اخبار روز

روز واریز یارانه نقدی بهمن 1402 شناسایی شد


به گزارش مانیبان به نقل از مهر، یکی یکی از سوالات ماه های آخر هر سال این است که زمان مرخصی کارمند چقدر است؟ نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره عیدی امسال کارگران گفت: حداقل عیدی معادل 2 ماه حقوق شورای عالی کار و حداکثر 3 حقوق است. بنابراین حداقل عیدی 10 میلیون و 165 هزار و 680 تومان و حداکثر آن 15 میلیون و 924 هزار و 852 تومان است. البته اگر کارفرمایی به کارگران خود عیدی را بر اساس دوبرابر حقوق آنها و بالاتر از حد مقرر پرداخت کند، کار غیرقانونی انجام نداده است.

عملکرد دولتمردان یک بام و دو هوا است

در حالی که معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان یارانه تشویقی در طرح کاتالوگ الکترونیک را 220 هزار تومان اعلام کرد. بهمن به حساب مردم واریز می شود. در همین روز سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه ای اعلام کرد که از این پس یارانه نقدی و معیشتی از بیستم به پایان ماه موکول می شود. به این ترتیب یارانه دهک اول تا سوم هر ماه 25 و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول 30 واریز می شود.

من باید بگویم؛ طرح «فجرانه» با یارانه مضاعف 220 هزار تومانی 20 بهمن 1402 (25 و 30 بهمن) تا 20 اردیبهشت ماه 1403 (25 و 30 اردیبهشت ماه) مشاغل.

دولت و مطالبات جامعه کارگری

رئیس کانون عالی تشکل های کارگری ایران گفت: در خصوص مطالبات جامعه کارگری طی مکاتبه ای با سخنگوی شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق، کانون تلاش کرد تا با مسئولان ارتباط برقرار کند. مثلا بحث استاد شاگردی با وجود اینکه نمایندگان معتقد بودند رای نمی آورد در حال تصویب بود اما با نظارت جامعه کارگری در آخرین لحظه رد و از دستور کار خارج شد. البته در مواردی مانند افزایش سن و سابقه بازنشستگی پیگیری ها نتیجه ای نداشت.

وی با بیان اینکه اگر افزایش سن و سابقه بازنشستگی مشابه افزایش امید به زندگی در کشورهای اروپایی باشد، عوامل و شاخص های دیگری مانند بیمه، تحصیلات، بهداشت و… همچنین باید بر اساس استانداردهای این کشورها باشد. آیا روابط کاری ما مانند کشورهای اروپایی است؟ آیا مبلغی که به بازنشستگان پرداخت می شود مانند آنهاست؟ متاسفیم که تشکل های کارگری در خصوص افزایش سن بازنشستگی بررسی نشده اند. دولت می خواهد با افزایش سن و سابقه کارگران، عدم تعادل اقتصادی را متعادل کند، در حالی که برای برون رفت از وضعیت فعلی صندوق تامین اجتماعی، دولت باید بدهی خود را به این صندوق بپردازد.

وی با اشاره به بدهی 700 میلیاردی دولت به تامین اجتماعی، اظهار داشت: امسال 70 حمت از این بدهی باید پرداخت می شد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. فراموش نکنیم که بدهی 700 ساله مربوط به دهه 50 باید با توجه به نرخ تورم به روز شود.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران همچنین حق رای در شورای عالی کار را برجسته کرد و یادآور شد: بر اساس اساسنامه شورای عالی کار، حضور همه تشکل ها باید به صورت یک شورا باشد. گروه کاری. گروهی که متاسفانه اینطور نیست. حق رای 3 نماینده یک تشکل در این شورا به معنای عدم عدالت است.

امنیت شغلی و 3 دهه نظارت

عضو هیأت مدیره کانون عالی اصناف کل کشور همچنین از ارسال لایحه تأمین نیروی کار به هیأت دولت خبر داد و گفت: پس از تصویب نهایی در این هیأت به مجلس می رود. این تغییرات پاسخگوی خواسته های جامعه کارگری طی سه دهه گذشته در زمینه تامین امنیت شغلی است.

وی افزود: با برگزاری ده ها جلسه کارشناسی در وزارت کار، پیش نویس نهایی این لایحه تهیه و تدوین شد و برای ارتقای مقوله امنیت شغلی تلاش شد. با توجه به تغییرات، در صورت تمدید هر قرارداد تا 5 سال، این قرارداد کاری نامحدود می شود.

آسیب های کار و نیاز به آموزش.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ترویج فرهنگ ایمنی در کار گفت: ایران در دو سال اخیر به کنوانسیون 155 ایمنی و بهداشت حرفه ای ملحق شده است. بر اساس آمارهای جهانی، 4 درصد از تولید ناخالص کشورها صرف حوادث و بیماری های شغلی می شود. این رقم در ایران نیز قابل توجه است.

سال گذشته حوادث ناشی از کار نسبت به نرخ 14 درصد کاهش داشته است. به همین ترتیب، حوادث ناشی از کار نیز 11 درصد کاهش یافته است.

آموزش کارگاه داران زیر 10 کارگر از جمله اقداماتی است که در دستور کار معاونت روابط کار وزارت تعاون قرار گرفته است. در حال حاضر در کشور یک میلیون کارگاه با کمتر از 10 کارگر فعال وجود دارد که نشان دهنده اهمیت آموزش در این بخش است.

آموزش زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه هاست و از این نظر 10000 کارگر خانگی آموزش دیده اند. در حالی که قبلا این آموزش فقط برای واحدهای تولیدی بزرگ مورد نیاز بود. او


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا