سبک زندگی

راز تاثیر مثبت پزشکان زن در بهبودی بیماران چیست؟

بر اساس تحقیقات جدید گروهی از محققان آمریکایی و ژاپنی، احتمال مرگ و یا بستری شدن مجدد در بیمارانی که توسط پزشکان زن تحت درمان قرار می گیرند، کمتر از بیمارانی است که توسط پزشکان مرد درمان می شوند. این تفاوت در صورت زن بودن بیمار افزایش می یابد و زمانی که شدت بیماری زیاد باشد این اختلاف به بالاترین حد خود می رسد.

به گزارش پی ام آپ و به نقل از ایسنا، یوسوکه تسوگاوا، دانشمند سیاست های سلامت در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) می گوید: یافته های ما حاکی از آن است که پزشکان زن و مرد به طور متفاوتی طبابت می کنند و این تفاوت ها تاثیر بسزایی دارد. بر سلامت بیماران.”

جزئیات تحقیق

اگرچه این مطالعه که در Annals of Internal Medicine منتشر شده است، به دلایل نابرابری در عملکرد پزشک نمی پردازد، اما از تحقیقات قبلی که به نتایج مشابهی رسیده بودند، پشتیبانی می کند. پزشکان در این مطالعه داده های پزشکی موجود در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند که شامل اطلاعات 458108 بیمار زن و 318819 بیمار مرد بستری در بیمارستان بین سال های 2016 (1395) تا 2019 (2019) بود. همه بیماران بالای 65 سال سن داشتند و کمتر از یک سوم بیماران زن و مرد توسط پزشکان زن معاینه شدند.

در مرحله بعد، محققان این اطلاعات را با میزان مرگ و میر 30 روزه (از تاریخ بستری) و میزان بستری مجدد 30 روزه (از تاریخ ترخیص) مقایسه کردند و در هر دو مورد، پزشکان زن نتایج بهتری داشتند.

البته این تفاوت ها فقط حاکی از وجود همبستگی است و لزوماً دلیلی بر وجود رابطه علت و معلولی مستقیم نیست; همچنین، تفاوت ها چندان واضح نیستند. به عنوان مثال، نرخ مرگ و میر تعدیل شده 8.15 درصد برای بیماران زن تحت درمان پزشکان زن و نرخ مرگ و میر تعدیل شده 8.38 درصد برای بیماران زن تحت درمان پزشکان مرد نشان دهنده تفاوت یک مرگ در هر 417 بستری شدن در بیمارستان است.

نتایج عجیب

تسوگاوا می‌گوید: «درک بهتر این موضوع می‌تواند به توسعه مداخلاتی منجر شود که به طور مؤثر مراقبت از بیمار را بهبود می‌بخشد. شایان ذکر است که پزشکان زن مراقبت های با کیفیت بهتری را ارائه می دهند و در نتیجه از مزایای بیشتر پزشکان زن برای دسترسی اجتماعی به بیماران برخوردار است.

نویسندگان این مطالعه می گویند که ممکن است دلایل متعددی در پشت این تفاوت های آماری وجود داشته باشد که در حال حاضر در سناریوهای مختلف پزشکی مشاهده می شود. به گفته آنها، پزشکان زن می توانند بهتر با بیماران زن ارتباط برقرار کنند. یا پزشکان مرد بیشتر احتمال دارد که شدت اختلالاتی را که بیماران زن تجربه می کنند دست کم بگیرند. همچنین ممکن است خجالت و ناراحتی کمتری بین پزشکان زن و بیماران زن وجود داشته باشد، به این معنی که صداقت بیشتری در مورد برخی شرایط، تشخیص و درمان وجود دارد.

محققان می‌خواهند برای بهبود نتایج مطالعات در مورد تنوع جنسیتی در بیمارستان‌ها تلاش بیشتری کنند و اطمینان حاصل کنند که کیفیت مراقبت بدون توجه به مرد یا زن بودن بیماران یا پزشکان یکسان است. بنابراین، برای کشف راز چنین تفاوت هایی به مطالعات بیشتری نیاز است.

تحقیقات بیشتر در مورد مکانیسم‌های زمینه‌ای که جنسیت پزشک را به پیامدهای رویداد بیمار مرتبط می‌کند و اینکه چرا دریافت مراقبت از پزشکان زن مزایای بیشتری را برای بیماران زن فراهم می‌کند، پتانسیل بهبود نتایج را برای بیماران در کل دارد.

۵۴۵۴

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا