دانستنی ها

افزایش طول عمر و سلامتی با افزایش تاب‌آوری ایمنی! / مقاوم کردن بدن در برابر عفونت با این روش!

یکی از موادی که باعث افزایش طول عمر می شود انعطاف پذیری ایمنی است. دانشمندان برای اندازه گیری این مولفه از دو روش کلی استفاده می‌کنند که در ادامه به طور مفصل به شرح آن می‌پردازیم.

“تاب‌آوری ایمنی” باعث افزایش طول عمر و ایمنی در برابر عفونت می شود.

مفهوم “تاب‌آوری ایمنی” به عنوان یک عامل مهم در افزایش طول عمر و مقاومت در برابر عفونت ها در انسان ظاهر شده است. انعطاف پذیری ایمنی به توانایی سیستم ایمنی برای سازگاری و واکنش موثر به انواع چالش ها، استرس ها و تهدیدهای ناشی از عوامل بیماری زا، عوامل محیطی و عدم تعادل داخلی اشاره دارد.

در یک کشف اخیر، محققان مرکز علوم بهداشتی در دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو و گروه هایی در پنج کشور دیگر دریافتند که برخی از افراد بهتر می توانند در برابر عفونت ها و عوامل استرس زا که باعث التهاب می شوند مقاومت کنند.

آنها این توانایی را «تاب‌آوری ایمنی» می نامند. محققان روش خاصی را برای اندازه گیری سطح مقاومت ایمنی فرد ایجاد کرده اند. این می‌تواند به پزشکان کمک کند تا انتخاب‌های بهتری برای مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند و به محققان این امکان را بدهد که بفهمند چرا برخی از افراد علی‌رغم هم‌سن بودن، طولانی‌تر زندگی می‌کنند و سالم‌تر می‌مانند.

برای انجام این تحقیق، آنها از مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، و کمک‌های مالی از سوی اداره سلامت سربازان ایالات متحده و بنیاد خیریه دوریس دوک حمایت دریافت کردند.

اگرچه سن اغلب بر نحوه پاسخ بدن ما به عفونت‌ها و التهاب تأثیر می‌گذارد، اما برخی از افراد بدون در نظر گرفتن سنشان می‌توانند سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارند. Sunil K. Ahuja، استاد بیماری‌های عفونی در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، توضیح داد که برخی از افراد می‌توانند سیستم ایمنی سالم خود را حفظ کرده و التهاب را کاهش دهند، حتی زمانی که بدنشان تحت استرس است.

محقق دیگری به نام Weijing He اضافه کرد که «تاب‌آوری ایمنی» به معنای داشتن سیستم ایمنی قوی و التهاب کمتر است، حتی زمانی که بدن تحت استرس است. آنها دریافتند که با بالا رفتن سن افراد و مواجهه با التهاب، همچنان می تواند از تضعیف مقاومت ایمنی برخی افراد جلوگیری کند.

محققان آزمایش هایی را برای بررسی میزان قوی بودن سیستم ایمنی بدن یک فرد ایجاد کرده اند. آنها این را روی حدود 50000 نفر در سنین مختلف با مشکلات ایمنی مختلف آزمایش کردند. آنها دریافتند که کسانی که سیستم ایمنی حیاتی را دارند بیشتر احتمال دارد موارد زیر را تجربه کنند:

1. عمر طولانی‌تری کنند.

۲. قادر به مبارزه با ویروس‌های نقص ایمنی انسانی و آنفلوآنزا باشند.

۳. در مقابل ایدز مقاومت کنند.

۴. پس از پیوند کلیه، سرطان پوست در آنان عود نکند.

۵. از ابتلا به کووید-۱۹ زنده بمانند.

۶. با ابتلا به سپسیس (عفونت شدید) نیز زنده بمانند.

محققان از دو روش برای اندازه گیری «تاب آوری امنیتی» استفاده کردند که شامل موارد زیر می شود.

آنها تعادل بین دو نوع گلبول سفید، سلول های CD ۸+ و CD ۴+ T-cell را بررسی کردند. این سلول ها با عفونت ها مبارزه می کنند، اما تعادل آنها در بسیاری از بیماری ها مختل می شود. محققان تعادل را به چهار گروه تقسیم کردند و آن را در افراد در سنین مختلف و با شرایط مختلف بررسی کردند.

آن‌ها سطوح ژن‌های خاص مرتبط با سیستم ایمنی قوی و شانس بیشتری برای بقا را بررسی کردند. آنها همچنین به بررسی ژن های مرتبط با التهاب و خطر مرگ بیشتر پرداختند. محققان دریافتند که ژن هایی که سیستم ایمنی قوی و التهاب کم را نشان می دهند، به بهترین وجه با «مقاومت ایمنی» مطابقت دارند.

گریس سی لی، استادیار دانشکده داروسازی تکزاس دانشگاه آستین، می گوید: «بسیاری از مردم هنگام ارزیابی پیامدهای بیماری فقط التهاب را در نظر می گیرند.

این تحقیق ایده جدیدی به نام “تاب‌آوری ایمنی” را ارائه می دهد که بر تعادل بین داشتن سیستم ایمنی قوی و ملتهب بودن تمرکز دارد. این تعادل برای سالم ماندن مهم است مهم نیست چند سال دارید. این یک گام رو به جلو است زیرا به ما کمک می کند بیشتر از التهاب ببینیم.

لی، یکی از محققان گفت: «ما ممکن است راه‌های جدیدی برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، COVID-19، HIV/AIDS و سرطان پیدا کنیم.

محقق دیگری به نام موتو سراوانان منوهران گفت: آنها افراد را بر اساس ژن های «تاب‌آوری ایمنی» به چهار گروه تقسیم کردند. افرادی که بهترین «مقاومت ایمنی» را داشتند، که با ژن‌هایی که به معنای سیستم ایمنی قوی و التهاب کم تعریف می‌شوند، حتی پس از در نظر گرفتن سن و جنسیت عمر طولانی‌تری داشتند. کسانی که دارای ژن هایی بودند که سیستم ایمنی را تضعیف می کند و التهاب را بالا می برد، زودتر مردند.

منوهران توضیح داد: افرادی با سیستم ایمنی قوی و التهاب بالا و یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و ژن های التهابی کم بودند.

محققان نحوه واکنش ژن ها در طول آنفولانزا را بررسی کرده اند. آنها دانش آموزان سالم و افراد زیر 50 سال را که قبل از فصل آنفولانزا نمونه خون داده بودند مورد مطالعه قرار دادند. زمانی که این افراد به آنفولانزا مبتلا شدند، اغلب سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشتند و ژن‌هایی که التهاب بیشتری را نشان می‌دادند، و این اغلب در طول عمر کوتاه‌تر دیده می‌شد. حتی افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند نمی توانند به طور کامل از شر این بیماری خلاص شوند.

ناتان هارپر، یکی از محققان، توضیح داد: «حتی 6 ماه پس از ابتلا به آنفولانزا، برخی از افراد هنوز علائم ضعف سیستم ایمنی را داشتند. این جالب است زیرا به این معنی است که آنفولانزا و بیماری های مشابه می توانند سیستم ایمنی بدن را برای مدت طولانی تضعیف کنند.

در یک گروه از افراد، محققان چیزی نادر را یافتند. برخی از افراد می توانند سیستم ایمنی خود را حتی در صورت آلوده شدن به ویروس های نقص ایمنی انسانی قوی نگه دارند. این ویروس ها اغلب سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کنند.

دکتر Jason F. محقق این مطالعه گفت: این سیستم ایمنی قوی به آنها کمک کرد تا از ایدز جلوگیری کنند و ویروس های نقص ایمنی انسانی را کنترل کنند. با کمال تعجب، مشخص شد افرادی که از سنین پایین شروع به مصرف داروهای اچ آی وی کردند، به اندازه جوانان بدون HIV دارای سیستم ایمنی قوی بودند.

محققان همچنین ارتباطی بین سیستم ایمنی قوی و نحوه واکنش افراد به عفونت هایی مانند COVID-19 یافته اند. حدود 80 درصد از بیماران COVID-19 دچار نقص ایمنی بودند و سیستم ایمنی آنها پیش بینی می کرد که آیا آنها بدون توجه به سنشان زنده می مانند یا خیر.

محقق دیگر این مطالعه، جاستین مونیر، گفت که حتی با موارد شدید مانند ذات الریه و سپسیس، افرادی که سیستم ایمنی بهتری دارند، احتمال زنده ماندن در بدو ورود به بیمارستان بیشتر است.

گیرندگان پیوند کلیه نیز از نظر «تاب آوری ایمنی» مورد بررسی قرار گرفتند. خطر ابتلا به سرطان پوست در این افراد بسیار بیشتر است. محققان می خواستند ببینند که آیا سلامت ایمنی بر شانس ابتلا به سرطان دوم تأثیر می گذارد یا خیر. آنها دریافتند که اگر سیستم ایمنی فردی در زمان ابتلا به سرطان اول قوی باشد، احتمال ابتلا به سرطان دوم کمتر خواهد بود.

این گروه با همکاری محققانی از ساردینیا ایتالیا، سلول های خونی نزدیک به 4000 فرد سالم را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، پروفایل سلول های خونی دارند که نشان می دهد سیستم ایمنی آنها بیش از حد فعال است. این همچنین در پستانداران غیر انسانی با مقاومت ایمنی خفیف مشاهده شد.

محققان دریافتند که سن تنها چیزی نیست که نحوه واکنش سیستم ایمنی به استرس را تعیین می کند. برخی از جوانان با سیستم ایمنی ضعیف علائم مشابهی داشتند که بیشتر در افراد مسن دیده می شود. توانایی حفظ یک سیستم ایمنی قوی در جوانی ممکن است به مدت زمان زندگی شما مرتبط باشد. یافته دیگر این بود که مقاومت ایمنی زنان در تمام گروه های مورد بررسی قوی تر از مردان بود.

آهوجا خاطرنشان کرد که غربالگری سلامت ایمنی می تواند برای سلامت عمومی مهم باشد. با در نظر گرفتن سلول های CD 8+ و CD 4+، می توانیم بفهمیم که سیستم ایمنی یک فرد چقدر قوی است. این می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چه کسانی می‌توانند به بیماری‌هایی مبتلا شوند که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند، درمان‌های سالم چگونه کار می‌کنند و افراد چقدر بهبود می‌یابند.

درک وسیع‌تر از مقاومت ایمنی و جستجوی راه‌هایی برای بهبود آن می‌تواند به رفع نابرابری‌های بهداشتی مهم مرتبط با تفاوت‌های نژادی، قومیتی، جغرافیایی و سایر عوامل کمک کند. می دانیم که تغذیه سالم، ورزش و اقدامات احتیاطی در برابر بیماری ها باعث سلامتی و طول عمر می شود. در آینده، همچنین می‌توانیم در نظر بگیریم که «مقاومت ایمنی» ما چگونه اندازه‌گیری می‌شود و چه اقداماتی برای دستیابی یا حفظ وضعیت ایمنی سالم‌تر و متعادل‌تر انجام می‌دهیم.

با شناسایی افراد با «مقاومت ایمنی» بالاتر، محققان امیدوارند که استراتژی‌های هدفمندی برای پیشگیری از بیماری و درمان‌های شخصی‌سازی شده ایجاد کنند که سلامت ایمنی فرد را در نظر بگیرد.

نتایج این تحقیق در مجله ای به نام Nature Communications منتشر شد.

منبع: ایسنا

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا