اخبار روز

رطوبت خانه چقدر باید باشد؟

همه مردم رطوبت را احساس می کنند و تقریباً می توانند بفهمند که هوا چقدر مرطوب است، صرف نظر از دما و شرایط. با این حال، برای تنظیم رطوبت، ابتدا باید این مفهوم علمی را درک کنیم. در زیر تفاوت بین رطوبت مطلق و رطوبت نسبی را بررسی می کنیم.

رطوبت مطلق

بر اساس این گزارش، رطوبت مطلق میزان دقیق جرم آب در هوا است. برای محاسبه رطوبت مطلق باید جرم آب هوا را بر مجموع جرم هوای اتاق مورد نظر تقسیم کنیم. واحد رطوبت مطلق گرم بر متر مکعب است. البته معمولاً برای تعیین رطوبت خانه نیازی به رطوبت مطلق نداریم.

رطوبت نسبی

رطوبت نسبی مهمترین معیار برای تعیین رطوبت در خانه است. تعریف علمی رطوبت نسبی عبارت است از نسبت فشار جزئی بخار آب به فشار بخار آب در دمای معین که به صورت درصد بیان می شود. به عنوان مثال، اگر رطوبت 40 درصد باشد، به این معنی است که هوای اطراف شما 40 درصد از بخار آب اشباع شده است. بر اساس این مفهوم، اگر مقدار بخار آب موجود در هوا ثابت باشد و دمای هوا را پایین بیاوریم، رطوبت نسبی افزایش می یابد.

رطوبت ایده آل در خانه

اکثر مردم در هوای بسیار مرطوب احساس خستگی و ناراحتی می کنند زیرا سیستم تنظیم دمای بدن در رطوبت بالا به درستی عمل نمی کند. بدن ما برای تنظیم و حفظ دمای ایده آل عرق تولید می کند. هنگامی که عرق می کنید، رطوبت اضافی بدن به سطح پوست می رسد و جذب هوای اطراف می شود.

اگر رطوبت هوا خیلی زیاد باشد، دانه‌های عرق روی بدن باقی می‌ماند و بدن خنک نمی‌شود که باعث ناراحتی و خستگی ما می‌شود. برای تنظیم رطوبت در خانه، باید رطوبت مطلق و دمای بیرون از خانه را نیز در نظر بگیرید. به طور معمول هوا در تابستان مرطوب تر و در زمستان خشک تر است.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مختلف در رطوبت یکسان احساس راحتی می کنند، بنابراین باید رطوبت خانه را متناسب با بدن خود و خانواده تان تنظیم کنید. کارشناسان می گویند رطوبت معمولی 40 تا 60 درصد است اما برای جلوگیری از رشد کپک بهتر است رطوبت زیر 50 درصد باشد.

مشکلات ناشی از رطوبت کم

زمانی که رطوبت هوا کم است، نفس کشیدن برای ما دشوار است. علاوه بر این، هوای خشک برای لوازم خانگی مضر است. وسایل چوبی، مبلمان، قاب درها و پنجره ها در این شرایط ترک می خورند. در هوای خشک پوست بدن آب از دست می دهد، خارش و التهاب بیشتر رخ می دهد، پوست لب ترک می خورد و خونریزی از بینی بیشتر می شود. علاوه بر این، وقتی هوا خشک است، بدن ما در برابر سرما و عفونت آسیب‌پذیر می‌شود و بیماری‌های عفونی بیشتر طول می‌کشد.

مشکلات ناشی از رطوبت زیاد

اگر هوای خانه خیلی مرطوب باشد، بخار آب به دیوارها، کف و سقف خانه نفوذ می کند. رطوبت در این سطوح باقی می ماند و امکان رشد کپک را افزایش می دهد. اگر رطوبت برای مدت طولانی بالا باشد، رنگ یا کاغذ دیواری می تواند متورم شود و پوست کنده شود. علاوه بر این، رطوبت بالا بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به آسم و آلرژی در هوای مرطوب علائم شدیدتری را تجربه می کنند. دستگاه های الکترونیکی نیز ممکن است در هوای مرطوب آسیب ببینند.

افزایش رطوبت

روش های مختلفی برای افزایش رطوبت وجود دارد. شما می توانید با توجه به نیاز خود و شرایط آب و هوایی محل زندگی خود این کار را انجام دهید یکی از این روش ها انتخاب کنید.

اگر هوای خانه شما همیشه خشک است، از دستگاه های مرطوب کننده یا بخارساز استفاده کنید. این دستگاه رطوبت را افزایش می دهد و برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و ادارات مناسب است. علاوه بر این، می توانید با خرید چند گیاه آپارتمانی رطوبت خانه را تنظیم کنید.

گیاهان با رشد خود رطوبت تولید می کنند و بخار آب را از برگ های خود آزاد می کنند. این روش به تدریج رطوبت خانه شما را افزایش می دهد. کارشناسان می گویند بخاری ها و شومینه ها بخار آب را از بین می برند، اما بخاری های همرفتی رطوبت را افزایش می دهند، بنابراین بهتر است از سیستم گرمایشی برای گرم کردن خانه خود استفاده کنید.

برای افزایش رطوبت در خانه می توانید لباس های خود را در داخل خانه خشک کنید. رطوبت لباس، حوله و ملحفه باعث مرطوب شدن هوای اتاق می شود. همچنین می توانید بعد از حمام در حمام را برای مدتی باز بگذارید تا بخار آب وارد هوای اتاق شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که اسپری آب برای افزایش رطوبت نیز مفید است. می توانید هر چند ساعت یکبار یک اسپری یا پخش کننده کوچک تهیه کنید و هوای اتاق خود را مرطوب کنید. با این روش باید از پاشیدن مستقیم آب روی مبل، تخت خواب و سطوح چوبی خودداری کنید.

کاهش رطوبت

اگر شهر شما آب و هوای مرطوبی دارد، بهتر است یک دستگاه رطوبت گیر بخرید. این دستگاه یک راه حل دائمی برای حل مشکل شماست. عملکرد دستگاه رطوبت گیر جذب بخار آب اضافی موجود در هوا برای متعادل کردن رطوبت است. در کنار این روش می توانید برای کاهش رطوبت کولرهای آبی را با کولرهای گازی جایگزین کنید. کولرهای آبی باعث افزایش رطوبت می شوند و برای شهرهای مرطوب مناسب نیستند.

در فصل گرما سعی کنید با آب سرد دوش بگیرید و از وان آب گرم استفاده نکنید. سیستم تهویه حمام و توالت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که فن ها قدرت کافی برای تهویه کامل هوا را دارند. کفپوش های جاذب رطوبت نیز گزینه مناسبی برای تنظیم رطوبت هستند.

آخرین کلمه

رطوبت عامل مهمی برای سلامتی بدن انسان است. وقتی هوا خیلی مرطوب یا خشک است، سیستم تنظیم دمای بدن به درستی کار نمی کند و احساس خستگی می کنیم. بنابراین، درک مفهوم رطوبت و سپس ایجاد شرایطی برای حفظ رطوبت طبیعی در خانه برای جلوگیری از بیماری و آسیب به لوازم خانگی مهم است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا