جشنواره بین المللی فیلم روتردام (IFFR) روز سه شنبه (25 ژانویه) با نمایش فیلم کارگردان نیوزلندی جاناتان اولگیلوی به نام Head South آغاز می شود که در زادگاه او کرایست چرچ در اواخر دهه 1970 می گذرد و درباره موسیقی پست پانک این شهر است. فرهنگ. انجام داد

روتردام پیش از این فیلم علمی تخیلی این کارگردان «گرگ تنها» را در بخش رقابتی خود در سال 2021 به نمایش گذاشته بود.

وانیا کالوجرچیچ، مدیر هنری IFFR درباره این انتخاب می‌گوید: «این اولین باری است که با او شخصاً ملاقات کردیم، زیرا در زمان اولین نمایش فیلمش کرونا بود.

وی در ادامه می افزاید: با مقایسه این 2 فیلم می پرسید چطور یک فیلمساز می تواند 2 فیلم متفاوت بسازد؟ ما واقعاً خلاقیت و نبوغ او را تحسین می کنیم.

روتردام در 10 روز برگزاری این جشنواره حدود 440 فیلم را به نمایش می گذارد.

رقابت اصلی پنجاه و سومین دوره این جشنواره به طور مشخص متنوع است و 14 فیلم برای دریافت جایزه «ببر» این جشنواره با هم رقابت می کنند که از جمله آنها «تصنیف سوزان سزار» ساخته مادلین هانت ارلیش، فیلمساز اهل بروکلین است. این فیلم کاوشی در زندگی نویسنده ضداستعماری فرانسوی تبار اهل مارتینیک است. «خانه شنا» ساخته جاستین اندرسون با اقتباس دبورا لوی دیگر فیلم رقابت اصلی است.

اولین کارگردانی بازیگر مالایایی میدون مورالی با «واگن بوسیدن» در کنار فیلم جنگی «زنبورهای خاکستری» کارگردان اوکراینی دیمیترو موسف، درام برزیلی پرایا فورموسا ساخته جولیا دی سیمون، درباره زنی قاچاق شده از آفریقا در قرن نوزدهم، فیلم دیگری است که در این رقابت حضور دارد.

کالوجرچیچ می‌گوید: «روتردام از زمان آغاز به کارش در سال 1972، همیشه تمایل داشت که نوعی برنامه‌ریزی اخلاقی برای نمایش فیلم‌هایی داشته باشد که احتمالاً به سینماهای هلند یا حتی اروپایی راه پیدا نمی‌کنند».

وی می افزاید: این جشنواره خانه آن دسته از فیلم ها و ملت ها و فیلمسازانی است که چنین صحنه ای را نمی بینند.

فیلم هیجان انگیز «اجاره» از سینمای کامبوج، درام هندی «هفت دریا، هفت تپه» که به عنوان تاملی در فلسفه تامیل معرفی شده و فیلم علمی تخیلی دانمارکی «ابدیت» از دیگر فیلم های این بخش هستند.

جشنواره فیلم روتردام با تمرکز بر استعدادهای نوظهور و جاه طلب، هر ساله برگزار می شود تا بستری را برای فیلمسازان مناطقی فراهم کند که کمتر دیده می شوند و لزوماً در جریان اصلی سینمای اروپا و آمریکا نیستند.

کلر استوارت، مدیر اجرایی جشنواره البته این را قبول ندارد و می گوید در سال دوم من در سال 1999 بود که کریستوفر نولان برای فیلم «تعقیب» برنده جایزه ببر شد. این فیلم کار خود را از این جشنواره آغاز کرد و سپس به اسلم دنس رفت و در نهایت برنده دومین اسکار شد.

وی افزود: این جشنواره یک کشف است. اگر شما به عنوان یک حرفه ای متعهد به یافتن استعدادهای جدید هستید، این جشنواره برای شما مناسب است.

یکی دیگر از ویژگی های مشترک جشنواره امسال با اسکار، مصاحبه با ساندرا هولر بازیگر نامزد اسکار فیلم «آناتومی یک سقوط» است که با فیلم دیگرش «منطقه مورد علاقه» برای اولین بار در هلند به نمایش درمی آید.

مدیر جشنواره می افزاید: رابطه هالند با ساندرا هولر از مدت ها قبل شروع شده است که دلیل آن همکاری این بازیگر در فیلم «جنبش براونی» به کارگردانی نانوک لئوپولد هلندی در سال 2010 است و در عین حال نانوک یک عضو هیئت نظارت این جشنواره

کوثر بنحانیه، فیلمساز تونسی نیز پس از آن مستند «چهار دختر» خود را با پرسش و پاسخ ارائه کرد. یکی او نمایش فیلم های خود را همراهی می کند. این فیلم نامزدی اسکار را نیز برنده شده است.

از دیگر نکات برجسته برنامه های بیگ تاک امسال می توان به گفتگوهای روی صحنه با دبی هری و آماندا کرامر درباره مستند علمی تخیلی So Unreal و همچنین کارگردانان مارکو بلوکیو، آن فونتین و بیلی وودبری اشاره کرد.

توجه ویژه به شیلی به مناسبت پنجاهمین سالگرد کودتای نظامی به رهبری آگوستو پینوشه و تأثیری که این اتفاق بر سینمای این کشور گذاشت که باعث پراکنده شدن فیلمسازان آن در سراسر جهان در تبعید شد، بخشی دیگر از روتردام امسال است. جشنواره

وانیا کالوجرچیچ می گوید: «برای مدتی، شیلی تقریباً سینما نداشت.

او تاکید می کند که این موضوع امروزه بیشتر مطرح است چرا که بسیاری از هنرمندان مجبور به ترک کشورهای خود هستند.

استوارت، مدیر سابق جشنواره فیلم BFI لندن، که در ژوئن گذشته به عنوان مدیر عامل IFFR انتخاب شد، در حال حاضر کار بر روی یک برنامه پنج ساله برای جشنواره را آغاز کرده است.

او درباره تجربه اولین دوره خود با Kalujercic می گوید: «این کار بسیار چالش برانگیز بود، همانطور که برای بسیاری از جشنواره های خارج شده از همه گیر شدن.

او این 6 ماه را بسیار تاکتیکی می‌داند و می‌گوید: چیزی که از نظر همکاری فوق‌العاده بود این بود که در مدتی که برای دوره 2024 کار می‌کردیم، درباره ایده‌هایمان برای آینده هم بحث می‌کردیم و می‌خواهیم ببینیم کارها تا کجا پیش خواهد رفت.

این دو مدیر تاکید کردند که حصول اطمینان از ارائه این جشنواره به جمعیت 650 هزار نفری روتردام جنبه محوری در این طرح است.

۲۲۰۵۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *