دانستنی ها

روزی چند قدم برای حفظ سلامت قلب باید برداریم؟

کارشناسان با بررسی سابقه خانوادگی، ژنتیک و عوامل خطر شناخته شده بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سابقه سیگار کشیدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در شرکت کنندگان را تخمین زدند. همچنین از آنها خواسته شد تا عادات سبک زندگی خود را شرح دهند، مانند اینکه چند بار از پله ها بالا رفته اند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که بالا رفتن بیش از 50 پله در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و لخته شدن خون را کاهش می دهد.

بالا رفتن از پله ضربان قلب را افزایش می دهد. اتفاقی که منجر به تقویت عضله قلب، کاهش فشار خون و کاهش کلسترول می شود.

کارشناسان آمریکایی می گویند: حدود 48 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به بیماری قلبی مبتلا هستند و این بیماری عامل اصلی مرگ و میر بیشتر آمریکایی ها است. اما اقداماتی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی انجام دهند.

کارشناسان دریافته اند که بالا رفتن منظم از پله ها به طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی، به ویژه بیماری آترواسکلروتیک قلب، بیماری عروق کرونر و سکته را کاهش می دهد.

لو چی، نویسنده این مطالعه و استاد دانشگاه در این زمینه، گفت: «این مطالعه شواهدی را ارائه می‌کند که بالا رفتن از پله یک ورزش بالقوه مناسب و کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.

از پله استفاده کن

به گزارش سایت تخصصی «وری‌ول هلث»، گروه تخصصی دکتر «چی» داده‌های ۴۵۸ هزار و ۸۶۰ شرکت‌کننده بزرگسال در پایگاه داده «بیوبانک» انگلیس را بررسی کرد. هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در آغاز پژوهش به بیماری قلبی‌عروقی مبتلا نبودند، میانگین سنی آن‌ها ۵۶ سال بود و تقریبا ۵۶ درصد آنان زن بودند.

کارشناسان با بررسی سابقه خانوادگی، ژنتیک و عوامل خطر شناخته شده بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سابقه سیگار کشیدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در شرکت کنندگان را تخمین زدند. همچنین از آنها خواسته شد تا عادات سبک زندگی خود را شرح دهند، مانند اینکه چند بار از پله ها بالا رفته اند.

این گروه از کارشناسان شرکت کنندگان را به مدت 12.5 سال پیگیری کردند.

آنها دریافتند افرادی که بیش از 50 قدم در روز برمی دارند، 20 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و لخته شدن خون هستند.

هر دور بالا رفتن از پله‌ها در ساختمان با توجه به نوع طراحی و ساخت آن، متفاوت است اما هر سری پله معمولی را می‌توان ۱۳ تا ۱۶ قدم در نظر گرفت.

با این حال، یکی از نکات قابل توجه این مطالعه این بود که شرکت‌کنندگانی که هر روز از پله‌ها بالا می‌رفتند و سپس توقف می‌کردند، نسبت به افرادی که هرگز از پله‌ها بالا نمی‌رفتند، 32 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

چرا بالا رفتن از پله به قلب کمک می کند؟

«ویگنش راغونات»، پزشک متخصص قلب و عروق به وری‌ول هلث گفت: بالا رفتن منظم از پله‌ها خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد زیرا نوعی فعالیت بدنی است که به بالا رفتن ضربان قلب می‌انجامد. هنگامی که ضربان قلب را از طریق فعالیت بدنی مانند بالا رفتن از پله، دویدن یا دوچرخه سواری افزایش می‌دهید به تقویت عضله قلب کمک می‌کنید و کارآیی آن در پمپاژ خون و اکسیژن در سراسر بدن را بهبود می‌بخشید

به گفته وی، افزایش ضربان قلب از طریق فعالیت بدنی به تنظیم و کاهش سطح فشار خون، قند و کلسترول خون که از عوامل خطر بیماری های قلبی هستند، کمک می کند.

البته کارشناسان تاکید می کنند که بالا رفتن از پله ها به عنوان یک اقدام محافظتی برای سلامت قلب کافی نیست و فعالیت هایی که باعث افزایش ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری یا تمرینات ورزشی با شدت بالا نیز مفید هستند.

راگوناث گفت، برای کسانی که به دنبال فعالیت هایی با نتایج مشابه هستند، پیاده روی منظم، دویدن یا شرکت در ورزش های با شدت متوسط ​​مانند شنا یا یوگا توصیه می شود. نکته مهم این است که راهی را پیدا کنید که برای سلامتی و سبک زندگی شما مفید باشد.

دکتر قلب و عروق جان هیگینز توصیه می کند با رعایت این نکات، سلامت قلب را در اولویت قرار دهید:

حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته

– پیروی از یک رژیم غذایی که شامل مقدار زیادی غذاهای کامل، میوه ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی است

ترک سیگار

هفت تا نه ساعت خواب در شب

کنترل وزن بدن

کنترل سطح کلسترول، قند خون و فشار خون

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا