اخبار روز

رسول جعفریان: بنیانگذار اصطلاح خلیج عربی، جمال عبدالناصر نبود/ نوشته با لباس بحرینی را فاش می کند

ماهرخ ابراهیم پور: گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و رونمایی از دکتر. محمدباقر وثوقی به همراه گروه تاریخ دانشگاه تهران، انتشارات اندیشه و انجمن ایرانیان دوشنبه 10 اردیبهشت ماه این مراسم در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

دکتر. محمدباقر وثوقی استاد تاریخ دانشگاه تهران است و به پیشنهاد او بود که روز خلیج فارس به تقویم ایران اضافه شد. وی سال هاست در زمینه مطالعات تاریخی خلیج فارس تحقیق می کند. علاوه بر این، چندین سال در چین و کره به تحصیل ایران شناسی پرداخت و آثاری در این زمینه منتشر کرد. مطالعات پژوهشی معتبری در کتاب های بسیاری ثبت شده است که از آن جمله می توان به «اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران» اشاره کرد که به عنوان کتاب برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شد.

جعفریان: اعراب سال هاست که به موضوع خلیج فارس نگاه می کنند

رسول جعفریان، استاد تاریخ دانشگاه تهران در این مراسم گفت: دوستی داشتم که برایم بسیار عزیز بود و به لطف خدا روزی در خانه اش بودم که به من گفت: پدرم رفیق باقر کاظمی (وزیر خارجه پهلوی اول و دوم در چند کابینه و از اعضای جبهه ملی) بود. به پدرم عبایی داد که از شیخ بحرینی گرفته بود. پدر دوستم فردی مذهبی بود که از دور او را می شناختم. دوستم گفت عبا الان به دست من رسیده و می خواهم آن را به تو بدهم. دوستم حمام را آورد و من فکر کردم. چه زمانی عبا را به پدر دوستم داد؟ فکر می کنم باید قبل از سال 1332 باشد که باقر کاظمی آخرین سمت سیاسی را در آن زمان داشت. شاید در زمان رضاشاه و شاید در دهه 1320.

استاد تاریخ دانشگاه تهران تصریح کرد: وقتی عبای را در آوردم، پارچه ای زیبا و ظریف با قیطان های طلایی داشت که در لباس شیوخ عرب دیده می شود. پشت عبا نوشته شده بود که ساخت حاج علی بن احمد بکنعان و پسران است. بالای آن نوشته البحرین الخلیج العربی است

رسول جعفریان گفت: این عبای نشان می دهد که عرب ها سال هاست که به دنبال مسئله خلیج عربی بوده اند و پارچه ای که پشت عبا بسته شده برداشتی غلط، نادرست و نادرست داشته و با زمان جمال عبدالناصر فاصله زیادی دارد. . بنابراین، اعراب از سال‌ها قبل، حتی قبل از تأسیس اتحادیه عرب و قبل از اینکه جمال عبدالناصر این تعبیر نادرست را درباره خلیج فارس به کار برد، این فعالیت را آغاز کرده بودند. البته عبدالناصر وارد این بازی شد و این اصطلاح را علنی کرد. در حال حاضر این عبا در دستان من است. با سند تاریخی که در هیچ کجا یافت نمی شود. چه کار باید بکنیم؟ مثلاً بگویم من یک عبایی دارم که پشتش نوشته «خلیج کذا»! اگرچه نوشته پشت عبا نشان می دهد که فعالیت ها برای تغییر نام خلیج فارس به قبل از تأسیس اتحادیه عرب و سخنان جمال عبدالناصر می رسد.

اندوه صدوقی از ضربه به وحدت ملی

حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: بیش از دو دهه است که محمدباقر ووشوقی را می شناسم و با او ارتباط دارم و از فعالیت های تحقیقاتی او درباره لار و خلیج فارس و اینها اطلاع دارم. آثار بسیار ارزشمند و مهمی هستند.»

وی در خصوص شخصیت و اعتماد ملی و میهنی گفت: با هم در مورد مسائل ملی، قومی و میهنی صحبت می کنیم و در مورد خرابکاری های داخلی علیه یکپارچگی و تمامیت ارضی ایران، توطئه های خارجی و حماقت تصمیم گیران و تأثیرگذاران داخلی صحبت می کنیم. آن میراث ملی را نابود کنید و فرهنگ ما غم انگیز است. بارها از او پرسیده‌ایم که در مورد یک موضوع قومی و ملی که ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد چه باید کرد؟ او دستورالعمل هایی را ارائه می دهد که ما از آنها پیروی می کنیم تا مشکل یا فرآیند خاصی را برطرف کنیم.

این استاد علوم سیاسی گفت: یادم هست سر یک موضوع بحث می کردیم. وی از حسن حبیبی یاد کرد که در زمان حیات خود بر نظام تأثیر گذاشت و به دلیل بی‌عقلی و دستفروشی تلاش کرد تا جلوی چنین خرابکارانی را که علیه وحدت، فرهنگ و تمدن ملی ما انجام می‌شوند، بگیرد.

حمید احمدی با اشاره به مطالعات ایران شناسی شرق گفت: در این زمینه به دلیل آشنایی با زبان های چینی و کره ای به پژوهش در شرق پرداخته است و به یاد دارم که در این زمینه مقاله ای نوشته است. توجه» باید به زبان انگلیسی باشد، آنچه منتشر شده قابل انتشار است. بر این عقیده بود; گنگدژی که در شاهنامه آمده و سیاوش آن را در توران ساخته، در کره است!

۲۵۹۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا