیند.

در ادامه نجف‌زاده با اشاره به یکی از تجربیات خود بر لزوم نگاه کردن به مسائل از زاویه‌ای تاکید کرد. او از مصاحبه با نفر آخر کنکور گفت، فردی که پس از آن به یک انسان موفق تبدیل شد.

آقای نجف‌زاده با اشاره به اینکه تحقیقات قوی، محققین را قوی می‌سازد، بیان کرد: داشتن منابع آگاهی در جلب توجه مخاطبان بسیار مهم است. در ارائه اطلاعات حقیقی به مخاطب امروزی، نیازمند گمانه شکنی، ایجاد تعلیق و گره هستیم. باید مخاطب را غافلگیر کنید و نتواند به راحتی پیام شما را درک کند.

وی در ادامه به اهمیت و تکنیک‌های سوژه‌یابی اشاره کرد و توصیه کرد: خبرنگاران باید با روند تحولات حوزه خود آشنا باشند تا بتوانند به راحتی سوژه‌های جذابی را پیدا کنند. مصاحبه با فرد مورد نظر، بهترین راه برای یافتن سوژه است. فرد مورد مصاحبه بیش از هر چیز دیگری می‌تواند به شما سوژه مناسب را ارائه دهد.

آقای نجف‌زاده تأکید کرد: قبل از هر چیز باید فرد مورد مصاحبه را به خوبی شناسایی کرد و از پرسش‌های معمولی و کلیشه‌ای استفاده نکرد. باید مراقب لحن و شیوه پرسش‌های خود باشیم و از صحبت‌های مصاحبه شونده استفاده کنیم تا به سوالات بعدی برسیم. به عنوان یک خبرنگار باید ادب و احترام را در مصاحبه رعایت کنیم و سوالات خود را مختصر و مفید قرار دهیم.

با تأکید بر اینکه نیازمند مدل جدیدی از خبرنگاری و گزارشگری هستیم، نجف‌زاده یادآوری کرد که در روزی که به دنبال پتروس فداکار رفت، متوجه شد که این شخصیت در حقیقت با نام دیگری از نوشته‌های یک نویسنده فرانسوی مشهور است و وجودی خارجی ندارد. گاهی خبرنگاران ترجیح می‌دهند برخی تابوها را نشکنند.

وی تأکید کرد که امروزه در عصر جدیدی از ارتباطات و اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌ایم که مردم به غذایی برای روح خود نیاز دارند، ولی در تولید محتوا و جذب مخاطبان جوان به خوبی عمل نکرده‌ایم و این حوزه با خلأ مواجه است.

نجف‌زاده با بیان اینکه شناخت مخاطب اهمیت زیادی دارد و عامل مهم جذب مخاطب است، گفت: “امید برای جامعه همچون اکسیژن برای زنده ماندن انسان است. امروز، من می‌گویم و تو باور کن گذشته است. باید صداهای مختلف را بشنویم و امید واقعی را به جامعه تزریق کنیم.”

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا