دانستنی ها

روزی دو لیوان شیر بنوشید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت با تاکید بر مصرف دو لیوان شیر در روز گفت: مصرف بیشتر لبنیات به خواب بهتر کمک می کند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بهبود تغذیه اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر. احمد اسماعیل زاده با بیان اینکه کم خوابی پیامدهای منفی زیادی بر سلامت جسم و روان دارد، افزود: یکی این یکی از مشکلات عمده بهداشت عمومی جهانی در نظر گرفته می شود. بسیاری از مردم به دنبال درمان های خانگی ساده برای بهبود کیفیت الگوی خواب خود هستند.

وی ادامه داد: نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب از نسل های گذشته به عنوان راهی برای آرامش، رفع اضطراب و تسهیل خواب رایج بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تریپتوفان اسید آمینه ای است که در انواع مواد غذایی حاوی پروتئین وجود دارد و نقش مهمی در تولید ناقل عصبی به نام سروتونین دارد. سروتونین خلق و خو را بهبود می بخشد، باعث آرامش می شود و به عنوان پیش ساز تولید هورمون ملاتونین عمل می کند.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: ملاتونین که به هورمون خواب معروف است توسط مغز ترشح می شود و به تنظیم ریتم شبانه روزی بدن کمک می کند و بدن را برای ورود به چرخه خواب آماده می کند.

وی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات به طور کلی کیفیت خواب را بهبود می بخشد و بر سلامت جسمی و روحی تأثیر مثبت دارد، تصریح کرد: شیر و لبنیات حاوی مقادیر قابل توجهی تریپتوفان است که در نهایت پیش ساز تولید ملاتونین است. .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت همچنین گفت: همچنین آلفالاکتالبومین موجود در شیر دارای بیشترین میزان تریپتوفان در بین پروتئین های غذایی مصرفی معمولی توسط انسان است.

وی افزود: البته نکته مهم این است که وقتی غلظت قند خون بالاست، تریپتوفان بیشتری از سد خونی مغزی عبور کرده و منجر به خواب بهتر می شود. بنابراین برای خواب بهتر بهتر است شیر ​​یا ماست را با مقداری عسل یا ماست را با چند تکه میوه شیرین مانند خرما مصرف کنید.

مدیرکل دفتر توسعه تغذیه عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد: توصیه می شود به جای مصرف قرص های خواب آور که برای افراد مضر است یک لیوان شیر یا ماست مصرف شود و اگر بعد از مدتی مصرف آن را قطع کنید. از بی خوابی رنج خواهید برد بدون مصرف اینها به خواب نخواهید رفت.علاوه بر محافظت از سلامت خود، یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب برای داشتن خوابی راحت، آن را به یک عادت تبدیل کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا